Ska man alltid ligga i mitten av vägen?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej, uppkörning snart, tänkte höra med er hur det är med placeringen på vägen, tex landsvägskörning, ska man strikt alltid ligga i mitten av körbanan eller ska man "gena" genom kurvan om det är fri sikt?

Man kan gena i sitt eget körfält

Edit: om du menar väg utan "linjer" SKA man gena (om det är fri sikt)

Last edited:
Ligger du mitt i körbanan så är du rökt! Däremot får du befinna dig var du vill i ditt körfält. :fakta Gena på du men uppkörningsgubben kommer att bli skitsur och det vill du väl inte? :rolleyes:

Säger även vid färd rakt fram att man ska hålla lätt till höger i sitt körfält,inte mitt i.

De direktiven fick tjejen när hon tog -08,nytt för det året enligt skolan.

I kurva använder du som sagt innan hela ditt körfält,skär kurvan alltså,vid fri sikt men tänk på kroppen när du svänger vänster så du inte lutar in i mötande körfält.
Har dock ingen aning om det är ok vid fri sikt,borde väl stå i teoriboken.

Henrik

Ligger du mitt i körbanan så är du rökt! Däremot får du befinna dig var du vill i ditt körfält. :fakta Gena på du men uppkörningsgubben kommer att bli skitsur och det vill du väl inte? :rolleyes:

ok, så om jag förstått dig rätt så får jag avvika från att ligga i mitten i mitt körfält så länge jag håller mig inom mitt körfält och sikten är fri? Vid dålig sikt ska jag ligga i mitten i mitt körfält?

...på väg till min uppkörning 2006 låg jag först och sen körskolan´s mc efter, jag låg lite åt höger på landsväg för att han skulle ligga lite mer åt vänster lite snett bakom så där. Han blinkade att jag skulle svänga in till kanten och stanna, han frågade vad jag höll på men. Ligg i mitten av körbanan, svänger det åt höger så visst går du ju åt höger i banan ( inte centrerat hela tiden)...allt står i boken om hur du ligger i en kurva...

...på väg till min uppkörning 2006 låg jag först och sen körskolan´s mc efter, jag låg lite åt höger på landsväg för att han skulle ligga lite mer åt vänster lite snett bakom så där. Han blinkade att jag skulle svänga in till kanten och stanna, han frågade vad jag höll på men. Ligg i mitten av körbanan, svänger det åt höger så visst går du ju åt höger i banan ( inte centrerat hela tiden)...allt står i boken om hur du ligger i en kurva...

hm ok för chefen på min körskola hävda att det som står i boken om placering vid tex landsvägskörning inte stämmer så bra. men ja vet inte, får fråga körlärarn imorn, har manäverbanelektion imorn men inga trafiklektioner.

Säger även vid färd rakt fram att man ska hålla lätt till höger i sitt körfält,inte mitt i.

I kurva använder du som sagt innan hela ditt körfält,skär kurvan alltså,vid fri sikt men tänk på kroppen när du svänger vänster så du inte lutar in i mötande körfält.
Har dock ingen aning om det är ok vid fri sikt,borde väl stå i teoriboken.

Henrik

Tänk så olika det kan va.. Jag fick lära mig ngn gång artonhundrakallt att man ska hålla lätt till vänster, det för att man inte ska fresta bilister att köra upp längs sidan och trycka ut en i väggrenen.. Av samma anledning ska man vid gruppkörning alltid se till att sick-sack-ledet slutar med en som ligger till vänster..

Och ang gena i kurvor på uppkörningen så ta det med en nypa salt.. Kör du på en liten kurvig landsväg och sniskar mittlinjen i en vänsterkurva innebär det att du har delarna som lutar in i motsatt körfält = kugg om du har tur, trasig knäskål om du har otur och möter en gumballbil..

Tänk på spårval vid kurvor på landsväg, kommer en kurva med dålig sikt så lägg dig nära mittlinje / väggren bort ifrån kurvan så du får bättre sikt in i den. Kuggade min första uppkörning på denna punkt. Hittade till och med en fin länk som illustrerar just sikt delen, dock är skissen anpassad efter bankkörning så du får ju tänka att den vänstra gröna linjen är mittlinjen på vägen.

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/hojskolan/Del%203%20-%2005.pdf

Jisses, alltså... så svårt att köra hoj är det ju inte :va :pangihuve

(syftar på körskolorna och uppkörning, inte era kommentarer)

Tänk på spårval vid kurvor på landsväg, kommer en kurva med dålig sikt så lägg dig nära mittlinje / väggren bort ifrån kurvan så du får bättre sikt in i den. Kuggade min första uppkörning på denna punkt. Hittade till och med en fin länk som illustrerar just sikt delen, dock är skissen anpassad efter bankkörning så du får ju tänka att den vänstra gröna linjen är mittlinjen på vägen.

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/hojskolan/Del%203%20-%2005.pdf

Min körskolelärare sa tvärtom, man skall aldrig ligga i mitten av körbanan innan en kurva med dålig sikt oavsett vad vissa läroböcker tycker, kommer det en långtradare så är du som mc förare rökt.

Ligg längre in mot vägkanten o ta det lugnt.

Tiv

Den varianten fick jag lära mig med... Men det var ju ett tag sedan...

Tänk så olika det kan va.. Jag fick lära mig ngn gång artonhundrakallt att man ska hålla lätt till vänster, det för att man inte ska fresta bilister att köra upp längs sidan och trycka ut en i väggrenen.. Av samma anledning ska man vid gruppkörning alltid se till att sick-sack-ledet slutar med en som ligger till vänster..

Och ang gena i kurvor på uppkörningen så ta det med en nypa salt.. Kör du på en liten kurvig landsväg och sniskar mittlinjen i en vänsterkurva innebär det att du har delarna som lutar in i motsatt körfält = kugg om du har tur, trasig knäskål om du har otur och möter en gumballbil..

Efter 2010 då man går RISK2 lägger förarprövaren stort fokus på rätt kurvteknik och är väldigt hårda.

Effektiv kurvtagning, rätt placering, sänkt hastighet innan kurvan påbörjad och sen drar man på lite efter halva kurvan. Sket viktigt!
Dom iaktar ifall du sänker hastigheten i kurvad..its a big fat nono. Då underkänds man pga icke planerad körning.

På raksträcka går det bra att ligga uppe på "kullen" mellan bilarnas hjulspår, dvs mitt i körbanan.

Last edited:
Det handlar om sunt förnuft, så svårt är det inte.

1. Man vill skapa sig sikt, och synas så mycket som möjligt. Det är därför man inte bör ligga nära mittlinjen i ingången av en skymd kurva. Elementärt. :) Att placeringen i kurva ett, gör hela skillnaden för hur kurva 2 kommer utspela sig är en annan sak, och kanske inte så intressant på landsväg i laglig fart. :hihi (om det inte svänger helviT)

2. Att ge gas i mitten av kurvan handlar om körteknik, gaskontroll kallas det på smc-språk, det är superviktigt, man behöver inte accelerera, bara hålla jämn gas.
Varför? Jo...nedlägg ger mindre radie på däcket, farten sjunker, även om du har samma varv på motorn.
Sjunker farten förs tyngdpunkten på hojen framåt mot det däcket som har minst grepp (framhjulet, minst mängd gummi i asfalten).
Med lite stödgas flyttar tyngdpunkten bakåt, och du får en mera stabil resa genom kurvan.

När man väl börjat gasa, så slår man *aldrig* av i kurvan, det är ett bra sätt att få cykeln ur balans.

Man brukar få göra lite bra övningar på smckurserna, just att köra med avslag, och slå av i kurva, och jämföra det med att hålla jämn gas, och lägga an lite mer - och för en som inte upplevt skillnaden i stabilitet brukar det var en aha-upplevelse.

Risk2an verkar vara ett steg i rätt riktning, men det hade varit enklare att nyttja SMC, billigare, enklare, och med ett färdigt koncept.

Tänk så olika det kan va.. Jag fick lära mig ngn gång artonhundrakallt att man ska hålla lätt till vänster, det för att man inte ska fresta bilister att köra upp längs sidan och trycka ut en i väggrenen..
Och jag fick lära mig båda sakerna. :lol De sa alltså att om det var runt 70 eller högre så skulle man ligga i höger hjulspår. Inne i stan eller vägar med lägre hastighet ska man ligga mitt i och ta upp plats så att ingen försöker köra upp brevid och tränga sig så det orsakar en olycka. Samma sak när man stannar i korsningar eller vid stoppljus.

Men sen är det också beroende på vägtyp. Att ligga i höger hjulspår är mer för vanliga landsvägar. Kör man på Essingeleden eller liknande väg med flera körfält och mycket trafik är det nog bäst att ligga mitt i och ta upp plats även om hastigheten är lite högre.

Men sen är det också beroende på vägtyp. Att ligga i höger hjulspår är mer för vanliga landsvägar. Kör man på Essingeleden eller liknande väg med flera körfält och mycket trafik är det nog bäst att ligga mitt i och ta upp plats även om hastigheten är lite högre.

Så kör man ju, är det flera körfält håller jag mig i mitten, det handlar om att ta plats så något ålbete i bil inte får för sig att göra något dumt. :)

Frågan är felställd. Det handlar om att minimera den totala risken. Risker med att svänga med dålig sikt, och risker med att lämna grundplacering.

Grundplaceringen på en mindre landsväg är mitt i ditt körfält (annat gäller på större landsväg). Om du kör på en så krokig väg att du ökar säkerheten genom att "räta ut svängarna" så gör du det.

Det gör du på din sida av vägen (tänk på att du lutar över mot mötande trafik i vänstersvängar).

För att öka möjligheterna till bra sikt in i kurvan placerar du dig nära mitten inför högerkurvor, och nära högerkanten inför vänstersvängar.

Detta innebär risker gällande bakomvarande och övrig trafik(nära mötande i mitten, djur barn gående vid vägkanten).

Om du tar dessa hänsyn, och dina spårval är motiverade är det lungt på uppkörningen.

Om du däremot börjar gena omotiverat(mycket vanligt), eller gör felaktiga spårval kan du kuggas.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back