Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt CNN så har ukrainarna avsiktligt skapat översvämningar norr om Kiev för att gör det ännu svårare för ryssarna att rycka fram.
Skapar väl också lite tydligare korridorer där ryssarna faktiskt kan dra fram och det gör det också enklare att försvara bara dessa korridorer gissar jag.
Jo, jag har sett bilderna, det är inte körbart med ryskt pansar kan man väl säga...
(efter att ha sett ryskt pansar "bogged down" där ukrainska bönder kör med sina traktorer)

Senaste bilden jag såg hade dom ryska stridsvagnarna "oförklarligt"* kört av från en fin väg rakt in i det blötaste området på en nyplöjd åker och grävt ner sig ordentligt.

*förklaringen kan vara att den ryska besättningen var mest intresserade av att få gå hem, istället för att agera skjutmål för Ukrainska soldater ivriga att få prova sina nya pansarvapen på ryskt stål...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så säger de, är något publicerat om den saken före 24/2?
Du kan va lugn Markus, det finns i inkomna handlingar. Innan 24/2 så var det inget direkt nyhetsvärde vad för besök Sverige har av utländska försvarsdelar. Eller övningar. Eller insatser.. osv.. lite likt hur svalt intresset är av säkerhetspolitik eftersom man nu verkar yrvaket agera med finansiella bud till totalförsvarets budget…

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ammoniak. Där jag jobbade för många år sen var hela stället ett stort kylskåp. De hade en rätt rejäl tank på taket. Är det vanligt?
Det som sades var att spränger man den dör ungefär alla i tätorten och runtomboende lider enorm skada.
Vet inte huruvida de höjt säkerheten sen dess men tvivlar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jo, jag har sett bilderna, det är inte körbart med ryskt pansar kan man väl säga...
(efter att ha sett ryskt pansar "bogged down" där ukrainska bönder kör med sina traktorer)

Senaste bilden jag såg hade dom ryska stridsvagnarna "oförklarligt"* kört av från en fin väg rakt in i det blötaste området på en nyplöjd åker och grävt ner sig ordentligt.

*förklaringen kan vara att den ryska besättningen var mest intresserade av att få gå hem, istället för att agera skjutmål för Ukrainska soldater ivriga att få prova sina nya pansarvapen på ryskt stål...

Såg bilder på hur en T-72 såg ut efter träff från Javelin, inget jag skulle vilja sitta i, och då hade den ändå en massa extra reaktivt pansar som uppenbart inte fungerade. Även dom relativt moderna ryska vagnarna, ink T-80 och T-90, har tydligen en ganska otrevlig tendens att få ammunitionsbrand efter en träff med katastrofala följder för besättningen. T-14 möjligtvis undantagen, men ingen sådan har synts till i Ukraina.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Såg bilder på hur en T-72 såg ut efter träff från Javelin, inget jag skulle vilja sitta i, och då hade den ändå en massa extra reaktivt pansar som uppenbart inte fungerade. Även dom relativt moderna ryska vagnarna, ink T-80 och T-90, har tydligen en ganska otrevlig tendens att få ammunitionsbrand efter en träff med katastrofala följder för besättningen. T-14 möjligtvis undantagen, men ingen sådan har synts till i Ukraina.

Jo, det har väl visat sig att det ryska pansaret inte presterar så bra, och deras reaktiva skydd utom det allra nyaste är i princp värdelöst mot pil.
Skjuter man dessutom under bandhyllan så är det inte speciellt tjockt.
Jag trodde att Ukrainarna med sina ganska klena pansarvapen (det mesta är inte Javelin) skulle få ägna sig åt att skjuta sönder bandaggregaten och sedan vanlig skyttestrid, men det har ju visat sig slå igenom bra.

Att förvara ammon som dom gör har ju inte heller visat sig vara något genidrag.

Sherman tanksen kallades ju för Tommy-coocker för sin tendens att tillaga besättningen, så vi får väl döpa dom ryska tanksen till Ivan-grill

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tydligen kör dom inte bara fast frivilligt i lera, utan även saboterar egna fordon för att få slut på bränsle, vilket väl är välkänt att dom har svårt att få fram mer av. Känns väl inte som ett krig värt att förlora livet för.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, det har väl visat sig att det ryska pansaret inte presterar så bra, och deras reaktiva skydd utom det allra nyaste är i princp värdelöst mot pil.
Jag trodde att Ukrainarna med sina ganska klena pansarvapen (det mesta är inte Javelin) skulle få ägna sig åt att skjuta sönder bandaggregaten och sedan vanlig skyttestrid, men det har ju visat sig slå igenom bra.

Sherman tanksen kallades ju för Tommy-coocker för sin tendens att tillaga besättningen, så vi får väl döpa dom ryska tanksen till Ivan-grill
Finns ju videos när ukrainare i en BTR4 slår ut en T72 genom att skjuta mot ammunitionsförrådet med sin 30 mm automatkanon. Hade det inte funnits video så hade jag inte trott på det.
Plötsligt så är strf 90 med sin 40mm automatkanon inte så illa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns ju videos när ukrainare i en BTR4 slår ut en T72 genom att skjuta mot ammunitionsförrådet med sin 30 mm automatkanon. Hade det inte funnits video så hade jag inte trott på det.
Plötsligt så är strf 90 med sin 40mm automatkanon inte så illa.
Ett bra evis på att fredstids spekulationer över krigsmateriel är irrelevant bajs, för de ryska tanksen har ju pratats upp ganska mycket. Nu när de möter en inte-ens-jämlik fiende så får de stryk så det skvätter om det.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP

Ja det var tyskarnas namn. De allierade själva kallade den "Ronson, becaust it lit first time" sägs det. Från reklamen på den tiden för ciggtändare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett bra evis på att fredstids spekulationer över krigsmateriel är irrelevant bajs, för de ryska tanksen har ju pratats upp ganska mycket. Nu när de möter en inte-ens-jämlik fiende så får de stryk så det skvätter om det.

Jag tror att intakta tillfångatagna ryska tanks kommer att användas som provskjutningsobjekt för att se var svagheterna finns.

Ukraina vet IOFS redan det, då mycket av det är tillverkat i Ukraina

Jag är oändligt glad att jag inte är soldat i ett ryskt fordon av många anledningar.

Vi köpte ju och idiotrenoverade ryskt skrot ett litet tag och dom visade sig ju inte vara så jäkla bra, speciellt inte i snö.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi köpte ju och idiotrenoverade ryskt skrot ett litet tag och dom visade sig ju inte vara så jäkla bra, speciellt inte i snö.
Sen gav vi bort dem, till Estland väl?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag tror att intakta tillfångatagna ryska tanks kommer att användas som provskjutningsobjekt för att se var svagheterna finns.

Ukraina vet IOFS redan det, då mycket av det är tillverkat i Ukraina

Jag är oändligt glad att jag inte är soldat i ett ryskt fordon av många anledningar.

Tänker du på MTLB?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så kan den ha hetat, men vi provade väl även annat öst-överskott
Mycket möjligt. Jag minns att MTLB lanserades när jag låg inne. Det var en sorts pansarvagn med ganska lite eldkraft och pansar, men med en motor som förde ett ofantligt oväsen.
Första gången jag hörde en så var det en chock. Inte direkt lämpat för några förflyttningar i smyg. Men den ser cool ut!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati