Ska man vara orolig för Kina?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Väst låter tåget gå medan Kina flyttar fram positionerna. Allt är som vanligt. Vi får njuta vår frihet medan vi har den.
Det är ett tåg som det inte finns några lediga platser på....
Dels beroende på västeuropas koloniala förflutna i Afrika men även på att de flesta afrikanska stater är mer eller mindre diktaturer där långsiktighet och konsekvenser av kinesisk inflytande betyder mindre än behållningen på bankkontot på Kaymanöarna.
Det kommer att bli ett brutalt uppvaknande när kineserna vill ha betalt, på riktigt. Det finns redan några exempel, från bl.a Moçambique har jag för mig där det synliga resultatet av "investeringarna" blev ett gäng tusental kineser som skötte och gjorde allt och bodde bakom staket och plank...och inte syntes till i vardagen. Hur som helst, någon som kan trycka hur mycket pengar som helst och har en alldeles egen agenda är det svårt att "konkurrera" med. Låt oss inte för ett ögonblick tro att kineserna har några afrikaners välbefinnande eller framtid i blick.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Så många tankar just nu.
Funderar du på om du kan ta över leasingen på dem?

De lämpar sig inte att ha i lägenhet. Åtminstone om du inte odlar en hiskelig massa bambu i den. Men hade du tillgång till jaktmark skulle det kunna fungera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Funderar du på om du kan ta över leasingen på dem?

De lämpar sig inte att ha i lägenhet. Åtminstone om du inte odlar en hiskelig massa bambu i den. Men hade du tillgång till jaktmark skulle det kunna fungera.
Vad hände med "avliva"?
Vi dödar väl alla möjliga djur i djurparker varje år, inklusive högre stående än en björn.
Tex.

Tänker också på hur lukrativt det verkar vara med färsk bambu och om jag kunde göra en karriär som bambuodlare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad hände med "avliva"?
Vi dödar väl alla möjliga djur i djurparker varje år, inklusive högre stående än en björn.
Tex.

Tänker också på hur lukrativt det verkar vara med färsk bambu och om jag kunde göra en karriär som bambuodlare.
Pandor behöver knappast avlivas. Räcker att ta bort tjocka madrasser under träd osv. så tar de död på sig själva.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad hände med "avliva"?
Tex.
Man kanske skulle kunna jaga dem efter att ha planterat ut dem i någon värmländsk skog? Om alternativet ändå är att avliva dem.

Rika jägare världen över, Jan Guillou inkluderad, skulle betala seriösa summor för att vara relativt ensamma över att ha kunnat lägga ner en panda.

Som extra bonus skulle man omedelbart bli hatad av samtliga miljöpartister på hela norra halvklotet. Och alla kineser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kanske skulle kunna jaga dem efter att ha planterat ut dem i någon värmländsk skog? Om alternativet ändå är att avliva dem.

Rika jägare världen över, Jan Guillou inkluderad, skulle betala seriösa summor för att vara relativt ensamma över att ha kunnat lägga ner en panda.

Som extra bonus skulle man omedelbart bli hatad av samtliga miljöpartister på hela norra halvklotet. Och alla kineser.
Jag skulle vilja, utöver ditt eminenta förslag, att man ställde klimat mot panda.
Greta borde stoppa att pandorna hämtas hem med hänvisning till den långa flygresan.
Fler frågor måste klimatiseras, skulle också vilja att kriget i Ukraina samt flygförbudet över Ryssland klimatanalyseras.
Precis alla frågor borde co2ifieras.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad hände med "avliva"?
Tex.

Att avliva en panda skulle antagligen göra CCP arga, eftersom att de äger alla pandor i världen, och använder dem som en politisk hävarm. Om ett land gör CCP sura så tar de tillbaka sina pandor från det landet om de har några. Så Finland kan ju alltid säga att Kina är en hemsk diktatur som borde ge fan i att anfalla Filipinerna och att Xi ser ut som nalle puh. Då kommer en grupp arga kineser och tar hem pandorna omedelbums.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att avliva en panda skulle antagligen göra CCP arga, eftersom att de äger alla pandor i världen, och använder dem som en politisk hävarm. Om ett land gör CCP sura så tar de tillbaka sina pandor från det landet om de har några. Så Finland kan ju alltid säga att Kina är en hemsk diktatur som borde ge fan i att anfalla Filipinerna och att Xi ser ut som nalle puh. Då kommer en grupp arga kineser och tar hem pandorna omedelbums.
Mexico har en panda som av någon anledning inte ägs av Kina. Man borde avla på den. Eller, det gör man, men då den fortsätter vara den enda icke kinesägda pandan misstänker jag att kineserna på något sätt får rätten till avkomman (länken om aveln var död)

1727361567612.png

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är ett tåg som det inte finns några lediga platser på....
Dels beroende på västeuropas koloniala förflutna i Afrika men även på att de flesta afrikanska stater är mer eller mindre diktaturer där långsiktighet och konsekvenser av kinesisk inflytande betyder mindre än behållningen på bankkontot på Kaymanöarna.
Det kommer att bli ett brutalt uppvaknande när kineserna vill ha betalt, på riktigt. Det finns redan några exempel, från bl.a Moçambique har jag för mig där det synliga resultatet av "investeringarna" blev ett gäng tusental kineser som skötte och gjorde allt och bodde bakom staket och plank...och inte syntes till i vardagen. Hur som helst, någon som kan trycka hur mycket pengar som helst och har en alldeles egen agenda är det svårt att "konkurrera" med. Låt oss inte för ett ögonblick tro att kineserna har några afrikaners välbefinnande eller framtid i blick.
Lika litet som USA hade välbefinnandet hos Vietnameser, Koreaner, Irakier, Libyer eller Afghaner i tankarna när man "hjälpte" dessa folk i kampen mot "felaktiga" politiska inriktningar. Det är ren och skär imperialism det handlar om i bägge fallen. Att det i det ena faller är goda och i det andra faller onda krafter som ligger bakom beror mest på vilken utgångspunkt betraktaren har.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Lika litet som USA hade välbefinnandet hos Vietnameser, Koreaner, Irakier, Libyer eller Afghaner i tankarna när man "hjälpte" dessa folk i kampen mot "felaktiga" politiska inriktningar. Det är ren och skär imperialism det handlar om i bägge fallen. Att det i det ena faller är goda och i det andra faller onda krafter som ligger bakom beror mest på vilken utgångspunkt betraktaren har.
Hmm..Tur nog ändå att Usa finns!..Annars hade du nog haft en fin musche som Hitler hade idag!..Trollet! Och att glida runt på dina värdefulla SR 250..Skulle du aldrig kunna göra! Haft en del av mina Svenska vänner där borta i Afghanistan! Och inte hjälpte de med felaktiga politiska inriktningar...Mera ett bly i pannbenet! Talibaner låt de va ifred! Äckligare folk får man ju leta efter..nä vänta Ryssar kommer bra högt på listan också!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hmm..Tur nog ändå att Usa finns!..Annars hade du nog haft en fin musche som Hitler hade idag!..Trollet! Och att glida runt på dina värdefulla SR 250..Skulle du aldrig kunna göra! Haft en del av mina Svenska vänner där borta i Afghanistan! Och inte hjälpte de med felaktiga politiska inriktningar...Mera ett bly i pannbenet! Talibaner låt de va ifred! Äckligare folk får man ju leta efter..nä vänta Ryssar kommer bra högt på listan också!
Ja, varför lämnade USA det afghanska folket i sticket? Världens starkaste arme måste väl kunna besegra några efterblivna talibaner? Israel kunde väl annars skicka några personsökare till dem...

Det var Sovjetunionen som besegrade Nazityskland, även om USA gärna vill ta åt sig äran av det. Som tur är har ryssarna inga ambitioner på att invadera Europa, som Hitler hade. De fridsamma ryssarna vill bara ha en neutral zon mot Nato, det är vad hela konflikten med Ukraina handlar om.

Fast nu handlar ju tråden om Kina, så diskussionen får fortsätta på annan plats...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det här är så sjukt tröttsamt och tråkigt faktiskt.
Det måste finnas en motvikt till hyllningarna till USA, Israel och Ukraina, och nu har det blivit så att jag har tagit på mig den rollen. Det finns en värld utanför USA och EU, och större delen av jordens befolkningar hör nog dit.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Ansöker om skuldsanering

Det finns många orsaker bakom djurparkens beslut att skicka tillbaka pandorna. I pressmeddelandet nämner de bland annat det minskade antalet turister till följd av coronapandemin och Rysslands anfallskrig i Ukraina. Också inflationen och de höjda räntorna uppges vara vägande orsaker.

Till följd av detta kommer djurparken också att ansöka om skuldsanering för att trygga sin verksamhet.

Det kostar många tiotusentals euro bara i bambu som de gosiga föredrar...

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Vad hände med "avliva"?
Tex.

Avliva, ska det vara med bambuskott då? :3freak Går det bra med slicade?

1727429238572.png

Ja, det är fredag idag...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...