Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående utnötningskrig ska man tänka på att det ser väldigt annorlunda ut om man inte har någon landgräns.

Att underhålla ett utnötningskrig där man måste flyga in eller skeppa in allt är väldigt annorlunda mot ett krig där man delar en väldigt lång landgräns.

Jag tror Sverige skulle klara sig ganska bra, med tanke på att vi redan har modernt material att möta med, material som Ukraina fortfarande väntar på, och material som Ukraina redan har fått av oss har ju haft god verkan i målet.

Jag var mera pessimistisk innan det här kriget.
Sveriges största problem vid ett långt krig är väl att vi får slut på mycket av våra saker som säger boom! ganska fort. Men det ska vi ju åtgärda de närmaste åren. Och förhoppningsvis skulle våra kära vänner runtomkring komma till vår hjälp lite snabbare än till Ukraina.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sveriges största problem vid ett långt krig är väl att vi får slut på mycket av våra saker som säger boom! ganska fort. Men det ska vi ju åtgärda de närmaste åren. Och förhoppningsvis skulle våra kära vänner runtomkring komma till vår hjälp lite snabbare än till Ukraina.

Ja, vid ett långt krig har man andra problem, men förhoppningen är ju att vi ska kunna undvika det.
Med Finland med i NATO så kommer inte FI den vägen, och gör dom det ändå så är NATO redan indragna i kriget och vi kan förvänta oss kraftigt stöd mot en gemensam fiende.

Vad vi bör förstärka omedelbart är ju kustförsvaret och flyget, för det är det som ska hålla en landstigning borta.

En annan sak vi bör förstärka är flygburen signalspaning, vi har nött ganska hårt på den resursen senaste året, då den vi har är i toppklass och har varit efterfrågad, men jag har ingen insyn, så jag förutsätter att SAAB har fått en order redan.

Jag tror att BAE/Hägglunds och SAAB har orderböckerna fulla för en ganska lång tid framöver, inte bara från Sverige.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmmm... verkar som om Wagner har slutat rekrytera fångar till sina straffbataljoner. Det är i varje fall det som Prigozhin sa själv via Telegram nyss.
Det är löst prat om att försvarsministeriet istället skall ta över den frågan..?
Fast kan de verkligen det. Det har ju liksom inte varit så populärt på sista tiden att omvandla sitt fängelsestraff till dödsstraff.
Meröver så försvagar ju detta Wagner ganska radikalt. Prigozhin styrka är ju att visa framgång, om än tveksam sådan. De få meters framryckningar som gjorts från ryska sidan har ju gjorts med döda straffbataljonister. Fast han kanske blev för synlig för att få vara kvar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ifall uppgifterna är i närheten av sanningen så kraftsamlar man ganska bra på ryska sidan just nu.

"Russia has also begun arming up and digging in for a coming offensive. The Ukrainian military estimates that Russia already has 1,800 tanks, 3,950 armoured vehicles, 2,700 artillery systems, 810 Soviet-era multiple-rocket-launch systems such as Grad and Smerch, 400 fighter jets, and 300 helicopters ready for a new wave of attacks."

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Om kraftsamlingen stämmer så hoppas jag att man kan slå ut den skiten redan på ryska (och vitryska) sidan av Ukrainas gräns.

Bara bomba sönder skiten. Ser man en enda stridsvagn via drönare eller satellit så bara skicka artilleri för att förinta en hela kvadratkilometer av orcernas territorium.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om kraftsamlingen stämmer så hoppas jag att man kan slå ut den skiten redan på ryska (och vitryska) sidan av Ukrainas gräns.

Bara bomba sönder skiten. Ser man en enda stridsvagn via drönare eller satellit så bara skicka artilleri för att förinta en hela kvadratkilometer av orcernas territorium.

Jag tror man ser ganska precis vad som samlas och på vilka platser med västs satelliter och Ukrainas drönare.

Det får mig att tänka på Tysklands flygplanskuliss med träflygplan och träbilar som dom byggde upp för att lura britterna.
Dom hade dock goda underättelser och egna duktiga snickare, så dom skickade ett ensamt bomplan att släppa en ensam träbomb på flygfältet...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Foliehattiga slutsatser från en känd gammal Putinvurmare.

Jag skulle inte bli superförvånad om jänkarna är inblandade i Nordstream sprängningen på sätt eller annat.

MEN, helt klart är inte Biden inblandad. Han hade försagt sig, garanterat, vid det här laget.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Strv 121 leasades och användes tills dess att strv 122 var leveransklar, de är nu återlämnade till das vaterland.
Tyckte mig läsa att vi byggde om gäng 121 or till ingenjörsvagnar (brovagnar, bärgare etc). Köptes dessa loss specifikt för just detta, eller var det i själva verket vissa 122or som byggdes om om det nu bara var dessa som vi ägde själva?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyckte mig läsa att vi byggde om gäng 121 or till ingenjörsvagnar (brovagnar, bärgare etc). Köptes dessa loss specifikt för just detta, eller var det i själva verket vissa 122or som byggdes om om det nu bara var dessa som vi ägde själva?

Dom köptes loss för det ändamålet som jag har förstått det

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag skulle inte bli superförvånad om jänkarna är inblandade i Nordstream sprängningen på sätt eller annat.

MEN, helt klart är inte Biden inblandad. Han hade försagt sig, garanterat, vid det här laget.
Det kan vara div fuffens bakom sprängningen men Hersh hittar konspirationer var han än tittar och hans expertområde är att hitta skit på den västliga makten. Han har gjort en hel del bra avslöjanden men verkar fabulera fritt om det behövs för att få sitt scoop så trovärdigheten i detta fall är extremt låg i mina ögon.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men gnugga ögonen nu.

Vad finns det som säger att USA skulle vara inblandad i en dylik sprängning i svensk ekonomisk zon? Ryssland och en senil dåre.

Och det tror ni på?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men gnugga ögonen nu.

Vad finns det som säger att USA skulle vara inblandad i en dylik sprängning i svensk ekonomisk zon? Ryssland och en senil dåre.

Och det tror ni på?
Som jag sa när det begav sig, det finns ju inte jättemycket skäl för dem, annat än att ta bort en metod för Ryssland att pressa EU i den riktningen de vill. Att de däremot minerat 3 månader i förväg låter ju lite väl fantasifullt och lirar inte alls med den där båten som var där och fipplade runt när det faktiskt hände.
Så, nej, jag tror inte på den här historien. Mest för att det är flera saker med den som inte passar sådär väl inte för att det inte kan ha varit USA. De har ju en lång och fin tradition av tveksamma påhitt. :hihi

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men gnugga ögonen nu.

Och det tror ni på?
Hersh hävdade väl ganska ofta att Syrien inte hade använt kemiska vapen i Syrien-konflikten. Så han är lite vinklad och kör gärna det ryska narrativet.
Vad det gäller själva sabotaget så är jag dock öppen för vem som gjort det tills lite mera kommer fram.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men gnugga ögonen nu.

Och det tror ni på?
Det råder väl rätt stor oenighet om vem det skulle vara. Jag tror absolut det är USA.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hersh hävdade väl ganska ofta att Syrien inte hade använt kemiska vapen i Syrien-konflikten. Så han är lite vinklad och kör gärna det ryska narrativet.
Vad det gäller själva sabotaget så är jag dock öppen för vem som gjort det tills lite mera kommer fram.
Jag tror inte att det kommer att komma fram så mycket mer.
De som vet, de vet, och de har inte mycket att vinna på något annat än att hålla käften.

Det är inte så att någon som "utreder" har något vidare stort intresse av att bevisa någons skuld heller.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hela ryska marinens prestation i ukrainakriget har ju gett ett visst hopp om Sveriges förmåga att försvara havsvägen. Om Ryssland har problem med ett land som saknar flotta och i princip alla former av kustartilleri, vilka problem skulle de då inte få om de försökte sig på ett angrepp över Östersjön....
I varje fall vardag under kontorstid !
Annars står vårt hopp till NATO/Danmark som vid Rysska Påsken (?).

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka