Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då väntar jag bara på nya smällar !
När någon efter denna förövning på oanvända gasledningar tar och "fixar en läcka" på elkablarna från Sverige till länderna söder Östersjön.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, puttlerfnask hade inte räknat med att folk skulle fly landet, men han täpper till hålen så fort han kan.

Jag såg att dom hade tvångsinkallat någon cancersjuk 59 åring som var blind på ett öga, eftersom han var utbildad/veteran och dom behövde befäl.
Behöver inte vara något problem att vara blind på ett öga, se Moshe Dayan.
Han blev blind på ett öga 1941 under det Brittiska Palestinamandadet.
Hindrade inte hans deltagande i striderna på Israelisk sida senare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Betyder det att rören nu är kollapsade?
Nej, absolut inte, det betyder bara att dom står emot yttre påverkan bättre om dom har samma tryck som omgivningen, och här hade man trycksatt ungefär till det tryck som råder på djupdelen av pipelinen.
Generellt sett är det bättre att ha ett högre tryck än omgivningen i ett cylindriskt kärl.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De är inte trycksatta för att eventuell läcka skall resultera i att gas läcker ut, snarare än att korrosivt havsvatten tränger in i rörsystemet då alltså?

Det var inte så det förklarade i artikeln jag läste, men är du pipeline tekniker så tar jag ditt ord för det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför skulle ryssen sabotera sin egen pipeline? Det är i linje med så mycket annat. Brända jordens taktik, specialoperationer, maskirovka, casus belli. Mycket, med vår logik, konstiga saker har utförts bara på senare tid.

Det bör gå åt stora resurser att vaka över den norska gasledningen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför skulle ryssen sabotera sin egen pipeline? Det är i linje med så mycket annat. Brända jordens taktik, specialoperationer, maskirovka, casus belli. Mycket, med vår logik, konstiga saker har utförts bara på senare tid.

Det bör gå åt stora resurser att vaka över den norska gasledningen.
Det lite oroväckande är ju att ifall det vore Ryssland som ligger bakom så bränner de ännu en bro. Der går ju liksom inte att starta upp imorgon om man plötsligt skulle råka få fred i Ukraina.
Samma som med mobiliseringen. Finns få fredliga vägar att backa ur den situationen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja nästa person som föreslår europeiskt gasberoende av Ryssland, oavsett hur demokratiskt det verkar för tillfället, kommer att bli rejält utskrattad.
De flesta skrattade åt de som varnade för det ryska gas/oljeberoendet, speciellt efter att Pitin ockuperade Krim!
Just saying…
Jag som fd officer vet vad beroende till andra skapar för skit.
Varit mot nedläggningen av kärnkraft i EU av detta skäl sedan dag 1
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nu när jag vet att ingen gas levererades i rören drar jag dessa slutsatser.

Alla i väst inser att detta är ryssarnas verk, och Putin vet att vi fattar det.
Putin gör detta för att visa sin förmåga mot väst (skrämmas) men framför allt att kunna utnyttja detta för intern politik.
Tro mig, vi kommer höra från Ryssland att det är väst som ligger bakom!
Han behöver även något för att avleda uppmärksamheten från sina misslyckanden i kriget.

PS
Han skrämmer ingen. Ska han försöka ta öresund kommer det bara innebära att alla hans fartyg upphör att existera. Han är chanslös mot väst (även där)
Någon som har info över Natofartyg i närheten?
Torde vara en hel del…
Och med tanke på hur bra de visat sig fungera runt Krim, så är de flytande likkistor.
Stackars ryska flottister ombord på flaggskeppet MS Moskva, där nästan inga vapen/motvapen fungerade!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nu när jag vet att ingen gas levererades i rören drar jag dessa slutsatser.

Alla i väst inser att detta är ryssarnas verk, och Putin vet att vi fattar det.
Putin gör detta för att visa sin förmåga mot väst (skrämmas) men framför allt att kunna utnyttja detta för intern politik.
Tro mig, vi kommer höra från Ryssland att det är väst som ligger bakom!
Han behöver även något för att avleda uppmärksamheten från sina misslyckanden i kriget.

PS
Han skrämmer ingen. Ska han försöka ta öresund kommer det bara innebära att alla hans fartyg upphör att existera. Han är chanslös mot väst (även där)
Någon som har info över Natofartyg i närheten?
Torde vara en hel del…
Och med tanke på hur bra de visat sig fungera runt Krim, så är de flytande likkistor.
Stackars ryska flottister ombord på flaggskeppet MS Moskva, där nästan inga vapen/motvapen fungerade!
Är det inte extremt farligt att "alla i väst inser att detta är ryssarnas verk" utan bevis. Det finns många andra aktörer som har mycket att vinna på förhindra Ryssland från att sälja gas till Tyskland. Ryssland går miste om en stor intäktskälla och Tyskland har inte energi nog att kunna fortsätta som en av världens industriledare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det inte extremt farligt att "alla i väst inser att detta är ryssarnas verk" utan bevis. Det finns många andra aktörer som har mycket att vinna på förhindra Ryssland från att sälja gas till Tyskland. Ryssland går miste om en stor intäktskälla och Tyskland har inte energi nog att kunna fortsätta som en av världens industriledare.
Det är helt sant och vi kommer antagligen aldrig få svar. Jag ser ingen större poäng för ryssarna att göra detta. Enda riktiga anledningen skulle vara att så misstro mot Polen. Fail. Att det skulle vara en påhittad anledning att inte kunna leverera gas är också långsökt. Ryssen har stängt av gasen flera gånger utan teknisk anledning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En rysk trålare ligger och kör zickzack över fiberkabeln till Svalbard igen, så det kan bli internetavbrott igen ut till den ön.

Dessutom har Norska olje/gasplattformar fått drönarbesök senaste dygnet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför skulle ryssen sabotera sin egen pipeline? Det är i linje med så mycket annat. Brända jordens taktik, specialoperationer, maskirovka, casus belli. Mycket, med vår logik, konstiga saker har utförts bara på senare tid.

Det bör gå åt stora resurser att vaka över den norska gasledningen.
Vem betalar och vem bygger pipeline?

Vill man på riktigt dra på sig foliehatten och prata konspirationsteorier, så kan man fråga varför den här konflikten är så utdragen. Har Moskva verkligen missberäknat Ukrina så totalt? Varför har det tagit 7 månader (+?) för dem att reagera på det faktum i så fall? Varför maler de bort gammalt föråldrat material i vansinniga mängder?

Kan det vara så att de som håller i trådarna i Moskva är de som äger (den ryska?) vapenindustrin, som skall ersätta allt detta? Olja och gaspriser som pressas upp, har de ett finger med i spelet där? Bygg-betong-råmaterial?
Den gamla devisen går ju, "I stund av tvivel, följ pengarna"...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem betalar och vem bygger pipeline?

Vill man på riktigt dra på sig foliehatten och prata konspirationsteorier, så kan man fråga varför den här konflikten är så utdragen. Har Moskva verkligen missberäknat Ukrina så totalt? Varför har det tagit 7 månader (+?) för dem att reagera på det faktum i så fall? Varför maler de bort gammalt föråldrat material i vansinniga mängder?

Kan det vara så att de som håller i trådarna i Moskva är de som äger (den ryska?) vapenindustrin, som skall ersätta allt detta? Olja och gaspriser som pressas upp, har de ett finger med i spelet där? Bygg-betong-råmaterial?
Den gamla devisen går ju, "I stund av tvivel, följ pengarna"...

Fast man började ju med att mala bort modernt material, och har fortsatt med det hela tiden i den mån man har något modernt material kvar.

Många elektroniska motmedel är ju så nya att Ukraina förmodligen får slut på bubblewrap när dom packar och skickar saker till USA.
Samma sak med stridsvagnar, dom har ju skickat både det nyaste dom har och vagnar från Museum.

Jag tror helt enkelt att det ryska försvaret till stor del är en papperstiger.

När kriget bröt ut och man skulle skicka alla 100 tals T90 med Raytheonsikten till fronten visade det sig bara vara 10 som var kompletta som hade visats upp om och om igen av fabriken när pengarna egentligan hade stulits av oligarker.

Raytheon hade ju inte sålt en bråkdel så många sikten som ryssarna påstod att dom hade färdiga vagnar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top