Ska köpa flatscreen TV. Vilken?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
supernaut skrev:
2414913 Jag har kollat en del på Fujitsu Siemens Myrica modeller, både plasma och lcd
plasman heter P42-2H och lcdn heter VQ40 1. Båda har de flesta ingångar och lite till, färg endast silver tyvärr, men jag tycker att ramen i borstad alluminium är ok, högtalare på baksidan.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag funderar också på en sån, den verkar prisvärd. Syftar på plasman.
Har som sagt många ingångar.
Ingen som har nån erfarenhet av den?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093448

MikkE

Guest
R1 Uffe skrev:
2416776 S serien är inte SONYS toppmodell som V serien är. Det som skilljer S mot V är att V har "True Live Color" eller vad det nu heter som gör att denna TV är EISA vinnare.
Är dessa 3000 extra värt att köpa TVn?
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320021

17995 NOK mot 20995 NOK

Dee_cati skrev:
2417536 Bara ett litet tips: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=76101
Jag beställde denna då det verkar vara en vettig och hyffsad "budget-tv" som fungerar ungefär lika bra som P'as PV60 etc.
13 000:- är iaf inte många kronor för en plasma med dess egenskaper, samt att den saknar högtalare vilket är ett mycket stort plus!
Och att det står LG på den kvittar om man inte är märkesbög. Jag har massvis med Panasonic-prylar men det bästa i mitt hushåll råkar vara Hitachi som jag bara har en av :va
Kul.. en till då som man ska kolla på, haha.
Men inga högtalare?
Blir till att ha stereon inkoplad då då?

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
MikkE skrev:
2419160 Är dessa 3000 extra värt att köpa TVn?

17995 NOK mot 20995 NOK

Men inga högtalare?
Svårt att säga, det är upp till dig, jag personligen skulle köpa V serien istället. Eller jag kommer att köpa denna senare i höst om inge annat intressant har kommit till.

Uffe

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
MikkE skrev:
2419160 Är dessa 3000 extra värt att köpa TVn?

17995 NOK mot 20995 NOK

Men inga högtalare?

Jo, det är det som är tanken. Men den har inbyggd förstärkardel för två stycken högtalare och du köper ett par som passar för ca 400:- med frakt om det är så. Numera har man ju oftast nån form av "hembio" till det hela och för egen del så är tv'ns inbyggda högtalare otänkbart att använda.
Den är för övrigt "hd-ready", något som är fullständigt ointressant då det inte alltid innebär bra för den delen...

MikkE

Guest
Fick reklampost idag från bla. HiFi Klubben. Bäddrade igenom den och såg att de har en butik här i Fredrikstad. Kanon!
Ska försöka gå dit imorgon och kolla, har lite att knalla tyvärr.
Men vad tror ni om deras urval? Skulle vara lattjo och ha en NAD då man har dvd och receiver i samma märke, men 30 000 NOK är tok för dyrt.

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Bilde/LCD_TV/

Hört/läst något om dem?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
MikkE skrev:
2421750 Fick reklampost idag från bla. HiFi Klubben. Bäddrade igenom den och såg att de har en butik här i Fredrikstad. Kanon!
Ska försöka gå dit imorgon och kolla, har lite att knalla tyvärr.
Men vad tror ni om deras urval? Skulle vara lattjo och ha en NAD då man har dvd och receiver i samma märke, men 30 000 NOK är tok för dyrt.

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Bilde/LCD_TV/

Hört/läst något om dem?

Varför lägga så mycket pengar på en tv när du får samma kvalitet (antagligen) för mindre pengar? Du vet att "du betalar för märket" stämmer bra i teknikens värld...
Kan för övrigt meddela att bilden är klanderfri på min nya plasma som jag hämtade idag. Den är helt enkelt klockren och då har jag inte ens prövat hdmi-ingången eller komponent! 13500:- med frakt är ju rena rama skämtet!

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
korvgubbe skrev:
Det ska sägas direkt att de var Panasonic och Pioneer som hade beställt undersökningen. Båda företagen jobbar med mest med plasmaskärmar. Pioneer har bara plasmaskärmar och Panasonic har både och, men satsar mest på plasma.
:rolleyes:

Dee_cati skrev:
2422776 Varför lägga så mycket pengar på en tv när du får samma kvalitet (antagligen) för mindre pengar? Du vet att "du betalar för märket"
Varför kör du en ducati monster när du får samma kvalitet (antagligen) för mindre pengar om du väljer en annan hoj. Du vet väl att du betalar för märket?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
morlock skrev:
2434133 :rolleyes:

Varför kör du en ducati monster när du får samma kvalitet (antagligen) för mindre pengar om du väljer en annan hoj. Du vet väl att du betalar för märket?

Näe, inte i mitt fall :rolleyes: Gällande hans tv så känns det bortkastat att köpa nya prylar för de pengarna, en hoj köper jag ALDRIG ny så det är inte jämförbart på samma sätt. Fast jag förstår ditt resonemang, men det stämmer inte i mitt enskilda fall dessvärre.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Dee_cati skrev:
2422776 Varför lägga så mycket pengar på en tv när du får samma kvalitet (antagligen) för mindre pengar? Du vet att "du betalar för märket" stämmer bra i teknikens värld...

Det du säger är inte helt sant... Om man tar t.ex Plasma TV-apparater så finns det ju typ 40 olika fabrikat... Men det är bara ett tiotal tillverkare av själva fosfor-skivan (själva skärm-elementet), och givetvis i olika prisklasser/kvaliteter. Vissa tillverkare (läs dom dyrare, tex Pioneer, Panasonic) använder/väljer dom dyrare (i vissa fall egna) och bättre skärmelementen och dom "billigare" använder dom billigaste för att pressa priset.
Sen har dom flesta tillverkare egen elektronik, tex, TV-tuner, gränssnittsutr mm.
Det är inte av en slump att 49 av 50 "platt" TV-apparater som ligger hos TV-reparatören(och dom ligger i DRIVOR!!!), är av fabrikat typ Scantic, Andersson, Diboss, Sampo

Tror du verkligen att det bara är priset som skiljer mellan en Scantic för 9K eller Sampo och t.ex en Panasonic för 20K eller Toshiba med samma spec.....?:näsblod

Det finns ju ett ordspråk som är vida diskuterat på detta forum och som i 99 fal av 100 stämmer klockrent.
-Man får vad man betalar för...

En liknelse i den "tekniska" världen...
Tror inte bara jag har betalt för märket på min DEWALT skruvdragare för 4000:- Tror inte riktigt du får "samma" kvalitet i den makinen du köper på Plantagen för 199:-

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Silverryggen skrev:
*massa text*

En liknelse i den "tekniska" världen...
Tror inte bara jag har betalt för märket på min DEWALT skruvdragare för 4000:- Tror inte riktigt du får "samma" kvalitet i den makinen du köper på Plantagen för 199:-

Det du snackar om är "OEM"-tillverkning och jag är mycket medveten om vad det handlar. Nu var det ju en LG jag snackade om och inte en DiBoss, centrum, andersson eller annat skit-märke, som för den delen kan dela prestanda med tex LG.
Gällande din Dewalt så får du ta och kolla upp vilka som "oem:ar" den, du blir förvånad :D Personligen kör jag också Dewalt, även om den mycket billigare boschen utför jobbet grymt mycket bättre...

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Dee_cati skrev:
2434712 Gällande din Dewalt så får du ta och kolla upp vilka som "oem:ar" den, du blir förvånad :D

Inte ett dugg förvånad (B&D/Hitachi Koki), iom att jag inte betalt för märket utan för funktionaliteten, men vi är ju på samma vågländ... gonatt

Last edited:

MikkE

Guest
Jag lägger iaf ut fler tusenlappar på ett märke som jag vet är pålitligt.
DiBoss för 9000 eller en Philips för 15000, men båda har samma kvalité på bild, då väljer jag Philips ändå. Jag känner mig iaf tryggare med ett märke jag känner till. Sedan ser det bättre ut i märkesväg med hemmabion också (NAD och Bowers&Wilkins) :näsblod

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning