Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du hoppas Ryssland och Iran faller. Vad vill du ska ske me dessa landytor och tvåhundra miljoner människor?

Frågan är riktad till den vars inlägg jag citerat.
Jag tänker svara ändå. (bara för att vara jobbig)

Det skulle vara kul om de båda fick ihop en på riktigt fungerande demokratisk regering. Flera i fallet av det första. Och i fallet av det andra skulle de även kunna växa ur att använda sin lossaskompis som ett berättigande för att bete sig som svin.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ryssarna är inte så noga med sina soldater - de flesta NATO-stridsvagnar har rejäla kapslingar mellan personal o ammunition (därmed inte sagt att det är ofarligt att sitta ombord om ammunitionen exploderar)
Det finns dock fördelar med hur ryssen bygger, lägre höjd på tanksen och en man mindre i besättningen tex. O andra sidan en man mindre att hjälpa till med underhåll.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns dock fördelar med hur ryssen bygger, lägre höjd på tanksen och en man mindre i besättningen tex. O andra sidan en man mindre att hjälpa till med underhåll.
Har hört att "Hen" ska vara rejält under medelstorlek för få plats i en rysk tank.'
Typ Dani Pedrosa. Men är mer än50 år sedan jag gjorde värnplikten.
Nyare rysska tanks rymmer kanske större "hens" ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har hört att "Hen" ska vara rejält under medelstorlek för få plats i en rysk tank.'
Typ Dani Pedrosa. Men är mer än50 år sedan jag gjorde värnplikten.
Nyare rysska tanks rymmer kanske större "hens" ?

Det har alltid varit en fördel att vara liten i stridsfordon och stridsvagnar, då man konstant slår i överallt ändå.
Jag tyckte det var jävligt trångt i STRF90 och jag är 186 (och tjock)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo stridsvagnsgossar har alltid med fördel varit små och krumma. Till skillnad från pansarskytte som med raska språng med ett GRG på axeln, bekämpar dylika tingestar.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
T14 - 3,3meter
T90A - 2,22 meter
T80 - 2,2 meter
T72 - 2,2 meter
T62 - 2,4 meter
Abrams - 2,44 meter
103 - 2,14 meter
(Maus - 3,63 meter)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Kreml har i ryska medier uttalat sig om de fyra regioner som landet olagligen annekterat i Ukraina. Nu uppger talesperson Dmitry Peskov att de fyra regionerna skyddas från utomstående av ryska kärnvapen.

I samtal med reportrar som verkar på ryska statsägda medier, som inte tillåts rapportera om kriget i Ukraina enligt lag, säger Peskov att de annekterade regionerna "omistligen är en del av den ryska federationen

- Deras säkerhet tillhandahålls på samma nivå som resten av Rysslands territorium, säger han."

Blir det inte lite dumt att försvara territorium du inte kontrollera, utan som din fiende kontrollerar...?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Kreml har i ryska medier uttalat sig om de fyra regioner som landet olagligen annekterat i Ukraina. Nu uppger talesperson Dmitry Peskov att de fyra regionerna skyddas från utomstående av ryska kärnvapen.

I samtal med reportrar som verkar på ryska statsägda medier, som inte tillåts rapportera om kriget i Ukraina enligt lag, säger Peskov att de annekterade regionerna "omistligen är en del av den ryska federationen

- Deras säkerhet tillhandahålls på samma nivå som resten av Rysslands territorium, säger han."

Blir det inte lite dumt att försvara territorium du inte kontkontrollera, utan din fiende kontrollerar...?
Jo uttalande från Ryssland blir allt mer komiska.
Av någon anledning tror jag det finns likheter med Tyskland under 1944 och början av 1945.
Är den rysska ledningen också i dålig form ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Räckvidden på de iranska missilerna som förväntas dyka upp närmaste tiden.

Ukr_10.jpg

Det har ju hela tiden varit prat om att väst inte får/bör förse Ukraina med missiler som kan nå Ryssland. Men att förse Ryssland med missiler som kan nå Ukraina då..?
Ukraina har ju iofs skickat en förfrågan till Israel ifall de kan tänkas bidra med lite motmedel mot Irans materiel. Tveksamt om de vill blanda sig i...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ukraina har ju iofs skickat en förfrågan till Israel ifall de kan tänkas bidra med lite motmedel mot Irans materiel. Tveksamt om de vill blanda sig i...
Jag tror de gärna skulle undvika att ta ställning mot Ryssland men när ärkefienden skickar vapen så undrar jag om de kan låta bli att vara med och tvåla till deras allians.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räckvidden på de iranska missilerna som förväntas dyka upp närmaste tiden.

View attachment 477637

Det har ju hela tiden varit prat om att väst inte får/bör förse Ukraina med missiler som kan nå Ryssland. Men att förse Ryssland med missiler som kan nå Ukraina då..?

ryssland har ju haft den räckvidden länge, med egna robotar och missiler
Ukraina har haft en vidareutvecklad robot med lång räckvidd själv, men i litet antal.

Det var väl bara HIMARS som var försedd med exportförbud på biten som säger pang, det är möjligt att fransmännen har något liknande krav på sin artelleriammunition.

Men Ukraina har ju slagit över gränsen tidigare, och då med precision bara mot militära mål i ryssland.

IOM dom här nya drönarna tror jag USA är rätt okej med en salva Himars mot avfyrningsplatserna, bara Ukraina frågar först.
Det är ju ändå mest troligt USA/NATO som levererar måldatan, om man ska döma av vad deras Sentry och Rivet Joints sysslar med över svarta havet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hhhhmm... Norrmännen har alltså gripit 7 ryska medborgare som flugit drönare i landet de senaste 4 dagarna.
Sverige har inte noterat en enda.
?
Fat det är klart vi är ju inte med i NATO heller :rolleyes::lol

Raderad medlem 51742

Guest
Hhhhmm... Norrmännen har alltså gripit 7 ryska medborgare som flugit drönare i landet de senaste 4 dagarna.
Sverige har inte noterat en enda.
?
Fat det är klart vi är ju inte med i NATO heller :rolleyes::lol
I Sverige har vi bara förmåga att upptäcka drönare först när Aftonbladet skrivit att andra svenskar har sett drönare. När de gjort de tror å andra sidan ALLA att de sett drönare precis ÖVERALLT.

Det är som en gammal radio där alla har volymen nedskruvad. När alla sedan samtidigt kommer på att vi skall höja volymen är det ingen som tänker på att ställa in frekvensen så resultatet är bara brus.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år