Ska man byta till Motard

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Ska kika på en 640 -04 idag som rullat 1200mil. Känner att jag inte vill lägga ut massvis med pengar heller. Har bara provkört 640 dock så har väl inte så mycket att jämföra med. Men 660:n går bort pga enbart kick, och 625:an växer inte på träd eller så är det för höga priser.

Den va inge rolig, slitet drivpaket, allmänt sliten och lite annat småfix. Får kika vidare. Tick i motorn också på tomgång

Drivpaket kostar ca 1400 :- och 1h jobb (från 0 till klar, och då är jag kass på att meka)

Som flera har sagt, 690. 500mils intervall, lite vibrationer.

Lurar på om tickandet kan vara autodecompen?
 
Last edited:

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Har läst att autodecompen kan vara problemet till tickande.
690 vore det bästa men passar inte min plånbok just nu.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Köp en Tuono = sporthoj till motard:tummenupp
Har en sxv för att kunna kör lite enduro, till Tuono finns inga lämpliga däck:tungan
 

Lek Inte!

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
Inget för tillfälle
Var i Järfälla bor du?

Jag har gått från sporthoj till motard och jag saknar det verkligen inte.
På en motard kan du leka precis överallt utan att det ska vara förenat med livsfara som det lätt blir i högre hastigheter på en sporthoj.

Jag skulle ha satsat på en KTM 625, 640 eller helst 690 om du har pengarna.

Köp ingen racemotard ( Husaberg, Aprilia SXV, KTM 450, 525 ) som första motard. Då kommer du ledsna fort.

Vad är skillnaden i seg? När det gäller storleken på motorn, du rekommenderar att man inte ska köpa en racinghoj, varför? Är ny inom detta så vill bara veta mer, och varför!
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Vad är skillnaden i seg? När det gäller storleken på motorn, du rekommenderar att man inte ska köpa en racinghoj, varför? Är ny inom detta så vill bara veta mer, och varför!

Jag tror att han rekommenderar de andra hojarna före race-varianterna pga att det är längre serviceintervaller på dom. Ju mer "race" desto tätare intervaller, du kan räkna med oljebyte var 10de timma ungefär.

Blir man inte avskräckt av att pyssla lite i garaget så anser jag att det är de roligaste hojarna som finns. Min nuvarande SXV550 är det absolut roligaste jag ägt!
 

Lek Inte!

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
Inget för tillfälle
Jag tror att han rekommenderar de andra hojarna före race-varianterna pga att det är längre serviceintervaller på dom. Ju mer "race" desto tätare intervaller, du kan räkna med oljebyte var 10de timma ungefär.

Blir man inte avskräckt av att pyssla lite i garaget så anser jag att det är de roligaste hojarna som finns. Min nuvarande SXV550 är det absolut roligaste jag ägt!

Okej så du kan rekomendera mig att köpa en SXV550, ktm 525/450? Är det bara oljebyten man behöver göra? Hur är det med kraften i dom? Toppfart?
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Okej så du kan rekomendera mig att köpa en SXV550, ktm 525/450? Är det bara oljebyten man behöver göra? Hur är det med kraften i dom? Toppfart?

Oljebytena är ju löpande, men sen har du självklart större service också, tex kolvbyte och ventiljustering. Det är lite olika intervaller på olika hojar, runt 100 timmar på vissa men kan både förekomma mer ofta och mer sällan.

Kraft finns så det räcker!

Toppfart anser jag inte så viktigt då det inte är så kul att köra alldeles för fort med dessa, men jag har kört drygt 170km/h med min och det finns väl lite mer att ge. Inte ofta man är uppe i de farterna!

Jag kan lätt rekommendera en racehoj, tycker om att de är så lätthanterliga och smidiga. En större motard är nog utan tvekan kul den med, men det är självklart skillnad. Beror mycket på vad man ska ha hojen till också, för mig är den enbart en leksak, inget fortskaffningsmedel. Servicarna ser jag inte som någon nackdel, jag är ingen guru i garaget så jag lär mig väldigt mycket av allt skruvande och tycker det är en del av nöjet med hojen!

Så ja, jag kan rekommendera dessa hojar utan tvekan ;)
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Står i valet och kvalet mellan 2 hojar nu, affär kan göras imorgon på båda.

1. KTM 640 -05 780mil i fint skick det som behövs göras är att besiktiga och byta backdäck samt ett nytt drev. Orginalpipor och priset 37K

2. KTM 640 -06 480mil i kanonskick en liten spricka i vänster kylarkåpa. Dock större förgasare samt akra system och mappad på verkstad. Krashpuckar samt nerdrevad. Pris 44K

Det skiljer några tusen emellan men köper jag den billigare så kommer jag behöva köpa lite saker till åtminstone. Vad väger tyngst emellan dessa?
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Står i valet och kvalet mellan 2 hojar nu, affär kan göras imorgon på båda.

1. KTM 640 -05 780mil i fint skick det som behövs göras är att besiktiga och byta backdäck samt ett nytt drev. Orginalpipor och priset 37K

2. KTM 640 -06 480mil i kanonskick en liten spricka i vänster kylarkåpa. Dock större förgasare samt akra system och mappad på verkstad. Krashpuckar samt nerdrevad. Pris 44K

Det skiljer några tusen emellan men köper jag den billigare så kommer jag behöva köpa lite saker till åtminstone. Vad väger tyngst emellan dessa?
Du säger ju svaret själv...
Alla gånger den med bytt förgasare och akrasystem!!:Bugar:yoparty
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
och att det är en 06, då är det ju dubbla pipor, sen akra på det. bara slipon där kostar ju 10.000 :p
Sen förgasaren...den är la inte billig

Var hittar man förgasare förresten? Vad kostar den?
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
och att det är en 06, då är det ju dubbla pipor, sen akra på det. bara slipon där kostar ju 10.000 :p
Sen förgasaren...den är la inte billig

Var hittar man förgasare förresten? Vad kostar den?

Dubbla pipor på 05:an också.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vad är skillnaden i seg? När det gäller storleken på motorn, du rekommenderar att man inte ska köpa en racinghoj, varför? Är ny inom detta så vill bara veta mer, och varför!

Anledningen är att det är mycket roligare att åka än att skruva, kort sagt.

Oljebyten är varken tidskrävande eller jobbiga, skulle det varit allt som krävts så hade jag behållit min SXV.
Det är när kolvarna vissnar, topplockspackningar går, smet mellan blockhalvorna börjar läcka, startmotorerna ger upp, kylarna börjar läcka, osv,osv osv som man tröttnar väldigt fort.
Speciellt om du är ny på motard och inte har hunnit bli riktigt frälst ännu.

Den extra effekten samt de besparade kilona tror jag inte att du kommer märka av så pass att det är värt skruvandet.
Jag vet att det känns väldigt frestande att köpa den fetaste Husa 650, 570 eller SXV 550 ett par 10 000 lappar under en 690 SMC tex, speciellt när de går bättre och väger mindre, men tänk för guds skull lite längre än jag gjorde och inse att det finns en anledning.

Sen att racemotarder är det absolut roligaste du kan framföra om du är duktig på att skruva, har mycket fritid och stor plånbok är en annan sak.
 

Lek Inte!

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
Inget för tillfälle
Anledningen är att det är mycket roligare att åka än att skruva, kort sagt.

Oljebyten är varken tidskrävande eller jobbiga, skulle det varit allt som krävts så hade jag behållit min SXV.
Det är när kolvarna vissnar, topplockspackningar går, smet mellan blockhalvorna börjar läcka, startmotorerna ger upp, kylarna börjar läcka, osv,osv osv som man tröttnar väldigt fort.
Speciellt om du är ny på motard och inte har hunnit bli riktigt frälst ännu.

Den extra effekten samt de besparade kilona tror jag inte att du kommer märka av så pass att det är värt skruvandet.
Jag vet att det känns väldigt frestande att köpa den fetaste Husa 650, 570 eller SXV 550 ett par 10 000 lappar under en 690 SMC tex, speciellt när de går bättre och väger mindre, men tänk för guds skull lite längre än jag gjorde och inse att det finns en anledning.

Sen att racemotarder är det absolut roligaste du kan framföra om du är duktig på att skruva, har mycket fritid och stor plånbok är en annan sak.

Det är otrolig skönt när du svarar såhär!
Jag ska själv tänka igenom vad jag ska köpa. Du har så himla rätt i det du säger, jag tycker det är sjuuukt lockande att köpa en racingmotard. Men om det är som du säger så kanske jag ska satsa på en 625, 640 eller 690. Mest för att känna på det, sedan kan man ju alltid byta. Jag har en viss ärfarenhet när det gäller mopeder, men antar att det är lite skillnad? Va vet jag?
Problemet är att jag inte vill ha en supermotard som är för klumpig...vanesak?
Är Husaberg 650 en racingmotard?
 
Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Det är otrolig skönt när du svarar såhär!
Jag ska själv tänka igenom vad jag ska köpa. Du har så himla rätt i det du säger, jag tycker det är sjuuukt lockande att köpa en racingmotard. Men om det är som du säger så kanske jag ska satsa på en 625, 640 eller 690. Mest för att känna på det, sedan kan man ju alltid byta. Jag har en viss ärfarenhet när det gäller mopeder, men antar att det är lite skillnad? Va vet jag?
Problemet är att jag inte vill ha en supermotard som är för klumpig...vanesak?
Är Husaberg 650 en racingmotard?

Klumpig eller inte är som du säger en vanesak och personligt tycke.

Husa 650 är race och kräver underhåll därefter.
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Nu har jag köpt mig en 640 iallafall. Känns bra, blir att åka imorrn. Tack TMY för förmedlingen :)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Vill ni nämna någon som inte kräver så mycket underhåll?

KTM
625
640
660
690

Yamaha
XT600
XT660X

Husqvarna
610 SM
630 SM

Honda
XR 600
XR 650
FMX 650

Suzuki
DRZ 400

BMW
650 X-moto

För att nämna några...

Det är otrolig skönt när du svarar såhär!
Jag ska själv tänka igenom vad jag ska köpa. Du har så himla rätt i det du säger, jag tycker det är sjuuukt lockande att köpa en racingmotard. Men om det är som du säger så kanske jag ska satsa på en 625, 640 eller 690. Mest för att känna på det, sedan kan man ju alltid byta. Jag har en viss ärfarenhet när det gäller mopeder, men antar att det är lite skillnad? Va vet jag?
Problemet är att jag inte vill ha en supermotard som är för klumpig...vanesak?
Är Husaberg 650 en racingmotard?

Ska du åka mest bana eller gata?

En tyngre motard med 500-750 mils intervaller funkar utmärkt för gatåka och nöjeskörning på bana. Ska du däremot börja tävla så bör du kika på racemaskinerna.
Det låter som att du ska köpa en förstahoj, och isf finns det ingen anledning att köpa en racemotard. Du kommer ha fullt schå att tygla en gatmotard.
 
Last edited:

Lek Inte!

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
Inget för tillfälle
Jag ska ha den till gatukörning. Ska kolla lite bland dom du nämnde.
Tack grabbar!!!
Mycket seriöst forum för övrigt!!:Bugar
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top