Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Njae....

Är nog inte mer komplicerat än att Putin agerat på dåliga underrättelser. Totalt missbedömt Ukrainas befolkning och militär.

Även grovt missbedömt västvärldens reaktioner.
Han fick ju inget mostånd alls vid provskottet i krim, bortom några arga ord från resten av världen.
Att Ukraina sedan spenderat de följande 8 åren med att bygga upp inför nästa invasion verkar han ha ignorerat.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, Ryssland stänger av Facebook,Twitter och YouTube.

Men minns ni när Sossarna ville förbjuda paraboler för att man skulle kunna ta in sändningar från utlandet? Inte?
Ja sändningsrättigheter är ju oftast nationella.

Varför nu det är en grej, 2022.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det här med ryssarnas dålig framgång i kriget så här långt och att det verkar vara värnpliktiga som utkämpar det.
Jag börjar undra om Putin förväntade/förväntar sig att Nato ska gå med i kriget och att de sparar på sina yrkessoldater samt bättre materiel för en eventuell eskalering?
Ja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Folk verkar ha analyserat Putins tv framträdande.
Den är helt fejkad med fejkade deltagare. Han sitter i ett green room helt ensam
Han sitter säkert i någon bunker och gömmer sig.
Eller är han ens på riktigt?

View attachment 469475

Jag bävar inför vad konspirationsteoretikerna kommer säga om detta.

Jag kan redan höra hur det är Georg Soros och Frimurarna som fixat hela kriget medan Putin egentligen är kidnappad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag bävar inför vad konspirationsteoretikerna kommer säga om detta.

Jag kan redan höra hur det är Georg Soros och Frimurarna som fixat hela kriget medan Putin egentligen är kidnappad.
Kriget är en lögn och händer inte, allt är bara propaganda för att invadera Ryssland.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
När tror ni Putin kallar in de här två/tre biologiska varelserna?

Så många frågor, så få svar.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det trista är att dåren nu kommer fram med det tunga artilleriet, typ 240mm Tyulpan. Och raketartilleri. Så nu blir det grushögar av ukrainska städer är planen.

Jag träter med en kompis om de verkligen kommer att komma fram med dessa, dels är de tunga och kräver en hel del tross och dels behärskar ju inte Ryssland landet mellan gränsen och städerna. Antalet PV (som hela tiden förstärks) avskräcker ju också från att röra sig i områden inom räckhåll för ukrainare. Och så har vi drönarna…

Jag hoppas på artilleri-motti de luxe.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det oroande är väl att det länge funnits tecken på att Putin velat bygga upp det Ryska imperiet igen, så tar han Ukraina är det bara att se vad han tar härnäst. Jag skulle gissa på att Moldova skulle sitta löst. Kanske Vitryssland om de inte blir en lydstat villigt. Sedan är det dags för baltstaterna alternativt Finland.
Men med tanke på det urusla resultatet i Ukraina så får det nog dröja lite innan han försöker marschera in i fler länder. Hade det gått som han tänkt sig hade vi nog redan sett honom trampa in i nästa land.
Det är lite synd och skam att EU inte tog notis redan när han tog krim och fixade vår försvarsförmåga redan då, nu är det jävligt knepigt att bygga upp försvarsförmåga, först måste vi bygga produktion för hela ledet av delar innan vi kan få någon fason på tillverkning av materiel.

Om det nu är ett ryskt imperium han vill. Med tanke på hur han och de andra kleptokraterna roffat åt sig så här långt kanske det handlar om ännu oädlaren motiv än att bygga upp ett ryskt imperium. Jag menar om de skulle lyckas erövra Ukraina så inkluderar det ju en hel del resurser som Putin och oligarkerna återigen kan fördela upp mellan sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om det nu är ett ryskt imperium han vill. Med tanke på hur han och de andra kleptokraterna roffat åt sig så här långt kanske det handlar om ännu oädlaren motiv än att bygga upp ett ryskt imperium. Jag menar om de skulle lyckas erövra Ukraina så inkluderar det ju en hel del resurser som Putin och oligarkerna återigen kan fördela upp mellan sig.
Det ena utesluter ju inte det andra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Man undrar ju vad som gjorde att dom drog tillbaka sitt löfte. Säkerhetspolitiska påtryckningar? Eller mutor? Eller vad?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hoppas på artilleri-motti de luxe.
Såg denna bild i en serie och fick bilder i huvudet på senaste gången vi övade eldöverfall uppe vid Kusträsk en senvår. Det är f*n inte så annorlunda därnere. Småvägar, terräng och snö.

Bilden visar två fordon ur en rysk konvoj som slagits ut. (Det är inga bilder på människor eller blod, utan bara fordon som slagits ut. På de andra bilderna i serien ser man att det som ligger bakom bilen är trälådor och materiel, inget annat.)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns otal exempel på olika (ja) fordonskolonner som slagits ut. Förstå vad fordon ryssen redan tappat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Såg denna bild i en serie och fick bilder i huvudet på senaste gången vi övade eldöverfall uppe vid Kusträsk en senvår. Det är f*n inte så annorlunda därnere. Småvägar, terräng och snö.

Bilden visar två fordon ur en rysk konvoj som slagits ut. (Det är inga bilder på människor eller blod, utan bara fordon som slagits ut. På de andra bilderna i serien ser man att det som ligger bakom bilen är trälådor och materiel, inget annat.)

Ryssarnas material verkar ju vara i så dåligt skick att dom knappt behöver någon fiende för att bli utslagna.
Det där kan väl lika gärna vara ett haveri och följt av något försök att reparera eller att dom flyttat över last till fungerande fordon.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ryssarnas material verkar ju vara i så dåligt skick att dom knappt behöver någon fiende för att bli utslagna.
Det där kan väl lika gärna vara ett haveri och följt av något försök att reparera eller om dom flyttat över last till fungerande fordon.
Nog överger de saker lite här och var i Ukraina av olika anledningar.
Men i detta fall har de i så fall skjutit och sprängt sönder fordonen samt spridit ut sin utrustning i stridsställningar kring dem för att sen tända eld på dem ifall man kollar på de andra bilderna.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring