Sverige kommer inte ens i närheten. Men håller med om att även vi har problem. Nu mer än någonsin gällande nazzeparti i Riksdagen, att vi följer USA´s minsta vink, att vi SKITER i demokratiska rätter gällande att rösta om NATO-medlemsskap och annat. Men vi är fortfarande inte i närheten av USA´s agerande.
Jo. Det är ju lite jobbigt förstås. Men det vari ju så att när Tyskland var på framåtgående i början av andra världskriget så såg man ju från alla våra stora partier att det nog var bra att hålla sig väl med tyskarna. Men dom har ju sedan dess gått ut och sagt att dom inte längre är nassepartier.
Mig veterligen är det inget av partierna i vår riksdag som säger något annat än att dom absolut inte är nazister och det finns mig veterligen inget i något partiprogram som skulle stödja att dom är nazistiska. Och det gäller både moderaterna, Sossarna, centern och dom andra.
Och vad gäller demokratiska rättigheter att rösta om NATO så har du nog missat något. Vi har i Sverige något som kallas för representativ demokrati. Folket röstar i allmäna val och väljer där ut de företrädare som skall representera befolkningen i riksdagen och fatta beslut för landets räkning.
Det finns inget som helst kvar på att det finns något som helst krav på att ha folkomröstning i den svenska lagstiftningen för att gå med i NATO eller ingå någon annan försvarsöverenskommelse.
Eller är du lika förbannad för att du inte fick folkomrösta om vi ska samarbeta med finnarna eller norrmännen?
Om vi skulle göra folkomröstning av alla frågor som skall beslutas så skulle vi inte få göra annat än springa till vallokalerna och det skulle i alla fall jag inte vara speciellt sugen på. Och det skulle nog påverka Svensk BNP en del om alla Svenska medborgare skulle tillbringa 100% av sin tid i kö till en vallokal.