Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ryssarna får stryk rätt grundligt.
Fy fan för att behöva dö för en lögn! :huvet
Putler kommer att ha mycket att stå till svars för på båda sidor av fronten.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ryssarna får stryk rätt grundligt.
Sant, men ukrainarna lider ganska stora nederlag med, både i trupp och materiel.
Största skälet till att vi inte ser den sidan är att det vi ser är nästan bara den ukrainska rapporteringen. Ryska soldater har ju fått sina mobiltelefoner beslagtagna för att inte posta allt på nätet och ge bort positionen på Tinder.
Nu har ju iofs ryska trupper beslagtagit civilisters telefoner så fort de kan för att kunna fortsätta surfandet. ?

Därmed inte sagt att Ryssland inte åker på stryk. För det gör dom. Men de har ju även lite fler soldater och materiel att sätta in. Just nu verkar de dock stå stilla och utöva terrorkrigsföring. Driveby mot brödköer, bomba sjukhus och bomba matbutiker precis när de öppnar och det är som mest med folk där.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Fy fan för att behöva dö för en lögn! :huvet
Putler kommer att ha mycket att stå till svars för på båda sidor av fronten.
Vi får hoppas det men vinnaren skriver historien och risken är att Ryssland för att minska det Ukrainska folkets lidande tillåts avsluta "den militära operationen" med hedern i behåll. På hemmaplan kommer man då tillskriva sig en stor seger över nazisterna och som hjältarna som befriade Ukraina från både nazister och det hemska NATOs inflytande.

Glöm inte att i Ryssland ligger Lenin fortfarande på lit de parade som en hjälte medan Gorbachev av många betraktas som landsförrädare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sant, men ukrainarna lider ganska stora nederlag med, både i trupp och materiel.
Största skälet till att vi inte ser den sidan är att det vi ser är nästan bara den ukrainska rapporteringen. Ryska soldater har ju fått sina mobiltelefoner beslagtagna för att inte posta allt på nätet och ge bort positionen på Tinder.
Nu har ju iofs ryska trupper beslagtagit civilisters telefoner så fort de kan för att kunna fortsätta surfandet. ?

Därmed inte sagt att Ryssland inte åker på stryk. För det gör dom. Men de har ju även lite fler soldater och materiel att sätta in. Just nu verkar de dock stå stilla och utöva terrorkrigsföring. Driveby mot brödköer, bomba sjukhus och bomba matbutiker precis när de öppnar och det är som mest med folk där.
Ukrainarna förlorar sina byggnader och hela städer, ukrainarna är också dom som förlorar civila, vilket bara ökar deras kampvilja och raseri

Ryssarna förlorar soldater och materiel, vilket minskar deras kampvilja och stödet hemmavid.

Det som är viktigt nu är att få civila Ryssar att förstå att putin offrar ryska liv i tiotusental utan att blinka för att ta land, och att det var han som ville ha kriget.

Jag såg någon intervju med någon känd F.D prorysk ukrainare från Donbass som sa ungefär: "Donbass var befolkat av 50% proryssar och 50% pro-Ukraina, efter detta krig finns nog inga pro-ryska kvar i ruinerna av vår vackra stad, Putin har smulat sönder allt av värde i regionen"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I all välmening, har det inte varit lite för många sådana här spekulationer nu?

Jag har nog läst minst fem-tio gånger att Ryssland skall göra något (snart) och skylla på någon annan. De har väl inte ens försökt göra detta?

Generellt sett är det intressant hur det är rätt mycket som skulle kategoriseras som klockrena foliehattar här om det påstods om andra regimer. Det här med Putins mikrofon, förvisso utan att ha sett det, låter som månlandningen-folien.

Jag har förmånen (...) att känna en 110%ig konspirationsteoretiker och hen har väldigt ofta under de 13-14 år jag känt honom meddelat att "snart" händer "något" så jag kanske är lite bränd av honom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ukrainarna förlorar sina byggnader och hela städer, ukrainarna är också dom som förlorar civila, vilket bara ökar deras kampvilja och raseri

Ryssarna förlorar soldater och materiel, vilket minskar deras kampvilja och stödet hemmavid.

Det som är viktigt nu är att få civila Ryssar att förstå att putin offrar ryska liv i tiotusental utan att blinka för att ta land, och att det var han som ville ha kriget.

Jag såg någon intervju med någon känd F.D prorysk ukrainare från Donbass som sa ungefär: "Donbass var befolkat av 50% proryssar och 50% pro-Ukraina, efter detta krig finns nog inga pro-ryska kvar i ruinerna av vår vackra stad, Putin har smulat sönder allt av värde i regionen"
En polare är gift med en ryska, hon har aldrig varit förtjust i Putin, men har tidigare försvarat honom. Nu tycker hon hemskt illa om honom. Det har varit lite hetsiga diskussioner i det förhållandet för min polare har hela tiden sedan *innan* kriget började att det är det ryska folket som blundat för allt skit Putin hittat på, och nu har han ju fått en hel del vatten på kvarnen för sina argument. Frugan gillar det inte alls.
Men folket är lite missnöjda med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har nog läst minst fem-tio gånger att Ryssland skall göra något (snart) och skylla på någon annan. De har väl inte ens försökt göra detta?

Generellt sett är det intressant hur det är rätt mycket som skulle kategoriseras som klockrena foliehattar här om det påstods om andra regimer. Det här med Putins mikrofon, förvisso utan att ha sett det, låter som månlandningen-folien.

Nåja, Putler-regimen är ju inte helt okänd för att skapa sin egen verklighet när den vanliga inte stämmer för dom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En polare är gift med en ryska, hon har aldrig varit förtjust i Putin, men har tidigare försvarat honom. Nu tycker hon hemskt illa om honom. Det har varit lite hetsiga diskussioner i det förhållandet för min polare har hela tiden sedan *innan* kriget började att det är det ryska folket som blundat för allt skit Putin hittat på, och nu har han ju fått en hel del vatten på kvarnen för sina argument. Frugan gillar det inte alls.
Men folket är lite missnöjda med.

Dom ryssar jag känner har väl tidigare accepterat Putler men med visst avsky.
Nu är dom halvöppet förbannade på honom.
Ingen av dom jag har pratat med har dock deltagit i några demonstrationer mot honom, så hotet om 15-20 år i Gulag har funkat för putler
(ÅAS så hade ingen deltagit i det nästintill obligatoriska mötet för Putler heller)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni kan lägga ner ert MÖP-snack för kriget är snart över. ARLA, listen up, ska nämligen sluta sälja (sverigeproducerad) KEFIR!

(Hade velat lyssna på det mötet.)

Edit; ARLA var det. Så ICA i förlängningen...

Har dom slutat sälja den Turkiska Yoghurten med en Grek på?
(eller om det var tvärtom)

Kefir kan jag leva utan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Jag har förmånen (...) att känna en 110%ig konspirationsteoretiker och hen har väldigt ofta under de 13-14 år jag känt honom meddelat att "snart" händer "något" så jag kanske är lite bränd av honom.
Jag tycker inte mitt inlägg riktigt klassar in vad du tycker är konspirationsteorier/spekulationer.
Både du och jag läser ju varierande ryska medier, förvisso säkert med olika granskande ögon, men vi ser ju ändå vad som skrivs.
Det senaste dygnet så ökade aktivitet i ryska medier gällande att man hävdade att det skulle komma att genomföras en aktion med kemikalier i någon form av separatister inne i Ukraina.
Sen nu på morgonen så sköt någon artilleri mot kemikaliefabrik i närheten av Sumy. Detta ledde till ett utsläpp av ammoniak, Det gick ut en varning om detta till närområdet eftersom det var ett gasmoln som speds med vinden.
Att jag då i detta läge skriver om det och frågar om det är en false flag tycker inte jag är en konspiration eller en allt för stor spekulation.
Faktum kvarstår ju att ett utsläpp skedde på grund av åverkan som inte har sin grund i någon naturlig orsak av daglig drift.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det har ju varit USA och NATOs taktik sedan nyår att offentliggöra uppsnappade ryska planer.
Givetvis planteras en del sådan info medvetet av ryssarna också, men jag tror nog att väst vet vilken info som är hyfsat trovärdig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

"The US has been unable to determine if Russia has designated a military commander responsible for leading the country's war in Ukraine, according to multiple sources familiar with the matter — something that current and former defense officials say is likely a key contributor to the apparent clumsiness and disorganization of the Russian assault.

Without a top, theater-wide commander on the ground in or near Ukraine, units from different Russian military districts operating in different parts of Ukraine appear to be competing for resources rather than coordinating their efforts, according to two US defense officials.
Units participating in different Russian offensives across Ukraine have failed to connect, these sources say, and in fact, appear to be acting independently with no overarching operational design."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fd. inrikes ministern för Ukraina hävdar att de kommit över kommunikation där det framgår att Ryssland har förlorat 12 814 soldater, att de privata grupperna (Wagner) har förlorat 4451 soldater. Totalt 17 265 man.

Samtidigt så publicerade en rysk nyhetssida att 9816 ryska soldater hade dött och 16153 hade sårats. Det spekuleras om sidan blivit hackad eller om någon tröttnat på lögnerna och vill få sparken.

Båda siffrorna är klart högre än de officiella (ryska) siffrorna.
Vet inte om jag tror på någon av dem ännu.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur många tusen var det nu som bin Laden var skyldig till innan han skulle tas bort och varför är Putte fortfarande föremål för diplomati och diskussioner?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati