Ska köpa flatscreen TV. Vilken?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
peteR1000 skrev:
2405615 Ska försöka spara lite stålar och shoppa mig en sån lite senare i höst/vinter.

Jag är inte så haj på alla skumma beteckningar hit och dit men är det nån som kan förklara vad 1080i , 1080p , 480p , 576p , 720p är för något?
Jag förstår att det är upplösningar men vad är skillnaden på i och p :va

I står för Interlaced. Det betyder att varannan rad ritas om per bildupptatering.

P står för Progressiv och betyder att hela bilden ritas om varje bilduppdatering, inte bara hälften av raderna.

Om TVn har en progressiv panel måste ändå signalen omvandlas från Interlaced till Progressiv om man matar den med Interlaced signal. Och vice versa förstås.

Sh*t, alltid är det någon som hinner före :)

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Tack för svaren! Men då om jag inte är helt ute och cyklar så skall 1080p vara bättre än 1080i eller?
Är detta något en vanlig dödlig skulle se skillnad på?

anledningen till att jag e nyfiken är att jag ska inhandla en PS3:a när den kommer och den stödjer bägge dessa formaten. Så då kanske man borde kolla efter en TV som har 1080p eller vad tycker ni?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
peteR1000 skrev:
2405661 Tack för svaren! Men då om jag inte är helt ute och cyklar så skall 1080p vara bättre än 1080i eller?
Är detta något en vanlig dödlig skulle se skillnad på?

anledningen till att jag e nyfiken är att jag ska inhandla en PS3:a när den kommer och den stödjer bägge dessa formaten. Så då kanske man borde kolla efter en TV som har 1080p eller vad tycker ni?

1080p borde teoretiskt sett vara bättre.

Vet inte om man ser skillnad.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405661

Om du vet att du kommer att mata den med mer ps3:a än med film och tv så bölr du kika på en högupplöst lcd.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405679 Om du vet att du kommer att mata den med mer ps3:a än med film och tv så bölr du kika på en högupplöst lcd.

Nä, det kommer ju klart bli mest vanlig film och tv-tittande. Möjligtvis några filmer i Blue-Ray format då kanske...
Men har du eller någon annan några tips på högupplösta lcd-apparater så tackar jag. Vill ju gärna ha ett par alternativ innan det är dags att inhandla.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405690 Nä, det kommer ju klart bli mest vanlig film och tv-tittande. Möjligtvis några filmer i Blue-Ray format då kanske...
Men har du eller någon annan några tips på högupplösta lcd-apparater så tackar jag. Vill ju gärna ha ett par alternativ innan det är dags att inhandla.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=93194

Ska du mest kika på film så föreslår jag Plasma trots allt. Tror nog spelupplevelsen lär bli schysst på den med.
Dessutom har en plasma betydligt snabbare uppdatering än en LCD så du slipper eftersläpningar i snabba sekvenser

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
korvgubbe skrev:
2405706 http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=93194

Ska du mest kika på film så föreslår jag Plasma trots allt. Tror nog spelupplevelsen lär bli schysst på den med.
Dessutom har en plasma betydligt snabbare uppdatering än en LCD så du slipper eftersläpningar i snabba sekvenser

Finns det LCD:er som släpar fortfarande? Upplever inga släpningar varken på monitorn eller TVn. Båda har S-IPS -paneler om det nu har med saken att göra.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Micke O skrev:
2405718 Finns det LCD:er som släpar fortfarande? Upplever inga släpningar varken på monitorn eller TVn. Båda har S-IPS -paneler om det nu har med saken att göra.

Finns det plasmor som bränner fortfarande..

Vet inte hur stort problemet är längre. Men det är väl som med inbränningar på plasma, ett typfel för tekniken som tillverkarna lyckas putsa bort allt mer för varje ny modell de släpper.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405706 http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=93194

Den hade ju inte 1080p heller. Men jag tror nog att det blir en plasma då det som du säger är optimalare då jag i stort sett bara kollar film och tv.

Frågan är ju då om det är värt att leta upp nån tv med 1080p när man ändå är igång. Den Pioneer-apparaten som någon länkade om förut hade det har jag för mig :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405735 Den hade ju inte 1080p heller. Men jag tror nog att det blir en plasma då det som du säger är optimalare då jag i stort sett bara kollar film och tv.

Frågan är ju då om det är värt att leta upp nån tv med 1080p när man ändå är igång. Den Pioneer-apparaten som någon länkade om förut hade det har jag för mig :va

Det finns nog knappt någon plasma med 1080p ännu.. Ingen som är värd pengarna.

Dessutom tror jag 720p lär räcka mer än väl. De flesta svenska TV-bolag verkar ha för avsikt att sända i detta format.

"Svenska TV-kanaler som SVT, TV3 och TV4 rekommenderar 720p före 1080i. Detta mycket på grund av att alla platta digitala skärmar i grunden är progressiva och då fungerar bättre med en progressiv bild, samt att undersökningar visat att människor ändå inte kan se skillnaden mellan 1080i och 720p på "vanligt tittavstånd" med i Europa vanligt förekommande TV-storlekar. Det får ändå betraktas som en kontroversiell slutsats, eftersom tekniken är såpass ny här i Sverige."
http://sv.wikipedia.org/wiki/HDTV

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405744 Det finns nog knappt någon plasma med 1080p ännu.. Ingen som är värd pengarna.

Dessutom tror jag 720p lär räcka mer än väl. De flesta svenska TV-bolag verkar ha för avsikt att sända i detta format.

"Svenska TV-kanaler som SVT, TV3 och TV4 rekommenderar 720p före 1080i...

Nä, det jag hittade var ett par Pioneer-apparater som hade 1080p och jag tycker att 25 papp är lite väl saftigt för en tv.

ska nog sluta stirra mig blind på alla siffror och istället åka och kolla själv.

Det enda jag inte gillar med Panasonic tv'n är att den är inte är speciellt snygg. Börjar nästan spy på alla silver-tv. Samsungs är ju riktigt snygga med blanksvart lack.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405832 Nä, det jag hittade var ett par Pioneer-apparater som hade 1080p och jag tycker att 25 papp är lite väl saftigt för en tv.

ska nog sluta stirra mig blind på alla siffror och istället åka och kolla själv.

Det enda jag inte gillar med Panasonic tv'n är att den är inte är speciellt snygg. Börjar nästan spy på alla silver-tv. Samsungs är ju riktigt snygga med blanksvart lack.

Jag kan hålla med om att Panasonicen inte är den snyggaste av dem alla. Men jag tröstar mig med tre saker i det fallet:
1. Den ser bättre ut på väggen än på bild
2. Priset
3. GRYYYM bild.

Som testarna hos smartson.se sa:
"Troligen den bästa plasman som tillverkats."

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405852 Jag kan hålla med om att Panasonicen inte är den snyggaste av dem alla. Men jag tröstar mig med tre saker i det fallet:
1. Den ser bättre ut på väggen än på bild
2. Priset
3. GRYYYM bild.

Som testarna hos smartson.se sa:
"Troligen den bästa plasman som tillverkats."

Ja, för det är ju egentligen det som är det viktigaste. Man ska ju ändå kolla på bilden :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405870 Ja, för det är ju egentligen det som är det viktigaste. Man ska ju ändå kolla på bilden :hihi

innan du går fram till tv-apparaterna bör du fråga handlaren hur de matar dem.
Kör de bara en analog tv-signal som de splittar upp till alla kan du gå därifrån. Du kommer ändå inte få någon som helst uppfattning om kvalitén på bilden.

Om de bara matar med DVD med tecknad film kan du mer eller mindre gå för då ser även lågupplösta skärmar djefligt bra ut.

Se till så du åtminstonde får en "riktig" rulle på skärmen från DVD. Fråga även om de kalibrerat alla skärmar eller bara kör den inställning som apparaten hade när de tog den ur kartongen. Kör de standardinställningen på alla maskiner kan loppet bli ganska orättvist för det är mest slumpen som avgör vem som får bäst bild.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405877 innan du går fram till tv-apparaterna bör du fråga handlaren hur de matar dem.
Kör de bara en analog tv-signal som de splittar upp till alla kan du gå därifrån. Du kommer ändå inte få någon som helst uppfattning om kvalitén på bilden.

Om de bara matar med DVD med tecknad film kan du mer eller mindre gå för då ser även lågupplösta skärmar djefligt bra ut.

Se till så du åtminstonde får en "riktig" rulle på skärmen från DVD. Fråga även om de kalibrerat alla skärmar eller bara kör den inställning som apparaten hade när de tog den ur kartongen. Kör de standardinställningen på alla maskiner kan loppet bli ganska orättvist för det är mest slumpen som avgör vem som får bäst bild.

Bra tips! :tummenupp

Kolla lite på denna http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=89887

Lite snyggare än PV60E'n, men betydligt dyrare :va vad är det som gör att denna kostar ganska mycket extra???

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
peteR1000 skrev:
2405884 Bra tips! :tummenupp

Kolla lite på denna http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=89887

Lite snyggare än PV60E'n, men betydligt dyrare :va vad är det som gör att denna kostar ganska mycket extra???

De är exakt samma skärm och alltså samma bild.
Skillnaden är mediaboxen, PiP-funtion och om jag inte minns fel även minneskortsläsare. Sen är designen snyggare och ljudet en aning bättre.

Det enda i den listan jag hade velat ha är PiP men det är inte värt 3000:- extra.
(PiP = picture in picture = se en ruta med en annan kanal i en ruta i den stora bilden)

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2405903 De är exakt samma skärm och alltså samma bild.
Skillnaden är mediaboxen, PiP-funtion och om jag inte minns fel även minneskortsläsare. Sen är designen snyggare och ljudet en aning bättre.

Det enda i den listan jag hade velat ha är PiP men det är inte värt 3000:- extra.
(PiP = picture in picture = se en ruta med en annan kanal i en ruta i den stora bilden)

Äh, då är det enda designen jag hade velat åt. Inte värt några 3 lappar för mig iaf.

Ska åka förbi OnOff eller Siba på vägen hem från jobbet och reka lite. Se om man får lite nya idéer.

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
morlock skrev:
2405958 Visst var det den modellen som fick lägst betyg av samtliga i Hemmabios senaste >=42"-test av plasma/LCD...

Där ser man... Sa upp prenumerationen inför sommaren..

Iofs så tycker inte alltid jag att dom har rätt i sina tester heller.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning