Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ur DN

1740171582610.png

"Det finns varken gruvor eller kända brytvärda fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller i Ukraina, säger han, som jobbat med mineralekonomiska frågor under fem decennier.

Magnus Ericsson har gått igenom fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller globalt i USA:s geologiska undersökningsdatabas, som heter USGS – US Geological Survey.

– Ukraina har visserligen några fyndigheter listade, men det är mer på en vetenskaplig nivå. Det finns helt enkelt inga kända fyndigheter som är värda att bryta i en gruva."

Magnus Ericsson har räknat på president Trumps siffra på 500 miljarder dollar.

– Till att börja med har ju Ukraina inga kända brytbara fyndigheter så det är alltså fullständigt orealistiskt. Men teoretiskt skulle det, om Ukraina skulle stå för hela världsproduktionen, ta upp mot 30 år att få ihop de där 500 miljarder dollarna.

Han kommenterar också president Trumps uttalanden om att behärska sällsynta jordartsmetaller på Grönland.

– På Grönland finns fyndigheter men ingen har lyckats komma igång med brytning där. Man får ett radioaktivt avfall som man inte kan hantera. Det är också problem med transporter och el som ger höga kostnader.

– Trump kan glömma sällsynta jordartsmetaller också på Grönland.

Så när ska vi svenskar börja oroa oss för att Trump inser att vi har Per Geijer fyndigheten och att den finns på riktigt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ur DN

View attachment 510755

"Det finns varken gruvor eller kända brytvärda fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller i Ukraina, säger han, som jobbat med mineralekonomiska frågor under fem decennier.

Magnus Ericsson har gått igenom fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller globalt i USA:s geologiska undersökningsdatabas, som heter USGS – US Geological Survey.

– Ukraina har visserligen några fyndigheter listade, men det är mer på en vetenskaplig nivå. Det finns helt enkelt inga kända fyndigheter som är värda att bryta i en gruva."

Magnus Ericsson har räknat på president Trumps siffra på 500 miljarder dollar.

– Till att börja med har ju Ukraina inga kända brytbara fyndigheter så det är alltså fullständigt orealistiskt. Men teoretiskt skulle det, om Ukraina skulle stå för hela världsproduktionen, ta upp mot 30 år att få ihop de där 500 miljarder dollarna.

Han kommenterar också president Trumps uttalanden om att behärska sällsynta jordartsmetaller på Grönland.

– På Grönland finns fyndigheter men ingen har lyckats komma igång med brytning där. Man får ett radioaktivt avfall som man inte kan hantera. Det är också problem med transporter och el som ger höga kostnader.

– Trump kan glömma sällsynta jordartsmetaller också på Grönland.

Så när ska vi svenskar börja oroa oss för att Trump inser att vi har Per Geijer fyndigheten och att den finns på riktigt

Om det är på det viset så borde Zelensky ha skrivit nåt slags kontrakt med dessa jordartsmetaller sålda på rot som betalning så kan Trump gräva upp dom bäst han vill och betala ukrianska löner med skatt till Ukraina.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ang metaller mm. Podden kapitalet hade ett avsnitt härom veckan som egentligen bara bekräftade ovan. I övrigt en bra podd!

MIn slutsats är Trump är lika jävla korkad som han framstår. Jag hoppas dock att jag har fel. Hoppas fortfarande på att han kör ngn form av maskirovka .... Men det framstår dock som ett önsketänkande.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett av förslagen det ryktades om, tyvärr lär det inte vara mera än rykte tror jag, var att USA fick gruvrättigheterna mot en garanti för att om Ryssland bröt mot fredsavtalet så skulle Ukraina få en snabbväg in i NATO.

Nu skulle jag som svensk välja att inte tro på att det finns så snabba vägar in i NATO oavsett vad folk säger. Sånt kan ta tid har det ju visats sig...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett av förslagen det ryktades om, tyvärr lär det inte vara mera än rykte tror jag, var att USA fick gruvrättigheterna mot en garanti för att om Ryssland bröt mot fredsavtalet så skulle Ukraina få en snabbväg in i NATO.

Nu skulle jag som svensk välja att inte tro på att det finns så snabba vägar in i NATO oavsett vad folk säger. Sånt kan ta tid har det ju visats sig...
Det är lite svårt att fixa en snabbväg in om alla måste acceptera en ny medlem. Särskilt när Erdogan vittrar utpressningsmöjligheter.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...