Ska man vara orolig för Kina?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar


Ska man fortsätta köpa "billigt" från Kina? Vi såg det inte komma... :mad:

Men detta är från Statsmedia så den kan vi nog inte lita på... :hihi

När Kina tar över världen


Kinas återkomst som supermakt påverkar oss alla och Kina jobbar strategiskt för att bli ännu mäktigare. Hör om hur Kina avancerar och går ihop med Ryssland för att utmana den rådande världsordningen.



Kinas hemliga drag i batterikriget mot Sverige

fre 27 sep kl 17.00
Mineralet grafit har hamnat i centrum för framtidens gröna industri. Och ett mystiskt importstopp har riktats just mot Sverige.



Kina hindrar export av viktig batteriråvara till Sverige

2:12 min

Publicerat igår kl 04.00

  • Kina har i flera år ha stoppat export av grafit till Sverige, enligt en rapport om handelshinder som lämnats till EU.
  • Grafit är en viktig komponent i elbilsbatterier och en råvara som Kina dominerar.
  • EU-kommissionens talesperson i handelsfrågor Olof Gill säger till Ekot att Sverige är det enda EU-land som drabbats av Kinas handelshinder på grafit och att EU hittills inte fått någon förklaring till restriktionerna.

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Mycket bra, lite P3fierat, och spot on ämnet för denna tråd.


Jag jobbade för många år sedan på ett företag där ledningen drog igång ett helt galet projekt i syfte att ta populära västerländska datorspel in på den kinesiska marknaden. När det visade sig att den pilotmålgrupp man skulle lansera konceptet med var kinesiska militären och deras familjer sade jag upp mig omedelbart.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag jobbade för många år sedan på ett företag där ledningen drog igång ett helt galet projekt i syfte att ta populära västerländska datorspel in på den kinesiska marknaden. När det visade sig att den pilotmålgrupp man skulle lansera konceptet med var kinesiska militären och deras familjer sade jag upp mig omedelbart.
Ja men du hör ju.
Givet att svenskar förmodligen har rätt normal intelligens, vad är det för krafter som gör oss så här naiva?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja men du hör ju.
Givet att svenskar förmodligen har rätt normal intelligens, vad är det för krafter som gör oss så här naiva?
I det fallet var det hybris i kombination med pengar samt en VD med psykopatiska personlighetsdrag, men samtidigt kan det ju inte ske utan att man också är blind för att alla stater inte har en välvillig inställning. Det skall sägas att detta var under en period när investeringarna i Kina var på stark uppgång, västvärlden trodde att Kina var på väg mot demokrati och man inte hade börjat se riskerna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Typiskt Sverige.

Man kan åka ut till KI och visa hundra spioner till. Men ingen orkar ju bry sig.
Bara ta en tur till programvaruhusen så hittar man också informatörer, sen finns det ju (IT)företag som har en nischad elegant mjukvara som idkar samarbete med Kinaftg/högskolor och den mjukvaran supportar känslig infrastruktur i EU/US........
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Frågan är hur man förebygger problemet. Lär ju vara hopplöst svårt att i förväg lista ut om en person i själva verket är en kinesisk informatör. I och med att det finns en inbyggd lojalitetskonflikt där såväl kinesiska medborgare som företag är skyldiga att tjäna kinesiska staten återstår väl i princip att stoppa allt samarbete, anställningar och ägande med kinesisk koppling inom känsliga områden. Men det skulle vi tänkt på för 20 år sedan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Frågan är hur man förebygger problemet. Lär ju vara hopplöst svårt att i förväg lista ut om en person i själva verket är en kinesisk informatör. I och med att det finns en inbyggd lojalitetskonflikt där såväl kinesiska medborgare som företag är skyldiga att tjäna kinesiska staten återstår väl i princip att stoppa allt samarbete, anställningar och ägande med kinesisk koppling inom känsliga områden. Men det skulle vi tänkt på för 20 år sedan.
Inget hindrar oss väl att tänka på det kommande tjugo år.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inget hindrar oss väl att tänka på det kommande tjugo år.
Nej, men en stor skada är troligen redan skedd och vi är idag i sådan beroendeställning till Kina att det är extremt svårt att frikoppla oss.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tillåt inga gästforskare som inte är NATO från och med 1/11. Tex.
Jag skulle nog valt en bredare definition i såna fall. Vill ju inte utesluta länder som exempelvis Schweiz, Japan, Australien och en massa andra demokratier. Kan tycka att det är rimligare att man utesluter gästforskare från diktaturer som har som krav på sina medborgare att de måste vara lojala mot hemlandet på det sätt som är fallet med exempelvis Kina.

Kanske ett snävare urval om det handlar specifikt om säkerhetspolitiskt känsliga områden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skulle nog valt en bredare definition i såna fall. Vill ju inte utesluta länder som exempelvis Schweiz, Japan, Australien och en massa andra demokratier. Kan tycka att det är rimligare att man utesluter gästforskare från diktaturer som har som krav på sina medborgare att de måste vara lojala mot hemlandet på det sätt som är fallet med exempelvis Kina.

Kanske ett snävare urval om det handlar specifikt om säkerhetspolitiskt känsliga områden.
Välj en annan definition, det är ok för mig. Alla vet vilka vi inte vill ha här.
Man kan så klart börja med utvisningar också men för det krävs en annan politisk majoritet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Välj en annan definition, det är ok för mig. Alla vet vilka vi inte vill ha här.
Man kan så klart börja med utvisningar också men för det krävs en annan politisk majoritet.
I det aktuella fallet skulle jag tro att det räcker med att man inte ger förlängt förordnande (och därmed uppehållstillstånd) till de som inte uppfyller de nya villkoren eller hade du någon annan tanke om vilka som i såna fall skulle utvisas och på vilka grunder?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I det aktuella fallet skulle jag tro att det räcker med att man inte ger förlängt förordnande (och därmed uppehållstillstånd) till de som inte uppfyller de nya villkoren eller hade du någon annan tanke om vilka som i såna fall skulle utvisas och på vilka grunder?
Är väl bara ett regeringsbeslut bort, rikets säkerhet, Tack och hej.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är väl bara ett regeringsbeslut bort, rikets säkerhet, Tack och hej.
Menar du samtliga kinesiska gästforskare eller avser du någon annan definition?

EDIT: Antar att det är Lagen om särskild utlänningskontroll du har i åtanke som juridisk grund. I såna fall är det inte bara ett regeringsbeslut bort och jag har svårt att se att det skulle gå utan lagändring. Det är Säpo som ansöker hos Migrationsverket för beslut. Sedan går det att överklaga till Regeringen, som då beslutar utifrån utlåtande från Migrationsöverdomstolen. Besluten behöver förstås följa lagarna inom området.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top