Ska man vara orolig för Kina?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men så länge de producerar till ett lägre pris är det väl bara att fortsätta handla?

Kineserna kör över hälften av alla tåg i Sverige och kombinationen av lågt pris och bra arbetsgivare kan väl inte vara fel? :crash
Nej jag tycker inte att någon ska handla mer än nödvändigt av Kina och att de kontrollerar vår infrastruktur är bortom ofattbart naivt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men så länge de producerar till ett lägre pris är det väl bara att fortsätta handla?

Kineserna kör över hälften av alla tåg i Sverige och kombinationen av lågt pris och bra arbetsgivare kan väl inte vara fel? :crash
Problemet med den filosofin uppenbarade sig ju senast under pandemin. Vi förlitade oss på billiga halvledare från Kina m fl, och upptäckte då att en kris i världen snabbt orsakar brist på dessa produkter. Samma sak med spannmål: vi förlitade oss på att Ukraina försåg världen med sånt, men så blev det krig...hoppsan då. Tyskland lutade tryggt sin energiförsörjning mot billig rysk gas, så man kunde glatt avveckla kärnkraften. Men oj, det gick ju inte heller så bra.
Globaliseringsfilosofin har visst sina brister.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej jag tycker inte att någon ska handla mer än nödvändigt av Kina och att de kontrollerar vår infrastruktur är bortom ofattbart naivt.
Fast...alla köper det som är billigast och inte av ideella skäl. Om så vore hade vi inte behövt avveckla våra svenska industrier, om folk köpte svenska produkter av patriotiska skäl. Då hade vi haft kvar våra svenska varv och våra teco-industrier. Men alla våra politiker, både höger och sossar, har varit överens om detta: Man har avvecklat tullar och öppnat för utländsk konkurrens. Sverige skulle "globaliseras", anpassas till de nyliberala marknadsideologierna som skred fram över världen. De politiker som styrde Sverige från 1990 och fram till idag skall ställas till svars för att det blivit som det är i dag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Orkar inte ens läsa klart dina inlägg så du vet, första meningen är dryg, kategorisk och felaktig.
Jag köper många saker av ideologiska skäl.
Jag köper även det som har bättre kvalitet, som ISR-skivor istället billiga kinaskivor. Att dessutom ge pengar till en trevlig person som Acke ger extra plus!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Problemet med den filosofin uppenbarade sig ju senast under pandemin. Vi förlitade oss på billiga halvledare från Kina m fl, och upptäckte då att en kris i världen snabbt orsakar brist på dessa produkter. Samma sak med spannmål: vi förlitade oss på att Ukraina försåg världen med sånt, men så blev det krig...hoppsan då. Tyskland lutade tryggt sin energiförsörjning mot billig rysk gas, så man kunde glatt avveckla kärnkraften. Men oj, det gick ju inte heller så bra.
Globaliseringsfilosofin har visst sina brister.

Tråkiga fakta igen… Ukraina kommer först på femte plats gällande spannmålsexport (efter Ryssland, USA, Australien, och Kanada).

Det Ukrainska vetet går framförallt till Egypten, Indonesien, Turkiet, Pakistan, och Bangladesh.

Visst steg priserna pga spekulation, men man ska nog vara lite försiktig med att skylla högre matpriser på kriget i Ukraina.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag köper många saker av ideologiska skäl.
Heder Marcus!
Jag försöker undvika produkter från diktator-länder.
Att köpa Polestar och Volvo-bilar då de du ägs av kinesiska Geely som säljer fordon till Ryssland och därmed indirekt gynnar kriget, känns inte klockrent.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tråkiga fakta igen… Ukraina kommer först på femte plats gällande spannmålsexport (efter Ryssland, USA, Australien, och Kanada).

Det Ukrainska vetet går framförallt till Egypten, Indonesien, Turkiet, Pakistan, och Bangladesh.

Visst steg priserna pga spekulation, men man ska nog vara lite försiktig med att skylla högre matpriser på kriget i Ukraina.
Det är som med oljan, det räcker med ett bortfall på ett par procent så påverkas marknadspriset.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Heder Marcus!
Jag försöker undvika produkter från diktator-länder.
Att köpa Polestar och Volvo-bilar då de du ägs av kinesiska Geely som säljer fordon till Ryssland och därmed indirekt gynnar kriget, känns inte klockrent.
Jag har varken tid, råd eller intresse för att tänka ideellt när jag köper nåt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Heder Marcus!
Jag försöker undvika produkter från diktator-länder.
Att köpa Polestar och Volvo-bilar då de du ägs av kinesiska Geely som säljer fordon till Ryssland och därmed indirekt gynnar kriget, känns inte klockrent.
Finns många liknande produkter man inte kan köpa tyvärr, vi sitter rejält i klorna nu men ingen idé göra det ännu värre. Vi borde börja med att få ut Kina ur vår infrastruktur tex järnväg, elförsörjning, mobilnät, byggnadsprojekt. Varje gång jag går på den där äckliga guldbron i hjärtat av vår forna stormakts huvudstad mår jag illa.
Jomshof borde börja X:a om den, bort med den.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har varken tid, råd eller intresse för att tänka ideellt när jag köper nåt.

Det första landet att bojkotta är USA sett till hur dom agerat och agerar klotet runt. USA och Israel.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det första landet att bojkotta är USA sett till hur dom agerat och agerar klotet runt. USA och Israel.
Bäst du släpper denna diskussion då, gissar du sprutar ur dig ord med hjälp av amerikansk och israelisk teknik, och det vill du väl inte. ???
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det första landet att bojkotta är USA sett till hur dom agerat och agerar klotet runt. USA och Israel.

Eller Sverige med sina skandaler runt korrupta folkbolag såsom Telia, Ericson, mfl. Att Telia sedan fick böta i USA är riktigt god grädde på moset!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Eller Sverige med sina skandaler runt korrupta folkbolag såsom Telia, Ericson, mfl. Att Telia sedan fick böta i USA är riktigt god grädde på moset!
Sverige kommer inte ens i närheten. Men håller med om att även vi har problem. Nu mer än någonsin gällande nazzeparti i Riksdagen, att vi följer USA´s minsta vink, att vi SKITER i demokratiska rätter gällande att rösta om NATO-medlemsskap och annat. Men vi är fortfarande inte i närheten av USA´s agerande.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top