Ska man vara orolig för Ryssland?

Zeromannen

Guest
Undra hur många som handlar elverk nu? Ska inte handla själv då jag redan har ett men dom flesta typ 2kW för under 5000kr är slut på dom många ställen. Har alla gått och blivit "preppers" nu? :lol
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undra hur många som handlar elverk nu? Ska inte handla själv då jag redan har ett men dom flesta typ 2kW för under 5000kr är slut på dom många ställen. Har alla gått och blivit "preppers" nu? :lol
Man köper elverk och vill gå med i NATO när det råder krig, innan dess är man inte villig att ta kostnaden.

(jag har också ett)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är elverk verkligen användbart i en nödsituation? Blir man inte bara en måltavla i villaidyllen? ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har inget elverk.
Jag räknar med att klara mig bra ändå.
Skulle gå åt ett bra 3-fas med nog kräm för att driva värmepumpen och vattenpumpen och båda har nog hyfsade strömspikar vid start.
Så vi har en alternativ vattenresurs och får klara oss utan bergvärmen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Mycket intressant...
Mycket "Uhm" men ändock intressant där om att Putin måste ha en väg ut eller så kommer det blir illa.

Samtidigt så har Putin precis meddelat att de militära operationerna går enligt planerna.
Enligt Ryssland så är Ukrainas flyg helt utslaget...
Dock har Ukrainarna under de senaste 26h skjutit ned följande ryska fordon;
1st Su-30SM multirole aircraft, 1st Su-34 strike aircraft, 2st Su-25 close air support aircraft, 2st Mi-24/35 attack helicoptes, 1st Mi-8 transport helicopter, 1st Orlan-10 UAV.

Ryssland verkar även vilja ha garantier över att kunna fortsätta med handeln med Iran. Iran själva, som skall upp och diskutera kärnavtalet i Wien om någon månad, verkar mest tycka "whoa, blanda inte in oss i det här röran" :crash

Enligt Putin så är inga värnpliktiga involverade i den här operationen. De värnpliktiga ute i striderna i Ukraina håller inte med i det påståendet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket "Uhm" men ändock intressant där om att Putin måste ha en väg ut eller så kommer det blir illa.

Samtidigt så har Putin precis meddelat att de militära operationerna går enligt planerna.
Enligt Ryssland så är Ukrainas flyg helt utslaget...
Dock har Ukrainarna under de senaste 26h skjutit ned följande ryska fordon;
1st Su-30SM multirole aircraft, 1st Su-34 strike aircraft, 2st Su-25 close air support aircraft, 2st Mi-24/35 attack helicoptes, 1st Mi-8 transport helicopter, 1st Orlan-10 UAV.

Ryssland verkar även vilja ha garantier över att kunna fortsätta med handeln med Iran. Iran själva, som skall upp och diskutera kärnavtalet i Wien om någon månad, verkar mest tycka "whoa, blanda inte in oss i det här röran" :crash

Enligt Putin så är inga värnpliktiga involverade i den här operationen. De värnpliktiga ute i striderna i Ukraina håller inte med i det påståendet.

Jag undrar om folket runt Putin kanske inte ens vågar berätta åt honom hur det egentligen går.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det spekuleras ganska vitt om detta.

Tänker på den där filmsnutten när Hitler får veta att kriget inte går så bra som han trott…
Der Untergang / Downfall.

Mängden memes är oändlig, och en ny batch kom med det här kriget.
 
Last edited:

Zeromannen

Guest
Är elverk verkligen användbart i en nödsituation? Blir man inte bara en måltavla i villaidyllen? ?
Nog mest folk ute på "bögda" med hydroforpump som behöver lite juice emellanåt för att få vatten. Jag har alltid haft några 25'or med vatten i förrådet som jag byter nån gång på året, ved så man inte ska frysa osv. Poolen rymmer 30m3, så vatten för att spola toaletterna kommer att finnas :).

Elverk kan va gött att ha om man behöver koka lite kaffe eller värma nått i micron utan att behöva dra igång gasolköket.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fortsättning på analysen av Rysslands flygvapen och Ukraina av brittiska Think Tanken RUSI.

"While the early VKS failure to establish air superiority could be explained by lack of early warning, coordination capacity and sufficient planning time, the continued pattern of activity suggests a more significant conclusion: that the VKS lacks the institutional capacity to plan, brief and fly complex air operations at scale."
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Elon Musk har ju skickat tusentals Starlink stationer till Ukraina.

Det tar 5 minuter att sätta upp en satellitlänk, plugga in din dator/router, lägg starlinken utomhus, koppla in ström, vänta tills några satelliter har flugit över, klart.

Hastigheten är anständig, ping något högt, men det spelar ju mindre roll om man ska föra över film, däremot kan ju CoD vara svårspelat, men jag antar att det är lågprioriterat just nu.
Cod finns utanför fönstret.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nog mest folk ute på "bögda" med hydroforpump som behöver lite juice emellanåt för att få vatten. Jag har alltid haft några 25'or med vatten i förrådet som jag byter nån gång på året, ved så man inte ska frysa osv. Poolen rymmer 30m3, så vatten för att spola toaletterna kommer att finnas :).

Elverk kan va gött att ha om man behöver koka lite kaffe eller värma nått i micron utan att behöva dra igång gasolköket.

Alltså elverk är ju skitbra att ha även i fredstid om man ska göra något en bit ifrån ett vägguttag.

Vi hade nyss Svenska Rallyt här, det satt funktionärer i bilar lite överallt i skogen, och har man inte bränslevärmare så kan man ju köra kupevärmare och ladda laptopen samtidigt samt koka kaffe/värma mat
Däckvärmare, kaffbryggare och elverktyg i MC depå
Morsan kör dammsugaren i torpet som saknar ström, farsan laddar båtbatteriet samtidigt.
Fricamping med husvagn och husbil (tält?)

Och laddning av diverse digitala snuttefiltar Telefoner/plattor/laptops.

Sedan har man det ju när det blir elavbrott, oavsett om det är krig eller fallna träd som orsakar det.

Dom nya "resväskorna" speciellt från Honda/Yamaha låter inte mycket, ställer du den bakom soptunnan/skottkärran så hör inte grannarna i radhusområdet att det brummar.
Folk kör dom ju även när dom campar med husvagnar runt om sig, men oftast bara till en viss tid på kvällen då dom stängs av för sömn/batteridrift

Mitt elverk låter lite mer, men jag har inga grannar inom hörhåll
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad tror ni det finns för vägar ut ur detta för Putin och Ryssland?

-Fortsätta kriget ut i Europa = Ryssland kommer upphöra som land och Putin kommer inte överleva kriget ut.
-Vapenvila inrättas och rysk ockupationsmakt kvarstannar med fullt gerillakrig som följd.
-Förklara "fredbevarande operationen" över och dra tillbaka trupperna för att slicka såren = Sanktionerna ligger kvar och krav på att folk ställs inför domstolen i Haag för krigsbrott. Ryssland får leva på existensminumum närmaste 10-20 åren på grund av sanktionerna.
-Putin skyller allt på någon militär som avrättas = sanktionerna ligger kvar
-Putin faller och ny ledare tar över. Är väl bästa scenariot, men man vet ju aldrig vad man får istället.
För oss andra så tror jag att det är bäst med ett litet inbördeskrig som splittrar det landet.
Jag tror inte att någon som ersätter Putin är något annat än en ambitiös maffialedare vars mål är att med nödvändiga medel etablera sig som de facto diktator.
-Alltså samma som nu.
Korruptionen är för inrotad i det systemet.
Det finns gott om sådana men just Ryssland är ett lite stort land med lite för mycket kärnvapen (och olja/gas) lite för nära mig, för att det ska vara något annat än katastrof.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För oss andra så tror jag att det är bäst med ett litet inbördeskrig som splittrar det landet.
Jag tror inte att någon som ersätter Putin är något annat än en ambitiös maffialedare vars mål är att med nödvändiga medel etablera sig som de facto diktator.
-Alltså samma som nu.
Korruptionen är för inrotad i det systemet.
Det finns gott om sådana men just Ryssland är ett lite stort land med lite för mycket kärnvapen (och olja/gas) lite för nära mig, för att det ska vara något annat än katastrof.
Så länge de behåller sin skit inom landet så kan där sitta vilken diktator som helst för min del. Det är deras business. Problemet med nuvarande diktator är att just nu vill han pracka sin skit på Ukraina och om någon annan står på tur där efter vet vi inte.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)

Informationsvideon de visar för alla skolbarn i Ryssland, vet inte om nån länkat den redan kanske. Skrämmande att de kan tro på skiten men de är väl hjärntvättade från födseln


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top