Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På tal om Nordstream 1..... (vad tyst det var i andra medier om det. Så man får nog ta det som ganska obekräftat ännu.)

(Google översatt)
"Operatören av gasledningen Nordstream 1 har noterat ett tryckfall i den tysk-ryska energivägen. Båda rören är påverkade, säger en talesman för företaget till tyska pressbyrån. Enligt marknadsinformation som är obligatorisk för nätoperatörer har rörledningens kapacitet oväntat sjunkit till noll"


 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det borde inte ta många dagar innan ryssarna inser att de har bättre odds att bekämpa Putin än att försöka bekämpa Ukraina och västvärlden...
Det kan ta lång tid för sånt att hända.
Och Putins kontroll över militären behöver släppa med, kan ju vara just bevarandet av kontroll som är orsaken till de många dödsolyckorna just nu. Ha ihjäl folk för att visa att om man inte rättar sig i ledet så dör man. Vilket kan få precis motsatt effekt med, om folk börjar vara oroliga för att han ska ta dig som exempel nästa gång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte säker på att det är bra, det kan vara Putin själv som vill få Europa att börja frysa och ge upp Ukraina. Fast då borde han iofs nöjt sig med att vrida av kranen om han inte vill att någon annan ska få skulden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är jättebra att Nordstream 1&2 (om det nu är sant) är klippta.

Där försvann puttlerfnasks sista förhandlingskort, nu spelar det ingen roll att han lovar att släppa på gasen igen bara vi slutar stödja Ukraina, gasen kommer inte fram ändå.

Nu kan tyskland äntligen leverera dom vapen dom har lovat till Ukriana, det blir ändå ingen mer gas från diktatorn.

Och förhoppningsvis blir det aldrig mer någonsin gas från en galen diktator till EU.

russian pipeline, go fuck yourself!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja nästa person som föreslår europeiskt gasberoende av Ryssland, oavsett hur demokratiskt det verkar för tillfället, kommer att bli rejält utskrattad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja nästa person som föreslår europeiskt gasberoende av Ryssland, oavsett hur demokratiskt det verkar för tillfället, kommer att bli rejält utskrattad.

Vi är i ett läge att oavsett hur billigt det kommer att bli kommer inte någon att göra sig beroende av några leveranser därifrån, visst när bunkerdvärgen har tagit bort sig själv och det har installerats någon ny vid makten kommer vi kanske att kunna börja handla igen, men ingen kommer att våga lägga alla guldägg i den korgen igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är inte säker på att det är bra, det kan vara Putin själv som vill få Europa att börja frysa och ge upp Ukraina. Fast då borde han iofs nöjt sig med att vrida av kranen om han inte vill att någon annan ska få skulden.
Jag är hyfsat säker på att Putin nog hade sett till att Europa fryser oavsett. Och jag funderade också på att han själv hade petat hål på dem. I vilket fall, det är bra om de inte fungerar för då finns det inte något förhandlingsläge och Europa kan äntligen börja jobba för energioberoende, efter en karg vinter som visar varför vi ska ha det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är inte säker på att det är bra, det kan vara Putin själv som vill få Europa att börja frysa och ge upp Ukraina. Fast då borde han iofs nöjt sig med att vrida av kranen om han inte vill att någon annan ska få skulden.

Det är ju redan länge sedan han vred av kranen för att Europa skulle få frysa, den har väl varit helt stäng i månader?

Nu löste ju Tyskland det där ändå, och har lyckats fylla sina gasflaskor till 95% innan vintern.

Jag är ganska övertygad om att det är Polska attackdykare som har sett till att puttlerfnask aldrig mera ska kunna utpressa Europa

Polacker hatar ryssen innerligt, och hatar tysken för att hen är så mjäkig i sitt stöd till Ukraina.
Polacker hatar med all rätt båda två efter WWII dessutom
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ju redan länge sedan han vred av kranen för att Europa skulle få frysa, den har väl varit helt stäng i månader?

Nu löste ju Tyskland det där ändå, och har lyckats fylla sina gasflaskor till 95% innan vintern.

Jag är ganska övertygad om att det är Polska attackdykare som har sett till att puttlerfnask aldrig mera ska kunna utpressa Europa

Polacker hatar ryssen innerligt, och hatar tysken för att hen är så mjäkig i sitt stöd till Ukraina.
Polacker hatar med all rätt båda två efter WWII dessutom
Jag skulle inte sätta emot. Det är någons militär i alla fall som varit framme - det krävs en del resurser och kunskap för att utföra sådana dyk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Filippinska fiskare har bottentrålat lite för hårt bara ?
Som den där ryska trålaren som råkade klippa datakabel uppe norr för ett tag sen.

Ja, det skulle ju vara en lämplig passning till putler
"Vi undersöker saken just nu, men vi misstänker att det är en fisketrålare, du vet precis som med datakabeln i Norge..."
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag vill påminna er om att ingen tidigare i historien har lärt av historien så att tro att man inte hamnar i händerna på ryssarna snart igen är alldeles för optimistiskt.
Ja, eller för att förenkliga det lite - Folk är dumma i huvudet nå djävulskt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vältajmat haveri. Det var väl bara i dagarna som Baltic pipe mellan Norge och Polen driftsattes?

Nåväl, undrar på hur många andra ställen på nord stream sprängladdningar sitter apterade och väntar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vältajmat haveri. Det var väl bara i dagarna som Baltic pipe mellan Norge och Polen driftsattes?

Nåväl, undrar på hur många andra ställen på nord stream sprängladdningar sitter apterade och väntar.

Jag hoppas innerligt att alla länder som gränsar mot viken har varit dit och satt dit sina egna.

Om inte innan så efter December 2022
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu när Nordstream bubblar för fullt, vad är värre för miljön, gasen, eller avgaserna om man sätter eld på läckan?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top