Vad tittar du på för att bilda dig en korrekt och bra uppfattning samt kunna dra dessa slutsatser?
Lista tack
Man skall förstås vara medveten om att sympatierna alltid påverkar på något vis men jag har några konton jag följer på Twitter och de har i efterhand visat sig vara så sannfärdiga som man kan begära - dvs inte som ryska officiella/trollkonton som enbart sprider i efterhand bekräftade lögner.
(balanserat och informativt)
(ofta tidiga rapporteringar men man får ta det lite lugnt med slutsatserna då lite info finns i början av skeenden)
https://twitter.com/patrikoksanen?s=21
(försvarspolitik mycket Ryssland, ibland lite väl mycket om att höja försvarsanslag osv men i stort med i matchen)
(Luleås (F21) egna twittergigant, tidigare försvarsbloggare, numer i annan tjänst på annan ort men insatt och läsvärd)
(för att inte allt skall vara så jäkla tråkigt)
(har väl inte riktigt tid nu att skriva längre trådar med analyser sedan han blev kelgris i media men är oerhört kunnig)
https://twitter.com/defencehq/status/1499756771258294274?s=21 (GB lägger ut viss INTEL direkt vilket ofta drar brallorna av Putin)
Börjar man där så ser man ganska snabbt vilka övriga skribenter som postar ofta och har relevanta inlägg. Det kommer förstås igenom en del tvivelaktiga grejor också, tex filmer på när lokalbefolkningen plastar fast plundrare vid gatlyktor och träd och hånar dem eller smiskar på bara stjärten (kan man leva med) men när det är uppenbart att en av de olyckliga är uppenbart utvecklingsstörd är det ju bara vidrigt. Krig är ju inte det som lockar fram det bästa hos folk.
Bland vanliga medier är det väl Mikael Holmström i DN som är initierad i svensk försvarspolitik. Annars har SVT.se faktiskt skött sig riktigt bra denna gång med seriösa gäster med analyser i Aktuellt (och man lät t.o.m. med berått mod dåren Hirdman begå självmord i direktsändning).
Kvällstidningarna är jag alltid själv sparsam med men Oscar Jonsson skriver i Expressen och av det jag sett hittills så finns det ett och annat bra även där även om det oftast är sådant som först kommit någon annanstans.
Sr.se har haft direktsändningar om kriget under hela dagarna, riktigt bra program med analyser och nu tar man inte in tomtarna från ”fredsrörelsen” längre utan nu är det forskare och företrädare för försvarsmakten som med kunnighet får utrymme att analysera och reda ut väldigt komplexa frågor tex varför inte man fimpat den där kolonnen ännu osv.
Nu när skeenden går så fort och man får facit nästan direkt så har det ju också visat sig vilka medier som är trovärdiga och vilka som inte är det och då har ju CNN.com framstått som en av de som faktiskt tagit sitt journalistiska uppdrag på allvar.
Allt sammantaget så tycker jag Radions P1 har skött sig absolut bäst och haft mest ”rätt” om det nu går att säga så.