Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad säger de på körskolan?
De säger att man skall utnyttja hela körfältets bredd vid fri sikt.
Ligger du mitt i körbanan så är du rökt! Däremot får du befinna dig var du vill i ditt körfält.Gena på du men uppkörningsgubben kommer att bli skitsur och det vill du väl inte?
![]()
...på väg till min uppkörning 2006 låg jag först och sen körskolan´s mc efter, jag låg lite åt höger på landsväg för att han skulle ligga lite mer åt vänster lite snett bakom så där. Han blinkade att jag skulle svänga in till kanten och stanna, han frågade vad jag höll på men. Ligg i mitten av körbanan, svänger det åt höger så visst går du ju åt höger i banan ( inte centrerat hela tiden)...allt står i boken om hur du ligger i en kurva...
Säger även vid färd rakt fram att man ska hålla lätt till höger i sitt körfält,inte mitt i.
De direktiven fick tjejen när hon tog -08,nytt för det året enligt skolan.
I kurva använder du som sagt innan hela ditt körfält,skär kurvan alltså,vid fri sikt men tänk på kroppen när du svänger vänster så du inte lutar in i mötande körfält.
Har dock ingen aning om det är ok vid fri sikt,borde väl stå i teoriboken.
Henrik
Tänk på spårval vid kurvor på landsväg, kommer en kurva med dålig sikt så lägg dig nära mittlinje / väggren bort ifrån kurvan så du får bättre sikt in i den. Kuggade min första uppkörning på denna punkt. Hittade till och med en fin länk som illustrerar just sikt delen, dock är skissen anpassad efter bankkörning så du får ju tänka att den vänstra gröna linjen är mittlinjen på vägen.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/hojskolan/Del%203%20-%2005.pdf
Tänk så olika det kan va.. Jag fick lära mig ngn gång artonhundrakallt att man ska hålla lätt till vänster, det för att man inte ska fresta bilister att köra upp längs sidan och trycka ut en i väggrenen.. Av samma anledning ska man vid gruppkörning alltid se till att sick-sack-ledet slutar med en som ligger till vänster..
Och ang gena i kurvor på uppkörningen så ta det med en nypa salt.. Kör du på en liten kurvig landsväg och sniskar mittlinjen i en vänsterkurva innebär det att du har delarna som lutar in i motsatt körfält = kugg om du har tur, trasig knäskål om du har otur och möter en gumballbil..
Säger även vid färd rakt fram att man ska hålla lätt till höger i sitt körfält,inte mitt i.
De direktiven fick tjejen när hon tog -08,nytt för det året enligt skolan.
Och jag fick lära mig båda sakerna.Tänk så olika det kan va.. Jag fick lära mig ngn gång artonhundrakallt att man ska hålla lätt till vänster, det för att man inte ska fresta bilister att köra upp längs sidan och trycka ut en i väggrenen..
Men sen är det också beroende på vägtyp. Att ligga i höger hjulspår är mer för vanliga landsvägar. Kör man på Essingeleden eller liknande väg med flera körfält och mycket trafik är det nog bäst att ligga mitt i och ta upp plats även om hastigheten är lite högre.
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning