Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dessutom har de sett till att mjukvaruuppdatera enheterna så de kan monteras rörligt på tex fordon…
Det var fanimej på tiden, det har ju varenda Vanlifer/seglare efterfrågat från början.

Från början var det väl geofencat medvetet.

Starlinks kommer nog att bli populära på många ställen med tveksamt internet, ryssland är bara ett av ställena.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad tror ni det finns för vägar ut ur detta för Putin och Ryssland?

-Fortsätta kriget ut i Europa = Ryssland kommer upphöra som land och Putin kommer inte överleva kriget ut.
-Vapenvila inrättas och rysk ockupationsmakt kvarstannar med fullt gerillakrig som följd.
-Förklara "fredbevarande operationen" över och dra tillbaka trupperna för att slicka såren = Sanktionerna ligger kvar och krav på att folk ställs inför domstolen i Haag för krigsbrott. Ryssland får leva på existensminumum närmaste 10-20 åren på grund av sanktionerna.
-Putin skyller allt på någon militär som avrättas = sanktionerna ligger kvar
-Putin faller och ny ledare tar över. Är väl bästa scenariot, men man vet ju aldrig vad man får istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad tror ni det finns för vägar ut ur detta för Putin och Ryssland?

-Fortsätta kriget ut i Europa = Ryssland kommer upphöra som land och Putin kommer inte överleva kriget ut.
-Vapenvila inrättas och rysk ockupationsmakt kvarstannar med fullt gerillakrig som följd.
-Förklara "fredbevarande operationen" över och dra tillbaka trupperna för att slicka såren = Sanktionerna ligger kvar och krav på att folk ställs inför domstolen i Haag för krigsbrott. Ryssland får leva på existensminumum närmaste 10-20 åren på grund av sanktionerna.
-Putin skyller allt på någon militär som avrättas = sanktionerna ligger kvar
-Putin faller och ny ledare tar över. Är väl bästa scenariot, men man vet ju aldrig vad man får istället.

Ingen av dina scenarion kommer att funka bra, men med facit från tidigare ryska "befrielser" så tror jag på att Putler ihop sina trupper till försvarbara småområden och hoppas på en Donbass situation.

Problemet är bara att Ukraina inte är intresserade av en sån lösning en gång till.

Jag tror att Ukraina har stridsvilja nog att driva tillbaka dom över gränsen den här gången.

Dessutom har Ukraina aldrig haft mer vapen, ryssland är en av dom större leverantörerna just nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det närmaste TOR jag vet av är Triumph Off Road som det snackas om för ljuddämparna som låter lite mer än vad regementet säger men ganska lagom enligt mig?

Om inte jag vet vad det utan ska ta reda på det nu är nog risken att ett större antal ryssar inte heller känner till detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad tror ni det finns för vägar ut ur detta för Putin och Ryssland?

-Fortsätta kriget ut i Europa = Ryssland kommer upphöra som land och Putin kommer inte överleva kriget ut.
-Vapenvila inrättas och rysk ockupationsmakt kvarstannar med fullt gerillakrig som följd.
-Förklara "fredbevarande operationen" över och dra tillbaka trupperna för att slicka såren = Sanktionerna ligger kvar och krav på att folk ställs inför domstolen i Haag för krigsbrott. Ryssland får leva på existensminumum närmaste 10-20 åren på grund av sanktionerna.
-Putin skyller allt på någon militär som avrättas = sanktionerna ligger kvar
-Putin faller och ny ledare tar över. Är väl bästa scenariot, men man vet ju aldrig vad man får istället.

Egentligen alldeles för tidigt att spekulera i den saken. Det mest cyniska scenariot jag ser:
Putin verkar ju vara drogad och/eller sjuk. Kanske utnyttjar Ryssland detta faktum till att ta några steg för att utöka sitt territorium.
Dom kan sedan avpoletera Putin som får hela skulden. Regimen tillsätter en ny diktator, väst släpper på sina restriktioner och ger dessutom bistånd till Ryssland.

Eller ett mer hoppfullt scenario är att Putin avsätts och Ryssland sönderfaller i med ytterligare några utbrutna länder. Vilket iofs även innebär fler länder med kärnvapen.

Det värsta är ju om Putin lyckas erövra Ukraina. Så kan Ryssland bygga sig starka under ett tiotal år för att sedan gå på nästa land.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fria världen i samarbete.

Jag tror att många kommer att omvärdera sin syn på ”alternativa media” efter detta krig, nu när man sett den direkta kopplingen mellan en stor del av det medielandskapet och ryskt narrativ. Medvetet eller omedvetet, det lär vi aldrig få veta.

Men märkligt nog försvann många tongivande konton med svenska namn när Ryssland stängdes av från plattformarna. Kan peka på något…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg denna tråd om det tidigare och det var det jag täntke på.
Jo, "If Putin controls airspace"
Vilket han inte gör, det vete fan om Putin har kontroll på det som rinner mellan näsa och mun snart...

Jag såg ett Oligarkskämt nyss "A promise from Putin is worth 50 rubels, if it's written on a 1000 rubel note, and you hurry to get it exchanged"
Dom förlorar pengar nu.
Men även om 95% av deras utländska tillgångar beslagtas, så kan dom leva bekvämt på dom kvarvarande 5% resten av sina liv...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är ju därför de öppnat för rörlig placering och 12V-matning.

Det är ett exempel på hur snabb den nya tekniska filosofin är i jämförelse med den gamla. Det är väl ingen vågad gissning att Tesla kommer att ha uppkoppling via det egna satellitsystemet framledes och inte genom att köpa SIM-åtkomst via GSM-nätet som nu.

Men det intressanta är förstås hur snabbt man kan förändra de tekniska förutsättningarna om arkitekturen redan från början är OTA-anpassad ända ned till basal funktionsnivå (vad det nu heter på ingenjörsspråk).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det är ju därför de öppnat för rörlig placering och 12V-matning.

Det är ett exempel på hur snabb den nya tekniska filosofin är i jämförelse med den gamla. Det är väl ingen vågad gissning att Tesla kommer att ha uppkoppling via det egna satellitsystemet framledes och inte genom att köpa SIM-åtkomst via GSM-nätet som nu.

Men det intressanta är förstås hur snabbt man kan förändra de tekniska förutsättningarna om arkitekturen redan från början är OTA-anpassad ända ned till basal funktionsnivå (vad det nu heter på ingenjörsspråk).
Självklart, Tesla vill ha åtkomst till sina fordon (för Elon anser att det är hans även om dom är sålda) även om ägaren aktivt försöker förhindra det.

Men sidavbitare på antennkabeln fungerar alltid.
 

Zeromannen

Guest
Det man sett från Ryssland i dagarna så verkar medelålders och uppåt leva efter devisen "vi litar på Putin och han har väl sina anledningar". Medans den yngre generationen, millenials eller vad dom heter, är lite mer pålästa och västinfluerade och tycker att Putin är vad han är och tycker kriget är helt vansinnigt.

Stridsmoralen verkar ju allt annat än 100% hos ungdomarna som Putin skickat in i Ukraina.
Ett hypotetiskt resonemang. Om t.ex. EU hade erbjudit (i stil med Ukraina) 100,000Euro och en fristad i EU till varje Rysk soldat som ger upp. Om man räknat samhällsekonomiskt på detta, vad det ger i form av utebliven förstörelse i egendom och människolidande. Samt vilken försvagning av ryska armen och dem isf. minskade anslagen i försvarsbudgetarna som nu alla länder inom EU tar höjd för.

Jag vet att det aldrig kommer komma på tapeten, men det är alltid intressant att tänka i andra banor. Allt har ett pris och denna invasionen verkar ju vara en mans kompletta vansinniga ide om ett nytt Sovjet, något som inte verkar delas ideologiskt av hans undersåtar. Delar man inte ideologin utan agerar genom tvång så kan man köpas med garantier om ett bättre liv.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top