Ska man byta till Motard

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag ska ha den till gatukörning. Ska kolla lite bland dom du nämnde.
Tack grabbar!!!
Mycket seriöst forum för övrigt!!:Bugar

Vill bara flika in att man kan ha en racemotard även om man tänkt köra gata men som Hector skriver så kanske det kan passa dig bättre med en mindre krävande hoj. Är det första hojen vill man bara åka, inte skruva! Och du har garanterat lika kul på en 600 av något slag :)

Lek Inte!

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Inget för tillfälle
Vill bara flika in att man kan ha en racemotard även om man tänkt köra gata men som Hector skriver så kanske det kan passa dig bättre med en mindre krävande hoj. Är det första hojen vill man bara åka, inte skruva! Och du har garanterat lika kul på en 600 av något slag :)
Förstår vad ni menar, själv tycker jag det är kul att skruva iaf på min moppe som jag har. Kommer givetvis prova senare att köpa en racingmotard, då jag tycker det lockar mest!

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Inge märkvärdigt men jag är nöjd. Nu ska man bara våga lyfta den på bakhjulet också :) Har inte riktigt fått till det ännu :)

visabild.php

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Bakändan ska rensas och jag funderar på att slänga på vita blinkers. Jobbigt utan backspeglar bara, jobbigt att kolla bakåt hela tiden :)

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Om man skall kolla racemotard då? Vilka skall man kolla på då?

Just nu spanar jag på husqvarna sm570/510r och KTM 525. Husqvarnan för att man inte är som alla andra och KTMen för att oranget är alltid välkommet ;)

Om jag har hängt med rätt på dom hojarna så är det olje & filterbyte mellan 5-10timmar på 525an och 10-15timmar på Husqyn. Samt kolvbyte: KTM= ca 200t, Husqy= ingen aning, någon som vet?

Vilken/vilka modeller skall man kolla efter och sikta in sig på?

Kanske någon som har sin till salu?

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Bakändan ska rensas och jag funderar på att slänga på vita blinkers. Jobbigt utan backspeglar bara, jobbigt att kolla bakåt hela tiden :)

Kan alla gånger rekommendera dig att skaffa backspeglar och att använda dom.... Visst det är kanske inte så snyggt men någonstans måste man låta förnuftet vinna.

Om man skall kolla racemotard då? Vilka skall man kolla på då?

Just nu spanar jag på husqvarna sm570/510r och KTM 525. Husqvarnan för att man inte är som alla andra och KTMen för att oranget är alltid välkommet ;)

Om jag har hängt med rätt på dom hojarna så är det olje & filterbyte mellan 5-10timmar på 525an och 10-15timmar på Husqyn. Samt kolvbyte: KTM= ca 200t, Husqy= ingen aning, någon som vet?

Vilken/vilka modeller skall man kolla efter och sikta in sig på?

Kanske någon som har sin till salu?

525an är i mina ögon att föredra, en fördel är att det finns gott om begagnade reservdelar, missförstå mig inte dom är "driftsäkra" men inbjuder självklart till lek och då händer det att man kraschar inte minst i skogen...

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
Kan alla gånger rekommendera dig att skaffa backspeglar och att använda dom.... Visst det är kanske inte så snyggt men någonstans måste man låta förnuftet vinna.

Så sant! Och man behöver ju inte ha originalspeglarna heller, finns andra mindre om man föredrar det.. Sen kan man ju visserligen debattera hur mycket man ser pga skakningar:D

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Alltså har man verktyg, plats, lite tid och intresset så lär ju mekandet med "racingsupermotards" inte vara något som helst problem (det är ju samma mindre saker att kontrollera och justera varje gång).

Det som kan vara jäkligt är ju om man inte har rätt eller bra verktyg och/eller plats att meka på.

Ja och så kostar det ju lite mer att köpa in olja, men den kostnaden lär det ju lätt vara värt samt att man sparar in den vid inköp då iallafall jag har fått för mig att dessa hojar är en smula billigare än arbetshästarna som bara går och går och går (framförallt billigare i jämförelse med körglädje/vad man får)

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Alltså har man verktyg, plats, lite tid och intresset så lär ju mekandet med "racingsupermotards" inte vara något som helst problem (det är ju samma mindre saker att kontrollera och justera varje gång).

Det som kan vara jäkligt är ju om man inte har rätt eller bra verktyg och/eller plats att meka på.

Ja och så kostar det ju lite mer att köpa in olja, men den kostnaden lär det ju lätt vara värt samt att man sparar in den vid inköp då iallafall jag har fått för mig att dessa hojar är en smula billigare än arbetshästarna som bara går och går och går (framförallt billigare i jämförelse med körglädje/vad man får)
Åker man mkt med sin "racingsupermotard" så bör man ju byta vevlager och kolv mm efter lämpligt antal timmar. Olja är ju nästan försumbart i sammanhanget.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Motard är livet. Haft min i 1 månad och det enda som jag egentligen kan klaga på är att röven alltid är öm...svanskotan....

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Åker man mkt med sin "racingsupermotard" så bör man ju byta vevlager och kolv mm efter lämpligt antal timmar. Olja är ju nästan försumbart i sammanhanget.

Sant, däremot verkar ju väldigt många motards (och även sporthojar...) brumma så himla lite mil per säsong om man kollar annonser så verkar kunna bli vinterprojekt att fixa sådant, var lite det jag tänkte på.

(jag hade mest bara ventiljustering och olja i huvudet när jag skrev inlägget, my bad)

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Sant, däremot verkar ju väldigt många motards (och även sporthojar...) brumma så himla lite mil per säsong om man kollar annonser

Ja det där är ju en annan diskussion men jag har också reagerat över de.
När jag sålde min 690 smc under våren, så fick jag sjukt många mail om att den gått för långt. Då var det 1600 mil på mätaren.. årsmod 08.

Är det egentligen så långt för en normal gatuanvändare med en hoj som har 500 mila serviceintervaller? Nää..

Jag körde jäkligt mycket de två åren jag ägde henne. Var jag ute en kväll, så blev det ju lätt +10 mil i bara finåka/bus eller vad som helst.
Multiplicera det med ett par dagar/vecka och 4 veckors semester.. Ok då man körde inte varje dag, men nästan.
Dessutom inte bara under semestern. ;)

De som inte kommit upp till 1000 mil sedan år 2008 är inte tillräckliga entusiaster! :D

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Det är sant att reservdelsmarknaden är i 525ans + sidor.

525an är i mina ögon att föredra, en fördel är att det finns gott om begagnade reservdelar, missförstå mig inte dom är "driftsäkra" men inbjuder självklart till lek och då händer det att man kraschar inte minst i skogen...

J Brandt

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
08 Aprillia Sxv 550
Aprilia SXV 550 helt sjukt rolig å busig hoj!!

Det är en del skruvande men det är så jävla värt det.

Tänk på hr många regniga dagar vi har i detta avlånga land ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha