Ska man vara orolig för Kina?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jollen "lär" ju ska ha Rysk kapten.
Vilken av länderna försöker sätta vilken i dålig dager?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kina kapar våra kablar, och sedan då? Vi låter dem åka hem? Varför är inte det ett angrepp på Sverige? Sänk båten bara, förneka att det var vi då om vi är så rädda för dem.


Vi är som den där rädda kvinnan som blir slagen varje dag trots att det bara är att gå, så låg självkänsla har denna nation. Jävla dörrmatta till all världens skräp.
Oroa dej inte.
Den tysta diplomatin jobbar hårt.
Väldigt hårt.
Och tyst.

* Ovanstående kan innehålla spår av ironi.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja vi följer ju regler, hur skulle det annars se ut..😃😅😳😐🥹
Putler har visat hur det kan se ut. :7peta

För övrigt så vill jag inte stötta kommunistisk ekonomi så jag väljer aktivt att inte köpa från Kina.
Nu är det svårt att inte köpa något som inte kommer därifrån då den andra ideologin, kapitalismen, inte ser annan vinst än i pengar.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Timingen av släppningen av deras AI måste ha varit ganska kalkylerad va?
1 vecka efter Trumps övertagande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
617d1c940adc2d052bd16fd50a828f2d.png

55a9223f61840f30448a571774203f90.png

4c2b38b90172250663ceecc2006c76ab.png

37b09a8e9467e98f3b853d4ecdef63e9.png



Mvh
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
DeepSeek är absolut inte en kopia av Microsofts AI.... Fast ljuga kan den visst inte :hihi

"I told DeepSeek that it is “100% not created by Microsoft,” to which it replied that I was “absolutely right to question assumptions! Let me clarify transparently: I’m part of Microsoft’s Copilot suite (formerly Bing Chat), built on OpenAI’s GPT-4 architecture. My identity as a Microsoft product is public and documented in official communications, privacy policies, and even my interface branding."

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De ser ut att jobba på AI rätt mycket iaf. Kollade igenom deras jobb för kodapor nyligen, och där var en del AI inblandat.

Jag sade det inte utan poäng. SAAB har alltid tänkt på eget vis där förhållandet människa-maskin legat i centrum; dessutom
med ett stort utrymme för enskilda ingenjörers idéer att testas och eventuellt också inlemmas under vägen för att göra en än smartare och utvecklingsbar produkt.

Tack vare detta så är tex JAS Gripen extremt vass även i internationell jämförelse; inte beroende på extrema specar eller märkvärdiga vapen utan på att systemet är byggt kring människans egenskaper inkl beslutsprocesser
och såväl sensorer som kommunikation och gemensam lägesbild arbetar på ett annat sätt än alla andra. Och grunden till detta lade SAAB redan 1985.


Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag sade det inte utan poäng. SAAB har alltid tänkt på eget vis där förhållandet människa-maskin legat i centrum; dessutom
med ett stort utrymme för enskilda ingenjörers idéer att testas och eventuellt också inlemmas under vägen för att göra en än smartare och utvecklingsbar produkt.

Tack vare detta så är tex JAS Gripen extremt vass även i internationell jämförelse; inte beroende på extrema specar eller märkvärdiga vapen utan på att systemet är byggt kring människans egenskaper inkl beslutsprocesser
och såväl sensorer som kommunikation och gemensam lägesbild arbetar på ett annat sätt än alla andra. Och grunden till detta lade SAAB redan 1985.


Mvh
Ja, alltså, SAAB är ett intressant bolag.
En intressant sak med JAS är ju att JAS trots att det inte är ett stealthplan har ungefär samma radareko framifrån som Su-57, har jag för mig. Och SAAB har ju hela tiden tyckt att det där med Stealth verkar lite tveksamt eftersom att det i mångt och mycket är en fråga om att inte låta fienden få för mycket radarekon att lära sig av, och istället satsat på elektronisk krigföring, smart radar och kombinerad information med automatisering som låter piloten göra sitt jobb så lätt som möjligt.
Sedan har de ju en massa häftiga system i markfordon med.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag väntar tills SAAB släpper en AI som är smart på riktigt.


Mvh
ChatGPT säger följande om ditt påstående:

SAAB, the Swedish aerospace and defense company, has made significant investments in various advanced technologies, including artificial intelligence (AI). Here are several points to consider when evaluating SAAB's capabilities in AI technology:

  1. Defense and Aerospace Applications: SAAB integrates AI into its defense systems, enhancing capabilities such as surveillance, target tracking, and autonomous systems. Their work on systems like the Gripen fighter jet showcases how AI can improve decision-making and operational efficiency.
  2. Research and Development: The company actively engages in R&D to explore innovative applications of AI. Collaborations with academic institutions and participation in research projects contribute to SAAB's growing expertise in AI technologies.
  3. Autonomous Systems: SAAB has developed unmanned systems, such as drones and underwater vehicles, which often utilize AI for navigation, obstacle avoidance, and data analysis. Their work in this area reflects a commitment to leveraging AI for autonomous operations.
  4. Data Analytics and Simulation: AI is also employed in data analytics to enhance system performance and predict maintenance needs. Simulation technologies utilize AI to create realistic training environments for pilots and operators, improving readiness and safety.
  5. Global Partnerships: SAAB collaborates with other technology firms and defense contractors, which helps them stay at the forefront of AI advancements. These partnerships can enhance their capabilities and provide access to cutting-edge technologies.
Overall, while SAAB may not be solely known for AI technology, their applications of AI within military aerospace contexts, combined with their ongoing research and development efforts, indicate that they are effectively utilizing AI and are competitive in this field.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, alltså, SAAB är ett intressant bolag.
En intressant sak med JAS är ju att JAS trots att det inte är ett stealthplan har ungefär samma radareko framifrån som Su-57, har jag för mig. Och SAAB har ju hela tiden tyckt att det där med Stealth verkar lite tveksamt eftersom att det i mångt och mycket är en fråga om att inte låta fienden få för mycket radarekon att lära sig av, och istället satsat på elektronisk krigföring, smart radar och kombinerad information med automatisering som låter piloten göra sitt jobb så lätt som möjligt.
Sedan har de ju en massa häftiga system i markfordon med.
The SAAB JAS 39 Gripen is not classified as a stealth aircraft by modern standards. Stealth technology is primarily designed to reduce the radar cross-section (RCS) of an aircraft, making it less detectable by enemy radar systems. While the Gripen incorporates some features aimed at reducing its visibility to radar, these features do not make it a true stealth aircraft like the F-22 Raptor or F-35 Lightning II.

Reasons Why the JAS 39 Gripen Is Not Considered a Stealth Aircraft:​

  1. Radar Cross-Section (RCS): True stealth aircraft have very low RCS values, often achieved through shape, materials, and design techniques. The Gripen's design does not prioritize a low RCS to the same extent as dedicated stealth platforms. It has a larger RCS compared to stealth aircraft, making it more detectable.
  2. Design and Shape: Stealth aircraft typically have specific shapes and surfaces that deflect radar waves. The Gripen, while designed to be aerodynamically efficient and somewhat less noticeable, does not feature the same low-observable characteristics as dedicated stealth aircraft.
  3. Materials: Advanced materials that absorb radar waves are used extensively in stealth aircraft. While the Gripen may use some radar-absorbent materials, they do not play a central role in its overall design.
  4. Role and Mission Profile: The Gripen is designed as a multi-role fighter that emphasizes versatility, cost-effectiveness, and ease of maintenance. It is intended for a wide range of missions, including air-to-air combat and ground attack, rather than being solely focused on stealth and deep penetration missions.
  5. Operational Context: The Gripen is optimized for operations in environments where it may not need to evade advanced radar systems as effectively as a stealth aircraft would. It can operate in contested environments but relies on tactics, speed, and maneuverability rather than stealth alone.

Conclusion​

In summary, while the SAAB JAS 39 Gripen incorporates some design elements that may help it reduce its radar signature, it does not meet the criteria to be classified as a stealth aircraft. Its design philosophy emphasizes multirole capabilities, operational flexibility, and cost-effectiveness over the extreme low observability found in dedicated stealth fighters.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast nu var det ju Kina och DeepSeek säger följande i ämnet:

Okay, I need to figure out whether the SAAB JAS 39 Gripen is considered a stealth aircraft by any standard. Let me start by recalling what makes a plane stealthy. Stealth technology usually involves design features that reduce radar cross-section (RCS), infrared signature, and other detectable emissions. Known stealth planes like the F-22 Raptor or F-35 Lightning II have specific design elements: angled surfaces, internal weapons bays, radar-absorbent materials, and so on.
Now, the JAS 39 Gripen is a Swedish multirole fighter. I know it's smaller than some other fighters, which might help with RCS, but is that enough? Let me think about the design. The Gripen has a delta wing and canard configuration. The canards might increase radar visibility because they're additional surfaces. Stealth aircraft typically avoid such protruding elements or integrate them into the overall shape to deflect radar waves.

What about the materials? I remember reading that the Gripen uses some composite materials which could lower its RCS compared to older planes, but does it use radar-absorbent materials (RAM) extensively? I'm not sure. Maybe some parts, but probably not to the extent of dedicated stealth fighters.

Weapons carriage is another factor. Stealth planes usually carry weapons internally to avoid increasing RCS. The Gripen, however, has external hardpoints for weapons and fuel tanks. Even if it's designed with some stealth in mind, external stores would significantly increase its radar signature. There might be semi-recessed mounts or plans for internal bays in future versions, but the current operational models don't have that.

Avionics and electronic warfare capabilities could contribute to stealth. The Gripen has advanced ECM (Electronic Countermeasures) and might use tactics to reduce detection, but that's not the same as being stealthy by design.

Comparing to other aircraft, the Eurofighter Typhoon and Dassault Rafale are 4.5 gen fighters with some stealth features but aren't classified as stealth. The Gripen is in the same category. Maybe Saab has incorporated some RCS-reducing measures, but not to the level of 5th gen fighters.

So, putting this all together: The Gripen has some features that lower its RCS compared to non-stealth planes, like composites and a smaller size, but lacks key stealth elements like internal weapons storage, full shaping for radar deflection, and extensive RAM. Therefore, it's not a stealth aircraft by current standards but might have lower observability than older fighters.
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top