Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rent generellt verkar ryska soldater skita i att förstöra sin utrustning om dom behöver överge den, så Ukrainarna tar antingen över den, eller eldar upp det dom inte kan använda.

Och Ukrainska bönder lär inte ha brist på fordon närmsta åren.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ingen som funderat över varför den där ryska kolonnen står kvar där den stod för 3 dagar sen?
Att de borde ha lågt med soppa är ju ganska uppenbart. De är tvugna att ha igång bilarna lite då och då eftersom det är kring nollan och under nollan nattetid. Soldaterna har inte slagit läger bredvid utan sover i bilarna och äter fältransoner.
De räknade väl med en snabb operation på 3 dagar. Det är nu dag 8 eller 9 beroende på hur man räknar. Maten är väl i det närmaste slut.

Tankning kan ju ske medels tankbil som kör fram till bilarna och fyller på. Borde kunna gå att göra under en dag. Om det nu inte är brist på soppa.
Matrationer borde kunna gå att få ut för extra dagar och det tar väl 1 dag att dela ut dessa. Om det nu finns matrationer.
Gissar på att det är 10-20 000 mann som sitter där just nu.

Fronten på kolonnen skulle kunna ha kört fast eller vara utslagen. Det tar tid att röja. Speciellt om man inte får fram fordon att röja med.
Eller väntar de på något?
Om andra trupper drar sig en bit bort från Kyiv närmaste tiden så skulle nog jag ta mig ut ur staden illa kvickt. Då står något inte rätt till.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De verkar ha problem med att få fram mat och bränsle till de stridande, och verkar ha skickat resurser till där den militära ledningen bedömer det viktigast. Bortom det ryska järnvägsnätet har de dålig logistik, och Ukrainarna såg till att alla anslutningar mellan det ryska och ukrainska järnvägsnätet var grundligt trasiga, så nu behöver ryssland vila på lastbilstransporter istället. Och att sätta upp bränslepipelines (som de kan göra rätt snabbt) när varenda bondlurk i landet är arga på dem kan nog vara besvärligt, och svårt att hålla liv i.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har jag absolut inte läst allt.

Jag är en förespråkar att lyssna på båda sidor. SEN, gör man en konklusion.

Jag tror inte Ryssland UTAN anledning attackera. Vad var det?
Det är förstås, otroligt fel, och jag undrar varför fungerande inte diplomati före?
Vem sa vad, vem höll inte vad?

Jag vet att Nato beskylls, men nu i efterhand hade ju Nato rätt. Ryssland agerar aggressivt och helt utanför normen och faktiskt går till ett false flag-krig där man säger något om träning, men man skickar faktiskt sina "barn" till krig. Kan inte tänka mig att dom blir speciellt "pro putin" efter allt är klart. Hur många dog, utan att veta vad dom gick in i? De lär ju varit matade med tron att Ukraina skulle ge upp på samma sätt som Krim, där det faktisk verkar som de flesta välkomnade att vara under rysk flagg.

jag har dock valt att för nu inte aktivt följa kriget.
Sett alldeles för äckliga saker.

Hoppas båda sidor i denna konflikt återgår till diplomat och komma överens.
Ur det här, kommer det oavsett bli ett helt förändrat Nato och Ryssland samt EU och USA.
Insikten att vissa aktörer på denna jord inte fullt går att lita på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har väl diskuterats att det är kombinationer av bränslebrist i hela kolonnen, trasigt material och en allt mer sviktande stridsmoral.
Lägg till det att det kan finnas Ukrainsk trupp som ligger och siktar på dom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har väl diskuterats att det är kombinationer av bränslebrist i hela kolonnen, trasigt material och en allt mer sviktande stridsmoral.
Lägg till det att det kan finnas Ukrainsk trupp som ligger och siktar på dom.

Inte bara kan, det var ju något högre befäl som åkte dit för att peka med hela handen och styra upp... Tills han blev plockad av ukrainska krypskyttar. Liten befälhavare pekar aldrig mer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bortom det ryska järnvägsnätet har de dålig logistik, och Ukrainarna såg till att alla anslutningar mellan det ryska och ukrainska järnvägsnätet var grundligt trasiga, så nu behöver ryssland vila på lastbilstransporter istället. Och att sätta upp bränslepipelines (som de kan göra rätt snabbt) när varenda bondlurk i landet är arga på dem kan nog vara besvärligt, och svårt att hålla liv i.
Fast stället de sitter fast/står stilla på är 14 mil från gränsen. Att Ryssland planerar en invasion, fredlig eller våldsam, men inte klarar av en försörjningsled på 14 mil är.....tja, väldigt konstrigt. Det är längre mellan Gävle och Stockholm.

Hade det någonsin blivit en rysk invasion i Sverige så skulle de alltså aldrig ha tagit sig längre än 15 mil in i landet innan försörjningsleden är för långa. Vet inte om jag köper det riktigt.
Skall bli intressant att om något år höra analyser om vad som egentligen skedde. För just nu kan vi ju bara spekulera.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Alltså elverk är ju skitbra att ha även i fredstid om man ska göra något en bit ifrån ett vägguttag.

Vi hade nyss Svenska Rallyt här, det satt funktionärer i bilar lite överallt i skogen, och har man inte bränslevärmare så kan man ju köra kupevärmare och ladda laptopen samtidigt samt koka kaffe/värma mat
Däckvärmare, kaffbryggare och elverktyg i MC depå
Morsan kör dammsugaren i torpet som saknar ström, farsan laddar båtbatteriet samtidigt.
Fricamping med husvagn och husbil (tält?)

Och laddning av diverse digitala snuttefiltar Telefoner/plattor/laptops.

Sedan har man det ju när det blir elavbrott, oavsett om det är krig eller fallna träd som orsakar det.

Dom nya "resväskorna" speciellt från Honda/Yamaha låter inte mycket, ställer du den bakom soptunnan/skottkärran så hör inte grannarna i radhusområdet att det brummar.
Folk kör dom ju även när dom campar med husvagnar runt om sig, men oftast bara till en viss tid på kvällen då dom stängs av för sömn/batteridrift

Mitt elverk låter lite mer, men jag har inga grannar inom hörhåll
Jag har en 230v inverter i husbussen.
Kan utan bekymmer ladda elektroniska grejer länge!. Behöver man köra micron eller koka soppa på induktionshällen så startar man motorn dom minutrarna. Väldigt stealth ?
Brygga en panna kaffe kan man göra på enbart batteri.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det inte svårt för en tankbil att komma förbi bakre delen av bilkön?
Det här är vägen de sitter fast/står stilla på. Bilderna tagna med några mils mellanrum.
Ukr_9.jpg

Klarar de inte av att framrycka där eller fylla på soppa i fordonen så har Sveriges försvar varit på tok för överdimensionerat sista 50 åren. Ryssland hade ju aldrig tagit sig till eller förbi Piteå om det här hindrar dem.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det här med att IMFC, där tillförordnad statsminister Magdalena Andersson är ordförande, skickar billions till Ryssland. Pengar de inte bett om.
Vad är det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är vägen de sitter fast/står stilla på. Bilderna tagna med några mils mellanrum.
View attachment 469489

Klarar de inte av att framrycka där eller fylla på soppa i fordonen så har Sveriges försvar varit på tok för överdimensionerat sista 50 åren. Ryssland hade ju aldrig tagit sig till eller förbi Piteå om det här hindrar dem.

Det är väl en kombination där i princip allt slagit fel till ryssarnas nackdel, de ryska trupperna verkar till stor del vara väldigt omotiverade, utrustningen inte helt bra och får väl säkert en hel del hjälp att gå sönder av ryssar som inte vill strida mot Ukraina. Dessutom har soldaterna trott sig vara på övning en lång tid innan så det har väl sålt både diesel och mat till medans de legat och rullat tummarna.
Den här övningen lär ju ha handlat mest om att ligga i tältet och fördriva tiden under ett par veckor innan anfallet startade så dom har väl haft gott om tid att vara uttråkade och fokuserade på stolichnaya.

Sedan kommer ett betydligt högre motstånd från Ukraina, både mer förberedda och ryssarna insåg inte att den här gången möter dom motståndare som under 8 år förberett sig för just detta, tränat hårt och skaffat utrustning och många har även fått verklig erfarenhet av strid.

Dessutom har tjälen gått ur marken och de ryska fordonen klarar inte av att passera utanför vägarna. Utspridda skulle de varit betydligt svårare att slå ut fordonen. En kolonn som inte kan lämna vägen blir ju ganska lätt att stoppa för Ukraina. Nästan som att skjuta på sittande fågel. Skulle anfallet ha startat en annan årstid skulle utfallet kanske inte blivit likadant.

Norrbotten består ju inte av åkermark utan det är väl Kalixälven och Kalixlinjen som skulle utgöra det första hindret för pansarfordonen efter Torneälven.

Just älvarna gör väl att ett anfall knappast låter sig göras annan tid än när dessa är tillräckligt hårda för att bära pansarvagnar.

Last edited:

Zeromannen

Guest
Ingen som funderat över varför den där ryska kolonnen står kvar där den stod för 3 dagar sen?
Att de borde ha lågt med soppa är ju ganska uppenbart. De är tvugna att ha igång bilarna lite då och då eftersom det är kring nollan och under nollan nattetid. Soldaterna har inte slagit läger bredvid utan sover i bilarna och äter fältransoner.
De räknade väl med en snabb operation på 3 dagar. Det är nu dag 8 eller 9 beroende på hur man räknar. Maten är väl i det närmaste slut.

Tankning kan ju ske medels tankbil som kör fram till bilarna och fyller på. Borde kunna gå att göra under en dag. Om det nu inte är brist på soppa.
Matrationer borde kunna gå att få ut för extra dagar och det tar väl 1 dag att dela ut dessa. Om det nu finns matrationer.
Gissar på att det är 10-20 000 mann som sitter där just nu.

Fronten på kolonnen skulle kunna ha kört fast eller vara utslagen. Det tar tid att röja. Speciellt om man inte får fram fordon att röja med.
Eller väntar de på något?
Om andra trupper drar sig en bit bort från Kyiv närmaste tiden så skulle nog jag ta mig ut ur staden illa kvickt. Då står något inte rätt till.
Läste ett långt inlägg om detta som verkade trovärdigt. Man har kört slut på både diesel och batteri i fordonen då dom används som värmestuga. Maten för manskapet har tagit slut. Fordonen har stått stilla i många år innan invasionen så man får mängder med punkteringar, navreduktioner som skär osv., dvs. underhållet har inte varit på topp. Man inväntar förnödenheter från Homostelflygplatsen (hette den så?). Men Ukrainarna genomskådade denna plan och skickade ett specialförband dit och tog kontrollen över flygplatsen så man kan inte får understöd den vägen.

När man ser sattelitbilderna så verkar det ju synnerligen korkat att ställa fordonen i hela vägens bredd så ingen kan ta sig förbi om man inte klarar att köra vid sidan av vägen pga. dåliga markförhållanden. Verkar vara lite som att en bil har fått haveri, då har många stannat bakom medan bil nummer 100 fått för sig att köra om hela kolonnen på full gas med en arg befälhavare i. Då har denna havererat och sedan...ja ni fattar.

Eller så är det så enkelt att vägen är sprängd av Ukrainska armen så det är ett krondike på några meter som främre fordonen inte kan ta sig förbi. Är det då skog och lera vid sidan om vägen så är det ju kört om inte ingenjörstrupperna kan ta sig förbi kolonnen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati