Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har vi någon pansarnörd som har lite input här?
Ryssland har ju börjat att bygga försvarsställningar ganska ordentligt senaste veckan.
Det har dykt upp både draktänder och diken som skall hindra Ukrainas framryckning.
Men är dessa funktionella i ett modernt konfliktscenario?

View attachment 477578
View attachment 477579

Redan under WWII så schaktade man ju bara över hindren och fortsatte.
View attachment 477580

Dessutom så är ju draktänderna inte fixerade på plats på något sätt. Man har bara ställt dem på åkern. Man har knappt ens ställt dem offset från varandra. Det är ju bara schakta dem åt sidan.

View attachment 477581

Vore inte en gammal hederlig minering mera effektiv?
Dessutom så kräver ju alla former av hinder att man övervakar dem och slår mot fienden när de försöker ta sig igenom dem.
Ukraina har ju redan visat att de kan slå ut fientligt pansar upp till 30-40 km bort.
Så om och när man tar sig igenom så finns det ju ingen som övervakar linjen kvar.

Iofs är den regniga hösten här och större delen av Ukrainas åkrar blir ju till lervälling och icke färdbara för pansar.
Hur blir det med dikena då? Man förstärker ju inte kanterna och lite regn på det så jämnas diket ut ganska snabbt.

Ja, vad tror du själv? :)

Självklart har de ju NÅGON verkan, men totalt sett så räcker det ju att köra förbi linjen på några oväntade ställen så är den överspelad.

Men i brist på andra vapen så syftar det väl till att ingjuta självförtroende i de ryska styrkorna.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte pansarnerd men...
(jag frågade faktiskt när jag var på I19's regementets dag förra helgen när vi åkte förbi några)

Draktänder kombineras ofta med mineringar.

Men mineringar är ju snabbröjda med minorm, schakta bort/över draktänder tar tid och måste troligast göras under beskjutning och man får bara små öppningar åt gången.

Det finns ingenting roligare än kanaliserad trafik att skjuta på med PV.
Lite som spelet Duck Hunt. Saknas bara den fnissande hunden.

Det går naturligtvis att ta sig över/runt alla hinder, men man köper sig tid med dom.
Jag är med på att draktänder inte är till för att stoppa en framryckning. De är tänkta att fördröja och forma ett anfallet mot en.
Men har dessa någon effekt alls?
Det är ju en stridsvagn med schaktblad sen är de väck. T72an har väl t.ex. ett nedfällbart schaktblad monterat på de flesta vagnar.

Ukr_10.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Generellt vill man ju kanalisera fienden till kontrollerad terräng där man tar kål på dem. Men det på bilden är något annat, mer likt Stalingrad…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är med på att draktänder inte är till för att stoppa en framryckning. De är tänkta att fördröja och forma ett anfallet mot en.
Det är ju en stridsvagn med schaktblad sen är de väck. T72an har väl t.ex. ett nedfällbart schaktblad monterat på de flesta vagnar.

View attachment 477582

Ligger det minor runt hindren så är det inte så kul att schakta där kanske.
Speciellt inte under beskjutning.
Sedan skulle jag tro att det tar en jävla tid att schakta ihop material med det bladet för at ta sig över en dubbelrad med hinder.

Jag har sett tränade maskinförare i riktiga schaktmaskiner böka i timmar för att fylla över en trumma i ett dike och göra en väg.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Av vad jag ser på bilden, så är det liten verkan i fördröjning. Men generellt sett vill man ändå inte ut på öppen mark med pansar. Det är alldeles för sårbart. Men en fin moralboost är det säkert för egen trupp (tills de upptäcker att det inte funkar).

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ligger det minor runt hindren så är det inte så kul att schakta där kanske.
Speciellt inte under beskjutning.
Sedan skulle jag tro att det tar en jävla tid att schakta ihop material med det bladet för at ta sig över en dubbelrad med hinder.
Tänkte mera: ned med schaktbladet en bit och sen plöjer man rakt genom draktänderna. För på bilderna är det inte minerat (ännu?)
Diket är ju en annan femma. Där krävs det större schaktmaskiner eller blad för den delen.
Jag har sett tränade maskinförare i riktiga schaktmaskiner böka i timmar för att fylla över en trumma i ett dike och göra en väg.
De kanske har lite andra krav på hur vägen skall se ut inom den kommunala verksamheten Även om jag får medge att det ibland ser ut som att de skulle bara dumpat ned schaktmassor med en T72a på vissa ställen. ? :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänkte mera: ned med schaktbladet en bit och sen plöjer man rakt genom draktänderna. För på bilderna är det inte minerat (ännu?)
Diket är ju en annan femma. Där krävs det större schaktmaskiner eller blad för den delen.

De kanske har lite andra krav på hur vägen skall se ut inom den kommunala verksamheten Även om jag får medge att det ibland ser ut som att de skulle bara dumpat ned schaktmassor med en T72a på vissa ställen. ? :hihi

Ja det jag tänkte på då var ju skogsmaskinsvägar och timmerbilsvägar jag har sett byggas.

Ska man schakta undan hindren krävs det nog schaktmaskiner.
Hindren är stora, tunga och kantiga och gräver gärna ner sig om man försöker knuffa dom på mjukt underlag.
Det lilla bladet på stridsvagnar är användbart för att skrapa ytan, det blir ett jävla gnuggande fram och tillbaka om dom ska skrapa ihop material nog att fylla över hindren

Visst går det, men det tar tid och stoppar upp resurser inom skotthåll från en bakre försvarslinje.
Jag är övertygad om att Ukraina bryter igenom, men först efter spaning och kraftig artelleribeskjutning av nergrävda förband satta att försvara linjen.
Sedan in med ingenjörstrupper och spränga ner hindren till bättre storlek och sist fylla över resterna.

Hursomhelst blir det en jävla skillnad mot att blitzkriga sig fram över fälten i 70km/h

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Efter att ha konst
Har vi någon pansarnörd som har lite input här?
Ryssland har ju börjat att bygga försvarsställningar ganska ordentligt senaste veckan.
Det har dykt upp både draktänder och diken som skall hindra Ukrainas framryckning.
Men är dessa funktionella i ett modernt konfliktscenario?

View attachment 477578
View attachment 477579

Redan under WWII så schaktade man ju bara över hindren och fortsatte.
View attachment 477580

Dessutom så är ju draktänderna inte fixerade på plats på något sätt. Man har bara ställt dem på åkern. Man har knappt ens ställt dem offset från varandra. Det är ju bara schakta dem åt sidan.

View attachment 477581

Vore inte en gammal hederlig minering mera effektiv?
Dessutom så kräver ju alla former av hinder att man övervakar dem och slår mot fienden när de försöker ta sig igenom dem.
Ukraina har ju redan visat att de kan slå ut fientligt pansar upp till 30-40 km bort.
Så om och när man tar sig igenom så finns det ju ingen som övervakar linjen kvar.

Iofs är den regniga hösten här och större delen av Ukrainas åkrar blir ju till lervälling och icke färdbara för pansar.
Hur blir det med dikena då? Man förstärker ju inte kanterna och lite regn på det så jämnas diket ut ganska snabbt.
De kommer göra som de redan gjort under offensiven, kör runt för att omriga

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska man schakta undan hindren krävs det nog schaktmaskiner.
Räcker ju med en lastbilskran under 18 ton/m för att lägga ut dem.
De väger väl en 300-500 kg. Inte så farligt tunga. En liten knuff framför ett stridsfordon och de rör på sig ganska väl tror jag.
Hindren är stora, tunga och kantiga och gräver gärna ner sig om man försöker knuffa dom på mjukt underlag.
Det vore ju inget negativt i sammanhanget. Då kör man ju bara över dem och sjunker själv inte ned i den mjuka marken.
Hade det varit större hinder eller de hade blivit fixerade i marken som det gjordes under WWII så hade det varit en helt annan sak. Men här är det ju mest där för syns skull tycker jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men här är det ju mest där för syns skull tycker jag.

Ja, vi får väl se, men jag tror inte ens ryssarna skulle ställa ut något enbart för syns skull.
Dom har ju liksom egna stridsvagnar av samma sort som Ukraina (dom är ju största vapenleverantör till Ukraina) så dom har ju haft alla möjligheter i världen att prova dess effektivitet.

Sen är det ju andra fordon som ska med i ett anfall också.

Som sagt, det är inte omöjligt att röja hål i en sån där linje, men det förhindrar nattliga överraskningsanfall i 70km/h på bred front

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ja, vi får väl se, men jag tror inte ens ryssarna skulle ställa ut något enbart för syns skull.
Dom har ju liksom egna stridsvagnar av samma sort som Ukraina (dom är ju största vapenleverantör till Ukraina) så dom har ju haft alla möjligheter i världen att prova dess effektivitet.

Sen är det ju andra fordon som ska med i ett anfall också.

Som sagt, det är inte omöjligt att röja hål i en sån där linje, men det förhindrar nattliga överraskningsanfall i 70km/h på bred front
Skulle du rycka fram mot dessa hinder eller gå runt?

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Som med 8års miljöpolitisk symbolpolitik, är dessa bara symbolpolitik (och lika kontraproduktiva för ryssen

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

View attachment 477582
Schaktbladet används mest för att fösa upp en jordvall framför stridsvagnen - så att endast pipa/torn sticker upp över horisontlinjen - lägga sig i bakhåll, panga på och sedan ha möjlighet att retirera. Stridsvagn som offensivt vapen är ingen höjdare - finns för mycket bra motmedel.
Ryssarna har gjort en tankevurpa i sina vagnar - för att ha ammunition snabbt tillgänglig så lagras denna i en ring runt tornet - vilket innebär att en ganska liten laddning kan starta en kedjereaktion. Ex. vill man inte åka med stängda tornluckor annat än vid strid - blir för j-la varmt därinne och enklare att navigera jämfört med att titta uti de små siktfönstren. En drönare med en mindre granat räcker för att få igång en rejäl brasa. Utöver det finns ex Robot 57 (NLAW) som kan explodera ovanför en stridsvagn.
Robot 57 ca 3.30 in i filmen-
Turret tossing -

Ryssarna är inte så noga med sina soldater - de flesta NATO-stridsvagnar har rejäla kapslingar mellan personal o ammunition (därmed inte sagt att det är ofarligt att sitta ombord om ammunitionen exploderar)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skulle du rycka fram mot dessa hinder eller gå runt?

Helt omöjligt att svara på utan att veta vad som finns bortanför den där linjen, och hur det ser ut om man går runt.
Helt klart har ju ryssarna lagt den där linjen för att dom vill att jag ska gå runt eller för att få mig att böka runt med mina fordon ute på ett öppet lerigt fält.

Utan spaning ingen aning...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är ju inte allt för oväntat att det skulle ske...
Men är det något annat land som gärna får dras med ned när Ryssland faller är det väl Iran.

"Iran is strengthening its commitment to supply arms for Russia’s assault on Ukraine, according to U.S. and allied security officials, secretly agreeing to send not only attack drones but also what some officials described as the first Iranian-made surface-to-surface missiles intended for use against Ukrainian cities and troop positions."
"Iran’s armaments industry is preparing a first shipment of Fateh-110 and Zolfaghar missiles, two well-known Iranian short-range ballistic missiles capable of striking targets at distances of 300 and 700 kilometers"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men är det något annat land som gärna får dras med ned när Ryssland faller är det väl Iran.

"Iran is strengthening its commitment to supply arms for Russia’s assault on Ukraine, according to U.S. and allied security officials, secretly agreeing to send not only attack drones but also what some officials described as the first Iranian-made surface-to-surface missiles intended for use against Ukrainian cities and troop positions."
"Iran’s armaments industry is preparing a first shipment of Fateh-110 and Zolfaghar missiles, two well-known Iranian short-range ballistic missiles capable of striking targets at distances of 300 and 700 kilometers"

Det gick ett ryskt transportplan ToR tidigare idag....
Trots att dom sällan når fram verkar puttler gilla dom där attackdrönarna.

Eller så hade dom missilerna i lager för omedelbar leverans.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ja, dom är ute och skaffar sig vänner i den globala handeln.
Finns det några sanktioner som inte redan införts?
Frågan är väl hur mycket vapen Iran kan exportera utan att tömma förråden?
Det kan ju behövas en del om man inte är regionens stora favorit...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, dom är ute och skaffar sig vänner i den globala handeln.
Finns det några sanktioner som inte redan införts?
Frågan är väl hur mycket vapen Iran kan exportera utan att tömma förråden?
Det kan ju behövas en del om man inte är regionens stora favorit...
Tja....Iran är nog ganska vana vid och kringgå sanktioner vid det här laget.
Och de har ju storsatsat på missiler och drönare sista 10-15 åren. Så lagren är nog fulla vid det här laget. De har ju t.ex. en egen motsvarighet till HIMARS som kommit eller var det kommer ut nu.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja....Iran är nog ganska vana vid och kringgå sanktioner vid det här laget.
Och de har ju storsatsat på missiler och drönare sista 10-15 åren. Så lagren är nog fulla vid det här laget. De har ju t.ex. en egen motsvarighet till HIMARS som kommit eller var det kommer ut nu.
Ja, inte så kul för Ukraina. :(

Fått hoppas, vilket jag ju ändå gör, på "slöj-upproret".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år