Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är faktiskt benägen att tro det finns någon annan förklaring, möjligt att förklaringen fortfarande är rysk men knappast gjort av någon som trott att det skulle bidra till en rysk seger.
Innan vettig identifiering skett så vet vi inte ifall det är en rysk eller för den delen ukrainsk missil. Skulle ju kunna vara en ukrainsk luftvärnsrobot på vift också. Även om nu kraften i explosionen och distansen indikerar på att de inte var luftvärn.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Innan vettig identifiering skett så vet vi inte ifall det är en rysk eller för den delen ukrainsk missil. Skulle ju kunna vara en ukrainsk luftvärnsrobot på vift också. Även om nu kraften i explosionen och distansen indikerar på att de inte var luftvärn.

Jag tror inte det räcker med att identifiera "bomben", Ukraina skulle kunna ha skickat en rysk missil för att få fullt stöd av Nato. Och Ryssland skulle nog välja en ukrainsk missil ifall det var en medvetenhet bombning från dom.

Syftet kan alltså vara maskirovka för att få med sig Nato mot sin fiende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det står två NATO luftvärnsradar mellan varje par telefonstolpar i Polen just nu, man vet nog med stor säkerhet var dom kommer ifrån.

Frågan är, Är det en rysk missilprogrammerare som mevetvet har skickat missilerna över gränsen (dom har ju skjuit genom moldaviens luftrum tidigare), har han medvetet programmera dom att slå ner i Polen för att utlösa en reaktion?

Är det putlers väg ur ett krig han redan har förlorat, att dra in NATO och hävda att han höll på att vinna kriget i Ukrana ända tills dom där jävla NATO la sig i.....?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
S-300 på villovägar verkar det som av skrotet att döma.

Nej knappast berått mod utan snarare vanlig rysk klantighet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tror inte det räcker med att identifiera "bomben", Ukraina skulle kunna ha skickat en rysk missil för att få fullt stöd av Nato. Och Ryssland skulle nog välja en ukrainsk missil ifall det var en medvetenhet bombning från dom.

Syftet kan alltså vara maskirovka för att få med sig Nato mot sin fiende.
Fast är det t.ex. en Kalibr missil så är det ju antigen Ryssland, Iran, Algeriet, Indien, Vietnam eller Kina som avfyrat den. För Ukraina har den inte.
Men återstår att se.
Kan ju vara rysk missil som träffats av ukrainsk missil, men 7 km in på polskt territorium är lite långt.

Ukraina har visst stängt av Druzhba pipelinen vilket gjort att Ungern kallat till ett säkerhetsmöte i landet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast är det t.ex. en Kalibr missil så är det ju antigen Ryssland, Iran, Algeriet, Indien, Vietnam eller Kina som avfyrat den. För Ukraina har den inte.
Men återstår att se.
Kan ju vara rysk missil som träffats av ukrainsk missil, men 7 km in på polskt territorium är lite långt.

Ukraina har visst stängt av Druzhba pipelinen vilket gjort att Ungern kallat till ett säkerhetsmöte i landet.

Du glömmer vilket land som försett Ukraina med mest militärt material det senaste året. Allt Ryssland har eller haft lär väl finnas i Ukrainsk besittning.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är ju jordbruksmark, en Svensk handgranat gör en rejäl grop i sån mark.....

Det där skulle ju i princip bli resultatet om du slungade ett piano med trebuchet i den marken
Jag hör att du aldrig har sett någon skicka iväg ett piano med en trebuche. För de lämnar inte sådana kratrar. Det jag såg brann förvisso så nedslaget kan ha påverkats av det faktumet, men någon krater i närheten av det där blev det inte.
Och nä, en svensk handgranat lämnar inte heller sådana gropar.

Men ok, kanske en S300 med 70 kg stridsspets som inte detonerat i luften och har tillräcklig fart när den träffar mjuk mark.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Du glömmer vilket land som försett Ukraina med mest militärt material det senaste året. Allt Ryssland har eller haft lär väl finnas i Ukrainsk besittning.
Fast Ryssland har ju inte allt sitt materiel vid fronten och Ukraina har bara kunnat ta det som funnits där. Kalibr t.ex. har ju alltid varit stationerat längre bak. Typ Ryssland eller Belarus

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det går ju räkna ut hur stor kratern är för den som vill
1 är fälgen som är av någon standard storlek.
Sen 10x9 av det samt djupet på 2.
Dessutom är det ju inte direkt mjuk och lerig åker.

Ukr_10.jpg

22,5 tums fälg = 57,15 cm
x10 = 571,5 cm 5,7 m
x9 = 514,4 cm 5,1 m
x2 = 114,3 cm 1,1m

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hör att du aldrig har sett någon skicka iväg ett piano med en trebuche. För de lämnar inte sådana kratrar. Det jag såg brann förvisso så nedslaget kan ha påverkats av det faktumet, men någon krater i närheten av det där blev det inte.
Och nä, en svensk handgranat lämnar inte heller sådana gropar.

Men ok, kanske en S300 med 70 kg stridsspets som inte detonerat i luften och har tillräcklig fart när den träffar mjuk mark.

Nej, jag överdrev lite för att påtala hur mjuk plöjd jordbruksmark är.

Men man kan vara säker på att vad det än var som slog ner där är spårat av åtskilliga radaranläggningar.

Hade det inte varit för dom två döda hade det ju kunnat vara en falsk aktion från NATO för att få en anledning att gå in och stänga luftrummet över Ukraina också.
Men jag tror inte att dom är villga att skaka fram lik till en sån aktion.
(dom gjorde det under WWII dock)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade det inte varit för dom två döda hade det ju kunnat vara en falsk aktion från NATO för att få en anledning att gå in och stänga luftrummet över Ukraina också.
Men jag tror inte att dom är villga att skaka fram lik till en sån aktion.
(dom gjorde det under WWII dock)

Låter som en rysk konspirationsteori men hur som helst, Ww2 vadå?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Låter som en rysk konspirationsteori men hur som helst, Ww2 vadå?

Under WWII klädde dom upp någon gammal självdöd alkis i militäruniform, låste fast en portfölj vid hans handled med falska planer för D-day.
Sedan slängde dom han i vattnet så att Tyskarna garanterat skulle hitta honom.

Mycket tack vare det satsade tyskarna på att försvara fel ställen och förväntade sig inte landstigningarna på dom platser och datum dom skedde...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år