Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hhhhmm... Norrmännen har alltså gripit 7 ryska medborgare som flugit drönare i landet de senaste 4 dagarna.
Sverige har inte noterat en enda.
?
Fat det är klart vi är ju inte med i NATO heller :rolleyes::lol
Beror väl på att drönarpiloter inte är prioriterade hos polisen i Sverige.
Och någon gränskontroll finns det inte.
Tullen har väl för övrigt ingen rätt söka "gods" som lämnar Sverige.
Och jag är bombis på att vanliga små drönare är inte på listan över skjutvapen mm.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite intressant om drönarkriget.
Sverige borde satsa mera inom detta fält väldigt snabbt nu.

"Since the war in Ukraine began eight months ago, Russian forces have fired thousands of cruise missiles and bombs indiscriminately on civilian targets and infrastructure. But the use of kamikaze drones in any great number hasn't really been in their playbook, until now. So what's changed."

"How effective are kamikaze drones?
While it is too soon to draw any significant conclusions, as the war is still ongoing, Bendett says the mass use of loitering drones does impact air defences.

“While Ukraine is capable of shooting down most Shaheds, it can’t shoot all of them down, which is why such loitering drones are used. As the loitering technology improves, and as defence industries around the world are able to produce thousands of such drones for their mass application, air defenses are going to be significantly stressed. To what extent i cannot say at this time, but this new technology would have to be taken into account for all future engagements,”"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Beror väl på att drönarpiloter inte är prioriterade hos polisen i Sverige.
Och någon gränskontroll finns det inte.
Tullen har väl för övrigt ingen rätt söka "gods" som lämnar Sverige.
Och jag är bombis på att vanliga små drönare är inte på listan över skjutvapen mm.
Det har gripits utländska personer med drönare i Sverige också... senast häromdagen. Sedan kan det finnas många anledningar till att det inte står i tidningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det har gripits utländska personer med drönare i Sverige också... senast häromdagen. Sedan kan det finnas många anledningar till att det inte står i tidningen.
Verkar ju lite slappt att du skriver om det här då, om det nu finns ett "skäl" att media lagt locket på.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Conny, Ronny, Benny, Jimmy, Tommy.... Norrtälje så det måste nästan vara någon med ett Y-namn...? ?

"Under natten till fredag grep polisen en misstänkt i Norrtälje som misstänks ha koppling till de omfattande stölder av fartkameror längs med svenska vägar sedan i augusti."

Eller är det någon som var på väg ut via Kapellskär?
"stölder av stulna fartkameror" .... Vem stal dem först då?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag trodde att de helt enkelt snodde överdelen av stolpen, men de jag har sett har brytmärken och tomt bakom glaset. Det borde ta en stund att göra den manövern.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Verkar ju lite slappt att du skriver om det här då, om det nu finns ett "skäl" att media lagt locket på.
Media har nog inte lagt locket på utan det har sannolikt oftast bara inte kommit till medias kännedom. I demokratier styr man inte medier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag trodde att de helt enkelt snodde överdelen av stolpen, men de jag har sett har brytmärken och tomt bakom glaset. Det borde ta en stund att göra den manövern.

Det är ju en jävligt stor klump att slänga in i bilen, dessutom ser inte låsen ut att vara speciellt avancerade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Media har nog inte lagt locket på utan det har sannolikt oftast bara inte kommit till medias kännedom. I demokratier styr man inte medier.
Men du menar att det kommit till din kännedom, inte media, och du skriver ut det här, bara så jag hänger med.

Det kan ju också vara så att Sverige som vanligt inte såg det komma, det är ju inte direkt höga odds.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag känner till ett antal fall som inte har stått i tidningarna ja. Inget konstigt med det.

Som tidigare sagt så har detta fenomen varit regel sedan 2014. Vilka som inte "sett det komma" skall vi låta vara osagt, men du Markus verkar vara lite yrvaken? ;)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite intressant om drönarkriget.
Sverige borde satsa mera inom detta fält väldigt snabbt nu.

"Since the war in Ukraine began eight months ago, Russian forces have fired thousands of cruise missiles and bombs indiscriminately on civilian targets and infrastructure. But the use of kamikaze drones in any great number hasn't really been in their playbook, until now. So what's changed."

"How effective are kamikaze drones?
While it is too soon to draw any significant conclusions, as the war is still ongoing, Bendett says the mass use of loitering drones does impact air defences.

“While Ukraine is capable of shooting down most Shaheds, it can’t shoot all of them down, which is why such loitering drones are used. As the loitering technology improves, and as defence industries around the world are able to produce thousands of such drones for their mass application, air defenses are going to be significantly stressed. To what extent i cannot say at this time, but this new technology would have to be taken into account for all future engagements,”"

Från Svd lite data. Även om jag har svårt för att inse att man klara 250 mils räckvidd med 40 kg stridsladdning. Snarare känns 25 mil möjligt för mig.
1666428958867.png

Motor
1666429014526.png
Eller ???
1666429102088.png

från

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Från Svd lite data. Även om jag har svårt för att inse att man klara 250 mils räckvidd med 40 kg stridsladdning. Snarare känns 25 mil möjligt för mig.
View attachment 477758

Motor
View attachment 477759
Eller ???
View attachment 477760

från
Ja, räckvidden reagerade jag på tidigare också. Men de är ju till för att kunna slå till mot hela Israel och avståndet mellan Iran och Israel är väl typ 1100 km som kortast. Så 2500 km skulle nog kunna vara möjligt.

Edit: Fast med den räckvidden skulle de kunna starta i Iran och träffa Kyiv. Det blir dryga 1700 km ifall de går ut över Svarta havet. ?

Det är en ganska bra bit de når...
Ukr_10.jpg

Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Ja, dom hade inte tänkt på att krigsplacera viktig personal på sina arbetsplatser.

Något vi gjorde i Sverige förr, och nu tittar på att göra igen.
Alla inom sjukvården är per automatik krigsplacerade, har så varit hela tiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla inom sjukvården är per automatik krigsplacerade, har så varit hela tiden.

Det visste jag faktiskt inte, jag trodde att även det togs bort samtidigt.

Jag känner folk som har varit krigsplacerade hos Televerket/Telia. på Järnvägen och på lastbilsverkstäder bland annat.
Jag tror att folk på Volvofabriken här i stan också var krigsplacerade där.

Farsan hade en lätt lastbil och en traktor som var krigsplacerade, utöver det har jag för mig att militären kunde rekvirera det dom behövde ganska fritt, behövde dom en båt t.e.x kunde dom rekvirera en sån av någon lokalperson.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min första mc en landsvägs reggad XR600 var krigsplacerad. Jag köpte den i slutet av -90 talet.
Ett tag efter köpt den fick jag hem ett brev med instruktioner hur och vart skulle lämna den har även för mig att fick med någon form av bussbiljett för att komma hem.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det visste jag faktiskt inte, jag trodde att även det togs bort samtidigt.

Jag känner folk som har varit krigsplacerade hos Televerket/Telia. på Järnvägen och på lastbilsverkstäder bland annat.
Jag tror att folk på Volvofabriken här i stan också var krigsplacerade där.

Farsan hade en lätt lastbil och en traktor som var krigsplacerade, utöver det har jag för mig att militären kunde rekvirera det dom behövde ganska fritt, behövde dom en båt t.e.x kunde dom rekvirera en sån av någon lokalperson.
PostNord har krigsplacerat större delen av personalen. Varsågoda att skämta på…

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min första mc en landsvägs reggad XR600 var krigsplacerad. Jag köpte den i slutet av -90 talet.
Ett tag efter köpt den fick jag hem ett brev med instruktioner hur och vart skulle lämna den har även för mig att fick med någon form av bussbiljett för att komma hem.

Hur funkade detta? Vet att vi hade en traktor som var krigsplacerad men jag var i 10-årsåldern då så jag kommer inte ihåg så mycket. Fick man nån ersättning eller nåt annat i utbyte eller ansågs detta att ingå i sin plikt i försvaret av fosterlandet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur funkade detta? Vet att vi hade en traktor som var krigsplacerad men jag var i 10-årsåldern då så jag kommer inte ihåg så mycket. Fick man nån ersättning eller nåt annat i utbyte eller ansågs detta att ingå i sin plikt i försvaret av fosterlandet?

Det utgick ingen ersättning förän fordonet kallades in och anväändes av försvaret, och eftersom vi aldrig krigade medan min far hade foedonen så blev det aldrig aktuellt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning