Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du jämför fortfarande ENSTAKA FALL från Ukrainsk sida med SYSTEMATISKA KRIGSBROTT från rysk sida.

Jag tog upp Guantanamo för att det var ett enstaka fall hos en militär som inte är kända för systematiska övergrepp och undrade om du tyckte att USA's militär därför var lika dåliga på att hålla sig från krigsbrott som ryssarna?

Vi vet att du gillar att satsa på fel häst hela tiden, det må vara bunkerdvärgen i ryssland, den tjocke orange mannen med unken kvinnosyn i USA eller politiskt parti som lovar mycket och sviker alla löften hemma i Sverige.
Nu blandar du bort korten igen, helt ointressant.
Jag jämför inget, det är du som är riktigt rörig bara.
Och undviker sak efter sak, tycker du att ovan tweet gör gällande att Ukrainas sannolika misstag skyfflas medvetet eller omedvetet över på Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu blandar du bort korten igen, helt ointressant.
Jag jämför inget, det är du som är riktigt rörig bara.
Och undviker sak efter sak, tycker du att ovan tweet gör gällande att Ukrainas sannolika misstag skyfflas medvetet eller omedvetet över på Ryssland?

Okej, kan du klargöra din ståndpunkt här?

Är det krig i Ukraina?
Vem har i såna fall startat kriget i Ukraina?
Hur ska dom rätta gränserna i det området gå, vem äger vad av den omstridda marken?
Har det genomförts någon etnisk rensning, av vilken sida?
Hur vill du att kriget slutar?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var det inte bekräftat att det var en S300
Nope, inte officiellt ännu.
Finns flertal inofficiella som säger det ena och det andra och det lutar väl mot någon variant av S300. Speciellt eftersom det har bekräftats från officiellt håll att det är en ukrainsk luftvärnsmissil.
Men bekräftat att det är en S300, nope.

Edit: Duda nämnde ungefär samtidigt som jag skrev att det troligtvis var en S300.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Okej, kan du klargöra din ståndpunkt här?

Är det krig i Ukraina?
Vem har i såna fall startat kriget i Ukraina?
Hur ska dom rätta gränserna i det området gå, vem äger vad av den omstridda marken?
Har det genomförts någon etnisk rensning, av vilken sida?
Hur vill du att kriget slutar?

Ungefär samma som du på i princip alla, etnisk rensning tror jag inte, tror inte de pågående övergreppen faller under det men oavsett så har det ingenting med mina övriga input att göra.

Man kan tänka bortanför dum/snäll och svart/vit ändå, eller jag kan i alla fall.

Hur jag vill att kriget slutar, ointressant, det jag inser är att för att det skall sluta så kommer både Ukraina och Ryssland behöva göra eftergifter, om det är ett drömscenario? Nä inte direkt.

Själv då, tycker du det är bättre med kärnvapenkrig eller bättre att Ryssland behåller Krim? Svart/vitt svar som vanligt tack. ?

Och tweeten, vad tycker du om den i förhållande till vad jag tycker? Att den inte pekar ut Ryssland eller att den pekar ut Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ungefär samma som du på i princip alla, etnisk rensning tror jag inte, tror inte de pågående övergreppen faller under det men oavsett så har det ingenting med mina övriga input att göra.

Man kan tänka bortanför dum/snäll och svart/vit ändå, eller jag kan i alla fall.

Hur jag vill att kriget slutar, ointressant, det jag inser är att för att det skall sluta så kommer både Ukraina och Ryssland behöva göra eftergifter, om det är ett drömscenario? Nä inte direkt.

Själv då, tycker du det är bättre med kärnvapenkrig eller bättre att Ryssland behåller Krim? Svart/vitt svar som vanligt tack. ?

Du svarade inte på frågorna.

"Etnisk rensning är ett uttryck som uppstod under jugoslaviska krigen under 1990-talet förra hälft och avser strategi eller politik med syfte att stärka en folkgrupps ställning genom att tvångsvis förflytta eller döda människor på grund av annan etnisk tillhörighet, ofta också annan religiös tillhörighet"

Vem har pratat om kärnvapenkrig? Ukraina har inga kärnvapen, så det finns bara en part som kan starta det i såna fall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du svarade inte på frågorna.

"Etnisk rensning är ett uttryck som uppstod under jugoslaviska krigen under 1990-talet förra hälft och avser strategi eller politik med syfte att stärka en folkgrupps ställning genom att tvångsvis förflytta eller döda människor på grund av annan etnisk tillhörighet, ofta också annan religiös tillhörighet"

Vem har pratat om kärnvapenkrig? Ukraina har inga kärnvapen, så det finns bara en part som kan starta det i såna fall.
Det gör ju inte du heller, då tar vi dem i ordning:

1. Tweeten
2.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det gör ju inte du heller, då tar vi dem i ordning:

1. Tweeten
2.

Tweeten var gjord innan det var fastslagit vem som hade avfyrat missilen, det är faktiskt inte klargjort än.
Tweeten var gjord med den information som fanns då.

Så, nu svarar du i tur och ordning på:

1.Är det krig i Ukraina?

2.Vem har i såna fall startat kriget i Ukraina?

3.Hur ska dom rätta gränserna i det området gå, vem äger vad av den omstridda marken?

4.Har det genomförts någon etnisk rensning, av vilken sida?

5.Hur vill du att kriget slutar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tweeten var gjord innan det var fastslagit vem som hade avfyrat missilen, det är faktiskt inte klargjort än.
Tweeten var gjord med den information som fanns då.

Så, nu svarar du i tur och ordning på:

1.Är det krig i Ukraina?

2.Vem har i såna fall startat kriget i Ukraina?

3.Hur ska dom rätta gränserna i det området gå, vem äger vad av den omstridda marken?

4.Har det genomförts någon etnisk rensning, av vilken sida?

5.Hur vill du att kriget slutar?

Ja magistern, men noterar att du fortfarande inte besvarar om tweeten misstänkliggörn Ryssland och/eller utnyttjas för att dra in Polen/NATO i konflikten. Men i vissa fall är avsaknaden av ett svar också ett svar, vi vet båda två att Zelensky passade på, mot bättre vetande eller inte, det vet ingen av oss däremot.

Så:
1. Så jävla dum fråga, men jag är med i din lek nu. Ja Magistern
2. Du är fantastisk, det är Ryssland, visste du inte det?
3. Bra fråga, i en ideal värld Ukraina, kommer inte hända och whataboutism: indianerna får inte tillbaka USA heller, tough shit
4. Jag är inte av uppfattningen att Ukrainare är en annorlunda etnisk grupp än ryssar, om de är det så verkar det pågå en etnisk rensning, ja. Om inte, nej.
5. Med blomster och konfetti på gator och torg, näst efter det att Ryssland ger upp, men eftersom det inte kommer hända kan jag leva med att Ukraina ger upp en del av sitt land, som alla andra folk alltid fått göra, och kommer få göra igen.

Kul lek, lite ensidig kanske men det är lugnt för mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ryssarna hade redan illegalt annekterat Krim och bitar av Donbass och Luhansk, dom bitar Ukrana nu föreslås ge upp, varför startade då bunkerdvärgen kriget?
Jo, han ville ha mer.

Nu satsade han dom rubel han redan hade stulit, i hopp om att vinna mer, men nu förlorar han istället det han hade, nu går vi tillbaka till dom erkända gränser som finns.

Den som gapar efter mycket, får sitta i sin bunker ock skämmas...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Var det någon här i tråden som igår tog höjd för att Ukraina försökte dra in Polen i detta och skylla på Ryssland? Vem?

Var det också någon som tidigare förstod att Ukraina kommer tortera ryssar? Vem?

Tycker allt jag läst är vuxna pojkar som tror de tittar på LOTR och analyserar, verklighetskontakt nära noll.

Men bra om det är fler som kan ta in komplexiteter och inte bara tänka i svartvitt, bådar gott.

En sak är helt säker och det är att Ukraina som stat försöker spela efter reglerna medan Ryssland helt bortser från dem redan från första stund - och har dessutom en historia av att göra det.

Ukraina försöker inte dra in Polen i detta, det är rena dumheter. Ukraina har tillgång till hela västvärldens samlade INT inkl NATOs och de har verkligen inget intresse av att spela fulspel med sina viktigaste allierade.

Din iver att vara tvärs förleder dig i denna fråga. Det är fråga om en skurkstats oprovocerade anfallskrig på en fredlig stat som försöker bli en demokrati av västlig modell, precis som de baltiska staterna. Denna fråga är helt svart eller vit och Ryssland är helt svart.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En sak är helt säker och det är att Ukraina som stat försöker spela efter reglerna medan Ryssland helt bortser från dem redan från första stund - och har dessutom en historia av att göra det.

Ukraina försöker inte dra in Polen i detta, det är rena dumheter. Ukraina har tillgång till hela västvärldens samlade INT inkl NATOs och de har verkligen inget intresse av att spela fulspel med sina viktigaste allierade.

Din iver att vara tvärs förleder dig i denna fråga. Det är fråga om en skurkstats oprovocerade anfallskrig på en fredlig stat som försöker bli en demokrati av västlig modell, precis som de baltiska staterna. Denna fråga är helt svart eller vit och Ryssland är helt svart.

Jag delar inte din uppfattning att Ukraina är jämförbart med baltstaterna och det gör för övrigt inte EU eller NATO heller, men det är förstås möjligt att de har fel och du har rätt. Ukraina är 117 på korruptionsindex, Estland är på 17, detta vet du säkert.

Iver att vara på tvärs, haha ja lite kanske, eller så är det lite mycket god/ond och svart/vit här och ytterst få perspektiv. Jag delar inte din svartvita världsbild i denna fråga, ytterst sällan finns det ett rätt och ett sätt.

Man kan kritisera Ukraina och tycka ungefär som du om Ryssland, det finns ingen motsättning alls.

I det här fallet är det däremot svart på vitt att Zelensky försökte dra in Polen och han har velat dra in USA hela tiden, redan första dagarna bad han någon annan fixa flygförbud, det minns du säkert.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ryssarna hade redan illegalt annekterat Krim och bitar av Donbass och Luhansk, dom bitar Ukrana nu föreslås ge upp, varför startade då bunkerdvärgen kriget?
Jo, han ville ha mer.

Nu satsade han dom rubel han redan hade stulit, i hopp om att vinna mer, men nu förlorar han istället det han hade, nu går vi tillbaka till dom erkända gränser som finns.

Den som gapar efter mycket, får sitta i sin bunker ock skämmas...
Är din uppfattning att en fred aldrig bör ingås så länge Ryssland inte lämnar Krim?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min uppfattning är att det bestämmer Ukraina, men Krim är Ukraina, dom har all rätt att återta Krim.
Okej, ja det kan man ju tycka förstås. Personligen är jag inte redo att ge upp hela civilisationen på jorden för just den frågan kanske.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, ja det kan man ju tycka förstås. Personligen är jag inte redo att ge upp hela civilisationen på jorden för just den frågan kanske.

Varför skulle man behöve ge upp civilisationen för det?
Ukraina har drivit tillbaka ryss-svinen från större områden än så redan, vill dom fortsätta kan dom göra det

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Nä man skulle ju inte tro det.
Helt orimligt är det väl inte att tro att Ukraina skulle vilja att Nato plockar in lite egna soldater och materiel för att slåss mot ryssen, men att skjuta en (spårbar) missil på Polen för att åstadkomma det skulle ju vara ett alldeles fantastiskt puckat högriskspel för dem. Framförallt nu när det ju de facto ser ut att gå rätt hyfsat för dem i gällande läge.
I så fall pratar vi nog om en ensam galning vid misilprogrammeringen som inte tänkt helt klart.
Att Ukrainska regimen skulle smida ihop detta skulle vara okaraktäristiskt korkat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför skulle man behöve ge upp civilisationen för det?
Ukraina har drivit tillbaka ryss-svinen från större områden än så redan, vill dom fortsätta kan dom göra det
Okej, ja det vore ju bra förstås, Ryssland kommer nog inte acceptera det och jag är personligen av tron att Putin med anhang hellre använder kärnvapen än lämnar Krim, och det tycker jag inte verkar värt det, men där kan man så klart tycka olika.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag delar inte din uppfattning att Ukraina är jämförbart med baltstaterna och det gör för övrigt inte EU eller NATO heller, men det är förstås möjligt att de har fel och du har rätt. Ukraina är 117 på korruptionsindex, Estland är på 17, detta vet du säkert.

Iver att vara på tvärs, haha ja lite kanske, eller så är det lite mycket god/ond och svart/vit här och ytterst få perspektiv. Jag delar inte din svartvita världsbild i denna fråga, ytterst sällan finns det ett rätt och ett sätt.

Man kan kritisera Ukraina och tycka ungefär som du om Ryssland, det finns ingen motsättning alls.

I det här fallet är det däremot svart på vitt att Zelensky försökte dra in Polen och han har velat dra in USA hela tiden, redan första dagarna bad han någon annan fixa flygförbud, det minns du säkert.
Ukraina är långt ned på korruptionsindex, absolut. Frågan är om de kommer att vara det om fem år, samtidigt som Ryssland rasar ned på samma lista...

Svart på vitt att Zelensky "försökte dra in Polen", vad ligger till grund på den slutsatsen förutom några obskyra trollsajter och totalt förledda dårar?

Att han vädjar om hjälp med att upprätta flygförbud handlar om deras egen överlevnad, tvärtom har de varit noggranna med att inte bomba ryskt terrotorium fastän man haft förmågan.

Ryssland = skitland bortom räddning.

Ukraina = blivande västland.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ukraina är långt ned på korruptionsindex, absolut. Frågan är om de kommer att vara det om fem år, samtidigt som Ryssland rasar ned på samma lista...

Svart på vitt att Zelensky "försökte dra in Polen", vad ligger till grund på den slutsatsen förutom några obskyra trollsajter och totalt förledda dårar?

Att han vädjar om hjälp med att upprätta flygförbud handlar om deras egen överlevnad, tvärtom har de varit noggranna med att inte bomba ryskt terrotorium fastän man haft förmågan.

Ryssland = skitland bortom räddning.

Ukraina = blivande västland.

Nu är inte frågan om fem år utan hur det är nu, delar din prognos om Ukrainas framtid (vilket dessutom var min poäng med mina någorlunda kritiserade kommentarer tidigt i tråden men jag orkar inte slåss mot munväderkvarnar), men här och nu tycker jag du har helt fel när du påstår att de är jämförbara med ett baltiskt land.

Tweeten är det jag kommenterar, den pekar väl ut Ryssland? Jag läser den så i alla fall, tycker du den pekar ut något annat land eller inget land alls?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år