Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Reagan och Trump i samma mening? Det var inte illa.
Trump har framstått som om han försökt lösa medlemskort i mer eller mindre varje tillgänlig diktators fan club. Det enda som möjligen Putin et.al skulle sett som svårhanterat med Trump var väl hans något svårförutsägbara beteende, á la bortskämt, trotsigt barn.
Och så förstås hans förundran över varför man nu om man har dem inte använder sina kärnvapen. Det finns fler källor för den som googlar lite grann.

Ett USA med Trump som president hade sannolikt tittat på med en beundrande Trump längst fram på första parkett, medans ryssarna med början i Ukraina försökt återskapa Sovjetgränserna. Trump hade efter det börjat snegla på först Canada och sedan Mexico, fast där är ju de där som muren skall skydda en ifrån! Kan Putin så kan jag! Så det så!

Reagan rustade mer eller mindre ihjäl Sovjetunionen om minnet inte sviker helt. Trump med sin tydligt isolationistiska inställning, skulle i alla fall som den offentliga retoriken lät, tittat på medans hans bästa kompisar diktatorerna gjorde som de ville i sina självdeklarerade intressesfärer. Men det fick vi ju inte se...i stället så tjatar han och han sykofanter, fortfarande ad nauseam om det "stulna valet" utan att komma med minsta uns av trovärdiga bevis för och om det påstådda fusket och manipuleringen.
Det var egentligen för många komponenter för att bemöta, stulet val hit och dit.

Så här sade Trump om Ryssland och Tyskland, du kan välja att förneka det men det gör ingen skillnad.

Jag tycker det var helt korrekt och att fler borde lyssnat på Orange man. Du är fri att tycka annorlunda för att du har negativa känslor om Orange man. Du har samma känslor som herrarna från Tyskland i filmen gissar jag.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det var egentligen för många komponenter för att bemöta, stulet val hit och dit.

Så här sade Trump om Ryssland och Tyskland, du kan välja att förneka det men det gör ingen skillnad.

Jag tycker det var helt korrekt och att fler borde lyssnat på Orange man. Du är fri att tycka annorlunda för att du har negativa känslor om Orange man. Du har samma känslor som herrarna från Tyskland i filmen gissar jag.
Intressant. Både vad Trump sade och hur han sa det och så förstås hur den tyska delegationen reagerade. Hänvisningen till President Monroe och i förlängningen den sk. Monroedoktrinen är också intressant. Då Trump iaf tidigare sett sig som en sjusärdeles god affärsman så handlar det nog inte helt litet att Trump gärna sett att tyskarna blivit beroende av någon annans energi/olja/gas osv. helst från ett bolag vars ägare Trump känner....

Hur som helst intressant ur mer än en aspekt.

[EDIT]En sak till. Den korta videosnutten är sannolikt ett bra exempel på citat utanför sitt sammanhang. Det hade varit mycket intressant att set och hört vad Trump sagt minuterna innan. Jag tro knappast att tyskarnas muntra miner förorsakats av det lilla man hör Trump säga i klippet.[\EDIT]

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OM Trump kandiderar, OM han blir vald, OM han fixar fred i Ukraina utan at de behöver förlora mer land (än 2014 iaf) så kommer(borde) resten av den fria världen stå på kö för att tacka honom! :tummenupp
Det tråkiga är väl att Putler kan fucka upp Ukrainas civilpersoner och infrastruktur i några år till innan det är på plats. :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
OM Trump kandiderar, OM han blir vald, OM han fixar fred i Ukraina utan at de behöver förlora mer land (än 2014 iaf) så kommer(borde) resten av den fria världen stå på kö för att tacka honom! :tummenupp
Det tråkiga är väl att Putler kan fucka upp Ukrainas civilpersoner och infrastruktur i några år till innan det är på plats. :(

Det är 1991 års gränser som ska gälla, allt annat är att ge putler belöning för sitt krigande.

Och ett avtal på papper med putlers underskrift på är ju inte ens värt papperet det är skrivet på, han bryter ju mot alla avtal på löpande band...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inbilla dig inget, fredsavtal i Mellanöstern bemöttes med i bästa fall ingenting.

För den politiskt korrekta eliten spelar resultat ingen roll alls, det är bara känslor och yta som värdesätts, sakpolitik och fakta har sedan länge spelat ut sin roll.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
1991 års gränser hörde jag, är det inklusive Krim då? Välkommen till verkligheten liksom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är 1991 års gränser som ska gälla, allt annat är att ge putler belöning för sitt krigande.

Och ett avtal på papper med putlers underskrift på är ju inte ens värt papperet det är skrivet på, han bryter ju mot alla avtal på löpande band...
1991 års gränser hörde jag, är det inklusive Krim då? Välkommen till verkligheten liksom.
I ett fredsavtal, någorlunda omgående, får man nog vara nöjd med att mista Krim.
Ju längre detta går, och framförallt om det fortsätter gå kräftgång för Ryssarna, så gissar jag att Krim blir Ukrainskt igen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi kan väl säga 1658 års gränser? :hihi
Tysk: Vi kan väl säga 1942 års gränser . Väl ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I ett fredsavtal, någorlunda omgående, får man nog vara nöjd med att mista Krim.
Ju längre detta går, och framförallt om det fortsätter gå kräftgång för Ryssarna, så gissar jag att Krim blir Ukrainskt igen.
Ja exakt, men alla verkar inte ha gjort den reality check.

Ville kolla lite hur det ligger till med den frågan men gissar den blir hängandes i luften.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja exakt, men alla verkar inte ha gjort den reality check.

Ville kolla lite hur det ligger till med den frågan men gissar den blir hängandes i luften.
Krim bör naturligtvis återbördas till Ukraina. Allt annat är att belöna Ryssland för sitt invasionskrig.
Ryssarna har ju tidigare kommit undan med denna typ av manövrar och det har bara lett till att de hugger efter mer så om Ukraina känner att de har muskler att kasta ut Ryssen så är det bara att köra på.

Realistiskt?
Ja, Ryssarna har ju schabblat bort så stora delar av sin militära stormakt att det förvånansvärt nog verkar vara det. Det finns ju iaf ingen som helst anledning för någon på sidlinjen att ha en lägre ambition än Ukraina har.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ukraina fick ju tillbaka Krim av fyllot 1954, och sedan dess har det varit Ukraina.

Att skriva några fredsavtal är ingen idé, putler har ju brutit alla tidigare avtal på löpande band.

Det enda som återstår är att driva den sista ryssen från halvön, samt låta alla som bor på Krim och vill, flytta över gränsen till ryssland.
Det är väl en handfull människor kvar som vill det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ukraina fick ju tillbaka Krim av fyllot 1954, och sedan dess har det varit Ukraina.

Att skriva några fredsavtal är ingen idé, putler har ju brutit alla tidigare avtal på löpande band.

Det enda som återstår är att driva den sista ryssen från halvön, samt låta alla som bor på Krim och vill, flytta över gränsen till ryssland.
Det är väl en handfull människor kvar som vill det.
Om kriget fortsätter, och ryssarna inte slänger in allt dom har i konflikten, så tror jag det slutar med att Ukraina återtar Krim.
Men till vilken kostnad i mänskligt lidande och död, förstörd infrastruktur och byggnader?
OM Ryssland på allvar var villiga att sätta sig ner och diskutera fred, vilket jag inte tror så länge Putler är kvar, så tror jag en förlust av Krim är värt priset jmf med ovan mardröm.
Och jag tror dessutom resten av världen skulle pusha för det avtalet.
Sedan tror jag inte Ryssland skulle nöja sig med Krim utan vill ha även nyligen annekterade områden vilket nog blir en alltför besk nöt att svälja för Ukraina.

Men jag är inte Ukrainare så det är som vanligt bara mina 2 cent...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om kriget fortsätter, och ryssarna inte slänger in allt dom har i konflikten, så tror jag det slutar med att Ukraina återtar Krim.
Men till vilken kostnad i mänskligt lidande och död, förstörd infrastruktur och byggnader?
OM Ryssland på allvar var villiga att sätta sig ner och diskutera fred, vilket jag inte tror så länge Putler är kvar, så tror jag en förlust av Krim är värt priset jmf med ovan mardröm.
Och jag tror dessutom resten av världen skulle pusha för det avtalet.
Sedan tror jag inte Ryssland skulle nöja sig med Krim utan vill ha även nyligen annekterade områden vilket nog blir en alltför besk nöt att svälja för Ukraina.

Men jag är inte Ukrainare så det är som vanligt bara mina 2 cent...

Ja, ryssarna har ju verkligen sett till att maximera mänskligt lidande och förstörd infrastruktur för att folk ska tycka att ett fredsavtal ändå är värt det, men Ukrainarna tycker inte det, och det är deras land.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, ryssarna har ju verkligen sett till att maximera mänskligt lidande och förstörd infrastruktur för att folk ska tycka att ett fredsavtal ändå är värt det, men Ukrainarna tycker inte det, och det är deras land.
Tyvärr sant och helt sant om man inte är Putler. :(

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och uppenbarligen har tyskarna inget lärt av senaste året.
Nu säljer de ut en del av hamnen i Hamburg till Kina.
Undrar vlka spännande saker Kina installerar i sin del av hamnen.

Jag ska fanimig sluta köpa tyska saker. Jag tyckte de var korkade när jag bodde där, nu är de ointelligenta på riktigt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Jag ska fanimig sluta köpa tyska saker. Jag tyckte de var korkade när jag bodde där, nu är de ointelligenta på riktigt.
Så snart slut med saker från Taiwan i Europa då eller?
För Taiwanesiska fartyg kan ju få det svårt i kinesiska hamnar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Shoigu meddelade att mobiliseringen nu är över. Förvisso har inte den underteckants ännu, men ändå.
Enligt Shoigu så har 300 000 mobiliserades, 218 000 genomgår träning och 82 000 har redan skickats till Ukraina. Av dessa 82 000 så har 41 000 redan hamnat i strid.
Han uppgav inte hur många av de 82 000 som skickats till fronten som dött eller skadats ännu. Men av ukrainska siffror så är det ganska många.
Skall även bli intressant om de verkligen slutar med att mobilisera folk eller inte för säkerheten i siffrorna Shoigu angav är lite diffusa enligt vissa medier.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Det är lite som om de vill stå på fel sida av historien lite då och då. Varför bryta traditioner liksom

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mediazona har ett annorlunda sätt att räkna fram antalet män som mobiliserats.
De har jämfört statistik över män i mobiliseringsåldern ute i regionerna som plötsligt fått för sig att gifta sig. Är du gift och dör så får ju din fru ersättning eller ska få i alla fall.

Ukr_10.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mediazona har ett annorlunda sätt att räkna fram antalet män som mobiliserats.
De har jämfört statistik över män i mobiliseringsåldern ute i regionerna som plötsligt fått för sig att gifta sig. Är du gift och dör så får ju din fru ersättning eller ska få i alla fall.

View attachment 477991

Jo, jag såg den där beräkningen jag med, dom estimerade väl dubbelt så många som dom officiella siffrorna.

ÅAS är det ett jävligt trubbigt instrument, unga män gifter sig för att dom riskerar att mobiliseras, men håller sig sedan undan så gott dom kan.

Dom som hämtas på sina arbetsplatser eller i trapphusen hinner ÅAS inte gifta sig.

Men även räknat på andra sätt ser det ut som dom officella siffrorna är väldigt låga jämfört med antalet unga män som helt plötsligt ringer mamma och säger att dom ska skickas fleraa hundratals mil västerut för att delta i en "specialoperation"

Till och med i mosva och StPeter har ju unga män försvunnit i förvånansvärt stort antal, och i dom Potemkinkulisserna brukar man ju låtsas att allt är bra.

Man vill ju inte att maktens barn ska drabbas, eller att maktens barns pojkvänner/kompisar ska drabbas.
Det kan ju leda till oro i maktens korridorer, så i dom skyltfönsterstäderna har man gått varligt fram motför i resten av landet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin