Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sitter mest, lätt förvånad och ser på hur deras (den ryska) operationsplan tre sig. Kanske har träningslägret i Syrien inte riktigt givit den förmåga och färdighet som en motståndare av en mer demokratiskt baserad nation med högre grad av försvarsvilja besitter. Det var länge sen de mötte något liknande förvisso, då gick det inte heller särskilt bra (Finland). Den blågula köttkvarnen har tuggat på med hög kvantitet.
Det ryska blixtkriget har mest varit ett under av bristande underhåll.
Vad tittar du på för att bilda dig en korrekt och bra uppfattning samt kunna dra dessa slutsatser?

Lista tack
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ukraina har också LV-robot och får mer hela tiden. Jag tror inte heller att Ukraina har synat alla kort om vilka förmågor de faktiskt har gentemot fi flyg. En sak är helt klar och det är att de får kvalificerad INTEL från NATO i realtid. Vapen och ammunition i substantiell mängd därtill.
Det finns nog anledningar till att Ryssland håller sina mer avancerade system borta, det finns väl en del som talar för att de inte kommer att klara sig så bra gentemot avancerade robotsystem. I Syrien behärskade de luftrummet och kunde flyga omkring hur de ville och släppa tunnbomber på civila.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad tittar du på för att bilda dig en korrekt och bra uppfattning samt kunna dra dessa slutsatser?

Lista tack
Tidslinjalen
Underhållsvägar
Avsaknad av brohuvud
Sambandsmedel, eller brist därav
Samordning
Luftherravälde

Att man förde in gardesbrigader gav ett tydligt tecken på att plan och utfall var av helt olika karaktär. Lika så de företag som var på väg till flygplats dag 1-2 men fick vända då man inte kunde hålla denna var ytterligare något som drog ner på takten avsevärt. ”Snabb och hårt” blev inte en sak iom detta.
Att världens näst största oljeproducent och världens största vetesproducent, som planerat detta i minst 8 år och efter 5 dagar får slut på bränsle och mat i täten? Bra plan..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tidslinjalen
Underhållsvägar
Avsaknad av brohuvud
Sambandsmedel, eller brist därav
Samordning
Luftherravälde

Att man förde in gardesbrigader gav ett tydligt tecken på att plan och utfall var av helt olika karaktär. Lika så de företag som var på väg till flygplats dag 1-2 men fick vända då man inte kunde hålla denna var ytterligare något som drog ner på takten avsevärt. ”Snabb och hårt” blev inte en sak iom detta.
Att världens näst största oljeproducent och världens största vetesproducent, som planerat detta i minst 8 år och efter 5 dagar får slut på bränsle och mat i täten? Bra plan..
Tack.

Menade egentligen var (vilka källor) du tycker du får tillräckligt bred info för att dra slutsatserna.

Jag skulle bli förvånad om USA inte är i Ukraina och förstör för Ryssland också.

Varför tror du att de planerat i just åtta år?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack.

Menade egentligen var (vilka källor) du tycker du får tillräckligt bred info för att dra slutsatserna.

Jag skulle bli förvånad om USA inte är i Ukraina och förstör för Ryssland också.

Varför tror du att de planerat i just åtta år?
OSINT.

För att det var då det började, med Krim.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad tittar du på för att bilda dig en korrekt och bra uppfattning samt kunna dra dessa slutsatser?

Lista tack

Man skall förstås vara medveten om att sympatierna alltid påverkar på något vis men jag har några konton jag följer på Twitter och de har i efterhand visat sig vara så sannfärdiga som man kan begära - dvs inte som ryska officiella/trollkonton som enbart sprider i efterhand bekräftade lögner.

(balanserat och informativt)

(ofta tidiga rapporteringar men man får ta det lite lugnt med slutsatserna då lite info finns i början av skeenden)

https://twitter.com/patrikoksanen?s=21

(försvarspolitik mycket Ryssland, ibland lite väl mycket om att höja försvarsanslag osv men i stort med i matchen)

(Luleås (F21) egna twittergigant, tidigare försvarsbloggare, numer i annan tjänst på annan ort men insatt och läsvärd)

(för att inte allt skall vara så jäkla tråkigt)

(har väl inte riktigt tid nu att skriva längre trådar med analyser sedan han blev kelgris i media men är oerhört kunnig)

https://twitter.com/defencehq/status/1499756771258294274?s=21 (GB lägger ut viss INTEL direkt vilket ofta drar brallorna av Putin)

Börjar man där så ser man ganska snabbt vilka övriga skribenter som postar ofta och har relevanta inlägg. Det kommer förstås igenom en del tvivelaktiga grejor också, tex filmer på när lokalbefolkningen plastar fast plundrare vid gatlyktor och träd och hånar dem eller smiskar på bara stjärten (kan man leva med) men när det är uppenbart att en av de olyckliga är uppenbart utvecklingsstörd är det ju bara vidrigt. Krig är ju inte det som lockar fram det bästa hos folk.

Bland vanliga medier är det väl Mikael Holmström i DN som är initierad i svensk försvarspolitik. Annars har SVT.se faktiskt skött sig riktigt bra denna gång med seriösa gäster med analyser i Aktuellt (och man lät t.o.m. med berått mod dåren Hirdman begå självmord i direktsändning).
Kvällstidningarna är jag alltid själv sparsam med men Oscar Jonsson skriver i Expressen och av det jag sett hittills så finns det ett och annat bra även där även om det oftast är sådant som först kommit någon annanstans.

Sr.se har haft direktsändningar om kriget under hela dagarna, riktigt bra program med analyser och nu tar man inte in tomtarna från ”fredsrörelsen” längre utan nu är det forskare och företrädare för försvarsmakten som med kunnighet får utrymme att analysera och reda ut väldigt komplexa frågor tex varför inte man fimpat den där kolonnen ännu osv.

Nu när skeenden går så fort och man får facit nästan direkt så har det ju också visat sig vilka medier som är trovärdiga och vilka som inte är det och då har ju CNN.com framstått som en av de som faktiskt tagit sitt journalistiska uppdrag på allvar.

Allt sammantaget så tycker jag Radions P1 har skött sig absolut bäst och haft mest ”rätt” om det nu går att säga så.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kommer man behöva smussla iväg frun och ungen till Norge? Eller är det ett lika dåligt alternativ som att stanna kvar?

Vi är väl inte i akut fara änn men det känns som att om man är ute i god tid så ökar ju chanser. Jag kommer inte fly.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer man behöva smussla iväg frun och ungen till Norge? Eller är det ett lika dåligt alternativ som att stanna kvar?

Vi är väl inte i akut fara änn men det känns som att om man är ute i god tid så ökar ju chanser. Jag kommer inte fly.

Nä du/ni kan nog sitta lugnt i båten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kommer man behöva smussla iväg frun och ungen till Norge? Eller är det ett lika dåligt alternativ som att stanna kvar?

Vi är väl inte i akut fara änn men det känns som att om man är ute i god tid så ökar ju chanser. Jag kommer inte fly.
Tycker du det ser ut som att han kommar att vara klar med Ukraina snart?

Sedan lite återhämtning och återuppbyggnad av ryska styrkor, återskaffande av material som gått förlorat, men med importrestriktioner på ALLT.

Ukraina klipper klorna på den ryska björnen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Money talks, som man brukar säga. Dvs när det kommer till pengarna är folk rationella (tex Putin hämtar hem sin ännu ej färdiga Yacht då han vet att han kommer att få sanktioner - dock inte HUR hårda, det hade han inte räknat med.)

På samma sätt man kan dra slutsatser av marknaden när det gäller Ryssland.

De är rökta på riktigt. Till och med Kina drar åt sig öronen nu.

Putin har på två veckor förvandlat Ryssland till en bananrepublik utan bananer och med en stängd ekonomi som dessutom rullas med låtsaspengar.

Läste någonstans en fyndig formulering om att nästa bistånd är 10.000 skottkärror till Ryssland så att hushållen kan fylla dem med sedlar för att köpa bröd. Parallellen till Tyskland är tydlig men det är också viktigt att komma ihåg att det inte är ryssarna själva som är måltavlan. Men att stoppa imperiebyggandet är prio 1.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker du det ser ut som att han kommar att vara klar med Ukraina snart?

Sedan lite återhämtning och återuppbyggnad av ryska styrkor, återskaffande av material som gått förlorat, men med importrestriktioner på ALLT.

Ukraina klipper klorna på den ryska björnen

Helt riktigt. Ryssland är ett U-land tills restriktionerna hävs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
bananrepublik utan bananer :banana
Det växer bananer i södra ryssland, i närheten av Sotji.
Dom blir dock aldrig ätmognaa

Men kan man steka och äta Platano kan man säkert göra något av omogna Sotji bananer också.
Jag stekte min första Platano förra veckan, och tja, det är väl minst lika gott som potatis
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag sitter lugnt i båten. Var mest spekulationer. Man vet inte riktigt vad man ska tro. Känns så eländigt allt ihop.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sitter lugnt i båten. Var mest spekulationer. Man vet inte riktigt vad man ska tro. Känns så eländigt allt ihop.
Alltså, du kommer att få många förvarningar om att det kan vara något på gång.

Folk har ju varnat för en invasion av Ukraina sedan 2014, men blev märkbart mer oroliga först när trupp började samlas vid gränsen.
Dom hinner åka skidor till norge utan problem innan något brakar loss här.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sitter man med en TOR-browser och skriver in twitter.com så hamnar man på twitter.com. Sitter man i ryssland och surfar ser TOR-nätet till att ens exit-punkt hamnar var som helst i världen, t.ex. Colombia eller Singapore där twitter inte är bannat. Vad TOR gör är att snirkla sig ut genom eventuella blockeringar. TOR funkar för vanlig .com och .se men inkluderar även .onion sajter. Det kan upplevas som lite långsamt om man är van vid 100 Mbit.

Beskrivet i kortast möjliga ordalag "Firefox som är svår att blockera".
Det som ytterligare nog är ett problem, är om mobila och fasta nätverk är avstängda vid landsgränsen. De flesta har då ingen åtkomst utanför Ryssland och hänvisade till interna media. Satellit är ett alternativ, men få som har tillgång till. Blir som i Nordkorea, som kör sitt eget interna Internet. Ukrainarna verkar i alla fall ha nätåtkomst med tanke på allt filmmaterial som läcker ut därifrån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ukrainarna verkar i alla fall ha nätåtkomst med tanke på allt filmmaterial som läcker ut därifrån.

Elon Musk har ju skickat tusentals Starlink stationer till Ukraina.

Det tar 5 minuter att sätta upp en satellitlänk, plugga in din dator/router, lägg starlinken utomhus, koppla in ström, vänta tills några satelliter har flugit över, klart.

Hastigheten är anständig, ping något högt, men det spelar ju mindre roll om man ska föra över film, däremot kan ju CoD vara svårspelat, men jag antar att det är lågprioriterat just nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som ytterligare nog är ett problem, är om mobila och fasta nätverk är avstängda vid landsgränsen. De flesta har då ingen åtkomst utanför Ryssland och hänvisade till interna media. Satellit är ett alternativ, men få som har tillgång till. Blir som i Nordkorea, som kör sitt eget interna Internet. Ukrainarna verkar i alla fall ha nätåtkomst med tanke på allt filmmaterial som läcker ut därifrån.

Ukraina förses med Starlink av Elon Musk. En diktators mardröm.

Om en enda spänn från mitt Teslainköp gick till detta var det bara därför värt att köpa Tesla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elon Musk har ju skickat tusentals Starlink stationer till Ukraina.

Det tar 5 minuter att sätta upp en satellitlänk, plugga in din dator/router, lägg starlinken utomhus, koppla in ström, vänta tills några satelliter har flugit över, klart.

Hastigheten är anständig, ping något högt, men det spelar ju mindre roll om man ska föra över film, däremot kan ju CoD vara svårspelat, men jag antar att det är lågprioriterat just nu.

Dessutom har de sett till att mjukvaruuppdatera enheterna så de kan monteras rörligt på tex fordon…
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top