Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har knappast varit en hälsoresa att ligga och andas in kolonnens damm i området men är det verkligen illa nog för att orsaka akut strålsjuka?
Jo, om man gräver ståvärn där dom tidigare har dumpat högaktivt avfall.

Men djurlivet blomstrar i Red Forrest, även vildsvin som i allra högsta grad är markbökande har ökat explosionsartat (åttadubblats enligt Wikipedia)
Området anses vara ett bra "wildlife reserve" där utrotningshotade arter faktiskt har förökat sig.

Men jag kanske inte skulle äta vildsvin och hare vid ett besök i Pripyat...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tolkar undersökningen som att företroendet för det som kommer ut från respektive kakhål är mindre för Trump än Biden. Något annat visar inte undersökningen. Hur DU tycker visar inte undersökningen.
"% av de som har förtroende för presidenten att göra rätt sak med hänsyn till världshändelser."
Din tolkning ser konstigare ut än min

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
"% av de som har förtroende för presidenten att göra rätt sak med hänsyn till världshändelser."
Din tolkning ser konstigare ut än min
Frågan är ju i stil med "välj mellan pest eller kolera" och ingen som fått frågan kan med säkerhet svara "rätt" eftersom personen man frågar, om någon, kan ha det "rätta" svaret. Kolera är iaf enklare att bota. Då kan man fundera över varför man öht ställde frågan - eller för den delen sprider "resultatet". Försök till påverkan av opinion är mitt ryggmärgssvar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är ju i stil med "välj mellan pest eller kolera" och ingen som fått frågan kan med säkerhet svara "rätt" eftersom personen man frågar, om någon, kan ha det "rätta" svaret. Kolera är iaf enklare att bota. Då kan man fundera över varför man öht ställde frågan - eller för den delen sprider "resultatet". Försök till påverkan av opinion är mitt ryggmärgssvar.
I det här fallet är det frågan om två olika polls som jämförs. De tillfrågade har inte fått frågan vem de föredrar, utan vad de tror om X. Ett år senare har en hög folk frågats vad de tror om Y. Det är inte "Tror du X är bättre än Y på ..."
Men visst är det ren propganda.
Men min reaktion var, 85% av tillfrågade svenskar hade förtroende för Biden 2021? Det är ju helt världsfrånvänt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köper inte riktigt det där utan bevis.
Ukraina som sprider det har alltså sett 7 bussar lastas med tydligt strålsjuka soldater men inte lyckats få bild på ens bussarna?

Även outbildade Ryssar vet att man inte ska gräva ner sig i radioaktiv mark, och dom vet att marken runt Chornobyl är lite... smutsig.

Dom har ju varit ganska ohotade i det området dessutom, så något akut behov av att gräva ner sig i värn tycker jag inte har funnits.

Det kan vara Ukrainsk propaganda, och då ska man ju inte dementera den egentligen.

Men visst finns det isotoper kvar som kan ge strålsjuka på den tid trupp har funnits i området, om man gräver lite.
Jag tror kanske sanningen ligger någonstans emellan.

Stackaren som har grävt bajsgrop har grävt upp någonting och blivit sjuk, sedan har en vanlig skitsjuka drabbat några i truppen, och diarré är ett av tecknen på strålsjuka, då har hysterin spridits och man har beslutat att evakueara alla (som aldrig ens velat vara där, inklusive befälen) på grund av misstänkt strålsjuka.

Hur som helst är det bra att dom lämnar området så att personalen som jobbar där äntligen kan få avlösning och jobba normala tider.
Kan luska lite mera på källor sen, men denna nyhet cirkulerade ju för 2 dagar sen.
Så det är väl en fortsättning på den gissar jag.

Håller dock med att man inte ska köpa saker som sägs av någon sida rakt av.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köper inte riktigt det där utan bevis.
Ukraina som sprider det har alltså sett 7 bussar lastas med tydligt strålsjuka soldater men inte lyckats få bild på ens bussarna?

Även outbildade Ryssar vet att man inte ska gräva ner sig i radioaktiv mark, och dom vet att marken runt Chornobyl är lite... smutsig.

Dom har ju varit ganska ohotade i det området dessutom, så något akut behov av att gräva ner sig i värn tycker jag inte har funnits.

Det kan vara Ukrainsk propaganda, och då ska man ju inte dementera den egentligen.

Men visst finns det isotoper kvar som kan ge strålsjuka på den tid trupp har funnits i området, om man gräver lite.
Jag tror kanske sanningen ligger någonstans emellan.

Stackaren som har grävt bajsgrop har grävt upp någonting och blivit sjuk, sedan har en vanlig skitsjuka drabbat några i truppen, och diarré är ett av tecknen på strålsjuka, då har hysterin spridits och man har beslutat att evakueara alla (som aldrig ens velat vara där, inklusive befälen) på grund av misstänkt strålsjuka.

Hur som helst är det bra att dom lämnar området så att personalen som jobbar där äntligen kan få avlösning och jobba normala tider.
Då skall vi se. Större delen av världen har ju rapporterat om det, men det verkar som om uppgiften om bussarna kommer från Motolkohelp De/hen verkar rapportera ganska mycket om trupprörelser i Belarus.
Ursprungstweetet:
Ukr.jpg

Sen kvarstår ju faktumet att Ryssar har åtminstone rört sig i området röda skogen och rört upp tillräckligt mycket skit för att de skall kunna detekteras vid Tjernobyl.

Sen skall man inte glömma att vissa ryska soldater inte känner till Tjernobyl eller vad som hände där. Det skedde ju liksom 18 år innan de föddes.
Vissa officerare som är 30 år gamla vet inte heller till det då Tjernobyl havererade 6 år innan de föddes.

Fotnot... För att få lite begrepp om hur snabbt åren går. Ni vet att första R1:an fyller 25 år nästa år va..? ?

Edit: Såg att expressen hade en artikel om det: https://www.expressen.se/nyheter/experterna-kritiska-till-uppgift-om-stralsjuka/

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då skall vi se. Större delen av världen har ju rapporterat om det, men det verkar som om uppgiften om bussarna kommer från Motolkohelp De/hen verkar rapportera ganska mycket om trupprörelser i Belarus.
Ursprungstweetet:
View attachment 470327

Sen kvarstår ju faktumet att Ryssar har åtminstone rört sig i området röda skogen och rört upp tillräckligt mycket skit för att de skall kunna detekteras vid Tjernobyl.

Sen skall man inte glömma att vissa ryska soldater inte känner till Tjernobyl eller vad som hände där. Det skedde ju liksom 18 år innan de föddes.
Vissa officerare som är 30 år gamla vet inte heller till det då Tjernobyl havererade 6 år innan de föddes.

Fotnot... För att få lite begrepp om hur snabbt åren går. Ni vet att första R1:an fyller 25 år nästa år va..?
R1 gen 1-2 fortfarande brutalt snygg. 1 snyggast.

Jag hade en 2003. Gud vad jag tyckte om den.

(Ja alla andra är också fina).

Om man ska gå lite OT (...?) här och snacka sporthoj så är det intressant det där med design, gäller även bilar, att det som nu är 20-25 år gammalt är fortfarande snyggt. Det tyckte man inte för 20-25 år sedan, dvs år 2000 var det få som tyckte en bil eller MC var snygg som var ens 10 år gammal än mindre 20-25.

Eller, säg inte att det är min ålder....?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
R1 gen 1-2 fortfarande brutalt snygg. 1 snyggast.

Jag hade en 2003. Gud vad jag tyckte om den.

(Ja alla andra är också fina).

Om man ska gå lite OT (...?) här och snacka sporthoj så är det intressant det där med design, gäller även bilar, att det som nu är 20-25 år gammalt är fortfarande snyggt. Det tyckte man inte för 20-25 år sedan, dvs år 2000 var det få som tyckte en bil eller MC var snygg som var ens 10 år gammal än mindre 20-25.

Eller, säg inte att det är min ålder....?

Det kan förutom din ålder vara det faktum att perioden 1975-1980 inte bjöd på mycket ögonfägnad vad gäller design av fordon.

Om man jämför med exempelvis femårsperioden 1964-1969 eller vilken femårsperiod som helst innan dess (åtminstone efter kriget)… ujujuj.

Energikrisen 1973-74 ställde till det rejält inom många områden. Det tog nog nästan till mitten av nittiotalet innan något snyggt lämnade ritborden igen.

On topic: Ryssland har ju aldrig åstadkommit något snyggt, trots ivrigt kopierande av västerländska designer/konstruktioner. Dock finesslöst och med tappade proportioner.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
On topic: Ryssland har ju aldrig åstadkommit något snyggt, trots ivrigt kopierande av västerländska designer/konstruktioner. Dock finesslöst och med tappade proportioner.

Nja, alltså jag gillar ju offroadfordon men ingen kan väl säga att Bukhankan är snygg.

Det är väl snarare så att redan när tillverkningen börjar är designen 20-40 år gammal (och mest inriktad på att vara praktisk och lättillverkad), och sedan håller dom fast vid den (varför ändra på ett säljande koncept liksom) i 50 år till...

Niva är ju ett annat lysande exempel på det, redan när den kom klagades det på gammal design.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vad fan, dissar du Shamanen? :mad:

Edit: ser nu att den har likartat galler på taket som vissa T-72/80 har svetsat på taket för att skydda mot laddningar från ovan.

1648762355569.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyskland kan gott stå sitt kast nu.
Var god frys och begrunda sen hur smart det var att sätta sig i Putins knä
Som tack behöver de inte mer höra att Merkel var bra på något som helst sätt.
Macron ska bygga 14 reaktorer, då kan dom köpa el därifrån och lägga om uppvärmning till el.

Samtidigt kan dom sitta på sina höga hästar och tycka sig vara miljövänliga och stödelda med kol när det inte blåser

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Macron ska bygga 14 reaktorer, då kan dom köpa el därifrån och lägga om uppvärmning till el.

Samtidigt kan dom sitta på sina höga hästar och tycka sig vara miljövänliga och stödelda med kol när det inte blåser
Lär ta ett tag och fram tills dess får de elda med kol eller sätta generatorer på sina motionscyklar

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept