Ska man vara orolig för Ryssland?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De verkar anta att Norden och baltstaterna inte är sugna på att invadera. Det är ett ganska säkert antagande kan man ju tycka, men Finland kanske är sugna på att ta tillbaka Karelen?
Det vore iofs rimligt att göra men jag tror det bor nära 100% etniska Ryssar där numera så det skulle bara leda till problem för Finnarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det vore iofs rimligt att göra men jag tror det bor nära 100% etniska Ryssar där numera så det skulle bara leda till problem för Finnarna.
Det är väl som i de östra delarna av Ukraina. Ukrainarna som överlevde invasion fick väl ryska pass och skickades österut. Och ryssar flyttade in gratis gissar jag.
Ett bra sätt garantera att till och med ett sjysst val i östra Ukraina om att bli en del av Ryssland borde ge majoritet för att bli en del av Ryssland.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vore iofs rimligt att göra men jag tror det bor nära 100% etniska Ryssar där numera så det skulle bara leda till problem för Finnarna.
Finnarna har ju redan tackat nej till att få Karelen när Sovjet kollapsade på 90-talet. Det var för mycket problem och beboddes av i princip bara ryssar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De är ju uppfinningsrika och väldigt driftiga på affärer....

Vill du omvandla ditt livstidsstraff till ett nytt liv?
Inga problem, gå med i Wagner och köp våra tjänster för lönen....

Ukr_10.jpg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tror nog att du har läst fel i så fall. Du kan på goda grunder misstänka att väldigt många fartyg har vapen ombord, det ger inte KBV eller någon annan möjlighet att borda fartyget. Annars hade ju 100% av Warszawapaktens "fiskebåtar" bordats så fort de lämnat sin egen territorialvattengräns...

Oavsett "whataboutism" om USA (som alltid dyker upp när man skall försvara Ryssland) så finns det bättre källor till säkerhetspolitik och varför inte sätta din lit till Sveriges egna? Har med några få flagranta undantag visat sig vara mycket vederhäftig över tid - om man nu kan lägga ihop ett och ett på egen hand.

Men Ryssland ljuger i 100% av fallen, eller kommer du på något fall där de faktiskt talat sanning?
Minns säkert fel. Menar att jag läste det i samband med bordningen av skeppet som var på väg till Gaza där flera aktivister blev mördade.

Vem är det som försvarar Ryssland? Jag har inget positivt att säga om Putin och deras krig men jag känner flera Ryssar som är supertrevliga. När jag ser flockbeteende där stora grupper människor är helt säkra på vem den skyldige är utan att ha några som helst bevis, så tänker jag att man bör göra det man kan för att bromsa "lynchmobben", ställa kritiska funderingar och värdera om andra kan ha begått handlingen. Oavsett om det handlar om Ryssland, Judar, Muslimer eller USA. När det kommer till krig så är sanningen det första som dör, någonting USA har visat gång på gång genom att starta krig på falska premisser. Har mer förtroende till Sveriges säkerhetspolitik men samtidigt kommer den bli stark påverkad av NATO i samband med att Sverige strävar efter medlemskap, samt att stora mediehus ofta kontrolleras av amerikanska finanseliten.


Du kan omöjligt veta att Ryssland ljuger i 100% av fallen. Faktiskt låter det extremt osannolikt att Ryssland alltid ljuger om allting, tror inte det skulle vara hållbart. Med det sagt så tror jag alla "supermakter" ljuger om mycket och att deras ledare bör ställas till svar. Om vi vill ha varig fred tror jag att vi måste våga ifrågasätta både våra egna sanningar och det vi tror är lögner.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, kan du komma på något officiellt ryskt uttalande som visat sig INTE vara lögn? Perioden 2008-

Det är deras främsta verktyg. Väst har absolut en trovärdighet att förvalta. Fri press osv som obönhörligen avslöjar när så inte är fallet. Ryssland blåljuger även när de inte har anledning, just för att skapa osäkerhet, någon som gynnat dem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja, kan du komma på något officiellt ryskt uttalande som visat sig INTE vara lögn? Perioden 2008-

Det är deras främsta verktyg. Väst har absolut en trovärdighet att förvalta. Fri press osv som obönhörligen avslöjar när så inte är fallet. Ryssland blåljuger även när de inte har anledning, just för att skapa osäkerhet, någon som gynnat dem.
Att Putin valdes till President vid sista presidentvalet tror jag inte är lögn.
Att alla ryssar som fått flytta in gratis i östra Ukraina (Ukrainarna skickade österut) kommer rösta för att bli en del av Ryssland tror jag också är sant.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att Putin valdes till President vid sista presidentvalet tror jag inte är lögn.
Att alla ryssar som fått flytta in gratis i östra Ukraina (Ukrainarna skickade österut) kommer rösta för att bli en del av Ryssland tror jag också är sant.
Jag tror inte folk har haft så mycket val på vad de skall rösta på....
Jasså du stödjer inte Putin... Då kanske herrarna här vill prata med dig om ditt nya liv vid fronten som obeväpnad skyttegravsoldat från och med imorgon.

 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle snarare säga att det ligger i Rysslands strategi att INTE ljuga 100% av gångerna, utan att blanda sanningar och lögner, så att man alltid skall vara osäker på om de menar allvar eller inte.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De verkar anta att Norden och baltstaterna inte är sugna på att invadera. Det är ett ganska säkert antagande kan man ju tycka, men Finland kanske är sugna på att ta tillbaka Karelen?
Vad gjorde msn med Tyskland, när tyskarna svinade i sina grannländer?

jo, man styckade upp landet. Jag föreslår att vi återtar Kexholm, Nöteborg och Ingermanland. Finland, sina delar av karelen. Moskva delas i två, en öst och en västsida. Etc. Likaså i östra delarna. Georgien kan återförenas med sina delar, lika så Ukraina. När allt är klart, är Ryssland i storlek med Ungern och lika farliga för omvärlden som Island.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle snarare säga att det ligger i Rysslands strategi att INTE ljuga 100% av gångerna, utan att blanda sanningar och lögner, så att man alltid skall vara osäker på om de menar allvar eller inte.
Men vilka uttalanden har man inte ljugit i då?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men vilka uttalanden har man inte ljugit i då?
Inget som jag har fört dagbok om och kan redogöra för i detalj, utan mer grundat i en samlad bedömning och utifrån vad som vad borde vara ett logiskt sätt att agera om man vill skapa osäkerhet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte folk har haft så mycket val på vad de skall rösta på....
Jasså du stödjer inte Putin... Då kanske herrarna här vill prata med dig om ditt nya liv vid fronten som obeväpnad skyttegravsoldat från och med imorgon.

Så du tror att en ryss som gratis fått flytta in i ett hus stulet från en Ukrainare är så korkad att han röstar för att platsen ska förbli Ukrainsk. För om det valet går igenom kommer han ju förlora sitt hus. Och skickas utan hus tillbaka till Ryssland och kanske fängelset han kom från !
Att ha två val innebär att de flesta väljer det som är bäst för dom. Och med tanke på att de erövrade områdena numera bebos av ryssar är det inte svårt rösta rätt .
Det behövs inget hot. Vitsen med att byta ut befolkningen till ryssar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så du tror att en ryss som gratis fått flytta in i ett hus stulet från en Ukrainare är så korkad att han röstar för att platsen ska förbli Ukrainsk. För om det valet går igenom kommer han ju förlora sitt hus. Och skickas utan hus tillbaka till Ryssland och kanske fängelset han kom från !
Att ha två val innebär att de flesta väljer det som är bäst för dom. Och med tanke på att de erövrade områdena numera bebos av ryssar är det inte svårt rösta rätt .
Det behövs inget hot. Vitsen med att byta ut befolkningen till ryssar
Du tror att det är många ryssar som flyttat in till Ukraina alltså...
Har du någon siffra/procent på hur många du tror det är?

Jag är ganska säker på att den siffran är betydligt mindre än du tror, även om det nu finns fall där sånt skett.
Den påtvingade utflyttningen från de ockuperade områden är däremot väldigt hög.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom som bodde i dom från 2014 ockuperade områdena och var ryssvänliga då (ja det fanns ganska många) dom är definitivt inte ryssvänliga nu.

Dom levde hyfsat bra, på ockuperad mark, och livet trallade på.
Sen startade bunkerdvärgen ett krig och allt blev skit över natten.

Dom intervjuade ju lite företagare på Krimhalvön, dom som levde på turism var ju i alla fall inte direkt fientliga till ryssar, dom kom ju dit och spenderade sina pengar på hotell och restauranger.
Efter krigsutbrottet tjänar ingen några pengar längre och rysshatet gror.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har Tyskland kommit på att Kärnkraft ger självständighet.
1664457970815.png
Alla argument mot att fortsätta driva kärnkraftverken har försvunnit i luften.
Kärnkraft har blivit en symbol för Tysk självständighet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är väl gammalt nu 29 september
Citat:
At their joint press conference later that day, when quizzed repeatedly by the press about Nord Stream 2, Scholz declared that if Putin was to invade Ukraine then he would not go ahead with the project. Both leaders insisted their two nations remained ‘absolutely united’ against Russia.

President Biden though took a firmer view of things. “If Russia invades, that means tanks or troops crossing the border of Ukraine again, then there will be no longer a Nord Stream 2”. When reminded by reporters that Germany controls the Nord Stream 2 pipeline, the President stated: “We will – I promise you – we will be able to do it”.
slut citat

Eller har jag lurats av en Ryssk påverkans kampanj ..... ?
Det här har aldrig hänt ?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top