Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I varje fall vardag under kontorstid !
Annars står vårt hopp till NATO/Danmark som vid Rysska Påsken (?).
Polen skulle nog gärna kasta lite småsten på Ryssen med, och kan de få Sverge att se lite fåniga ut så är det nog bara en bonus för dem. :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I varje fall vardag under kontorstid !
Annars står vårt hopp till NATO/Danmark som vid Rysska Påsken (?).

Nejdå, vi har lärt oss, försvaret har fått pengar till att bemanna även efter kontorstid.

Sedan har sensorsystemen blivit bättre och vi har informationssamarbete med omvärlden som också har steppat upp.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Foliehattiga slutsatser från en känd gammal Putinvurmare.
OK, då gör vi en egen undersökning på SH.
Vilka länder har varit negativa till Northstream ?
Jag kommer på USA. tex
Citat:

Why is the US against the pipeline?​

The almost $11bn (£8.4bn) Nord Stream 2 project has infuriated the US, with both Republican and Democratic lawmakers opposing it.

The Trump administration fears the pipeline will tighten Russia's grip over Europe's energy supply and reduce its own share of the lucrative European market for American liquefied natural gas.
slut citat

Den billiga Rysska gasen gjorde ju US Fracking Co's konkursmässiga.
Helt bortsett från beroendet EU fick av Rysk gas.

Bara fylla på med andra länder negativa till Northstream, någon ?
Så vi kan få en lista med länder med MOTIV !
Sverige se inlägg #7425 flera Förslag !
USA och Ukraina kan man väl gissa. Polen kanske. #7431
Det finns ju en hel del som talar för att det är Ryssland som gjort detta. #7434
Så, USA, Ryssland, Ukraina och något land i EU har alla någon form av motiv för att spränga ledningarna.
Det var väl någon båt som slog av sin radio när de passerade där vid rätt tidpunkt, det talar ju emot den ovan lagda teorin för sättet USA ska ha gjort det på, så jag tror inte på just den teorin.
Det absolut roligaste vore ju om det var Tyskland som gjorde det bara för att de var trötta på Ryssland. #7435
Jag vill fortfarande tro att det var en grupp fulla och förbannade polska attackdykare som satt en bit bort i gummibåten och drack vodka och åt pirogis när det small och utbrast i ett gemensamt "kuurvaa" när det small...Vi kommer nog inte att få något facit hursomhelst. #7436

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
OK, då gör vi en egen undersökning på SH.
Vilka länder har varit negativa till Northstream ?
Jag kommer på USA. tex
Citat:

Why is the US against the pipeline?​

The almost $11bn (£8.4bn) Nord Stream 2 project has infuriated the US, with both Republican and Democratic lawmakers opposing it.

The Trump administration fears the pipeline will tighten Russia's grip over Europe's energy supply and reduce its own share of the lucrative European market for American liquefied natural gas.
slut citat

Den billiga Rysska gasen gjorde ju US Fracking Co's konkursmässiga.
Helt bortsett från beroendet EU fick av Rysk gas.

Bara fylla på med andra länder negativa till Northstream, någon ?
??
Orkar inte gräva hur mycket som helst, men det har varit en del klagomål på NordStream från Sveriges sida väldigt länge. Och ruserna antydde ju att Sverige (och Danmark litegrann) hade hundar begravna i ärendet.

Men om Ryssland antyder att Sverige var inblandade så kan vi ju ganska säkert anta att Sverige inte hade något alls med det att göra.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det råder väl rätt stor oenighet om vem det skulle vara. Jag tror absolut det är USA.
Det skulle kunna vara orsaken till att det verkar vara väldigt tyst i media om detta. I början ansågs det självklart att det var Ryssland, och det passade ju bra med åsikterna om den elaka ryska björnen. Den kan man ju inte lita på, som alla vet. Så länge Ryssland var huvudmisstänkt var det ideliga teorier och debatter om hur det gått till, men i och med att tecknen pekade åt ett annat håll så blev ämnet ganska ointressant. Man vill ju inte stöta sig med ett Natoland.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Du förutsätter att Sverige kapitulerar när första ryska kängan träffar svensk mark?
oh nej absolut inte, för dom ser ta mej fan inte ryssen förs än efter 2-3 dagar.
ni är så jävla naiva på sveriges förmåga att försvara sej.
tyvärr är allt o alla som låtsas styra detta land så fruktanssvårt inkompetenta

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
U137 så var Sverige definitivt med på bollen. Vi hade en övning med flottan just där, som av en ren slump när Ubåten följde en lotsbojar som hade flyttats så att den gamla korrekta rutten istället ledde upp på där av någon slump U137 hamnade. Fick höra lite skoj saker när jag bodde i Karlskrona. :hihi
berätta för mej vem det var som hittade ubåten...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Frågan man ska ställa är...vilka har motiv att förstöra gasledningen?
Vem av dessa har mest motiv?
Jag vet inte, är inte tillräckligt insatt. Men skulle vilja veta vad ni tror kring motivfrågan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som sagt, sitt still i båten, låt Vetoturken konstra:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frågan man ska ställa är...vilka har motiv att förstöra gasledningen?
Vem av dessa har mest motiv?
Jag vet inte, är inte tillräckligt insatt. Men skulle vilja veta vad ni tror kring motivfrågan
USA och Ukraina kan man väl gissa. Polen kanske.
Inte Ryssland i alla fall, det om något är ju helt befängt.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
USA och Ukraina kan man väl gissa. Polen kanske.
Inte Ryssland i alla fall, det om något är ju helt befängt.
Lika befängt som när ryssen besköt egen bebyggelse för att beskylla Finland för att de attackerat dem och skapat en ursäkt att dra igång krigshandlingar...

De tänker inte som oss. Jag säger inte att det var ryssen som saboterade, men det är inte omöjligt med tanke på hur skruvad deras värld är. Det är verkligen ett annat universum.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lika befängt som när ryssen besköt egen bebyggelse för att beskylla Finland för att de attackerat dem och skapat en ursäkt att dra igång krigshandlingar...

De tänker inte som oss. Jag säger inte att det var ryssen som saboterade, men det är inte omöjligt med tanke på hur skruvad deras värld är. Det är verkligen ett annat universum.
Fast i det exemplet fanns ju en logik. Vad vore logiken här?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast i det exemplet fanns ju en logik. Vad vore logiken här?

Det finns ju en hel del som talar för att det är Ryssland som gjort detta.

Exempelvis så stryper man leveranserna av gas till Västeuropa utan att behöva betala några viten i de decennielånga kontrakten.

Man sätter en oerhörd press på de länder som fortfarande har gasleveranser, tex Ungern och Turkiet och därmed splittra motståndet mot invasionen.

Man trodde sig kunna pressa ned ett svagt Tyskland som i vinterkylans nöd skulle hålla sig borta från att stödja Ukraina och därmed splittra Europa.

Ryssland har missbedömt många saker i detta krig och sprängningen av Nordstream var sannolikt bara en av missbedömningarna. Man trodde att Europa inte skulle kunna enas, men det blev tvärtom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Exempelvis så stryper man leveranserna av gas till Västeuropa utan att behöva betala några viten i de decennielånga kontrakten.

Man sätter en oerhörd press på de länder som fortfarande har gasleveranser, tex Ungern och Turkiet och därmed splittra motståndet mot invasionen.

Man trodde sig kunna pressa ned ett svagt Tyskland som i vinterkylans nöd skulle hålla sig borta från att stödja Ukraina och därmed splittra Europa.

Ryssland har missbedömt många saker i detta krig och sprängningen av Nordstream var sannolikt bara en av missbedömningarna. Man trodde att Europa inte skulle kunna enas, men det blev tvärtom.
Det hade ju helt sonika kunnat skita i att betala viten. Men ett land i EU som ville ta bort Rysslands hållhake på Tyskland så de slutade vara så motvalls hade också kunnat göra det.
Så, USA, Ryssland, Ukraina och något land i EU har alla någon form av motiv för att spränga ledningarna.
Det var väl någon båt som slog av sin radio när de passerade där vid rätt tidpunkt, det talar ju emot den ovan lagda teorin för sättet USA ska ha gjort det på, så jag tror inte på just den teorin.

Det absolut roligaste vore ju om det var Tyskland som gjorde det bara för att de var trötta på Ryssland.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vill fortfarande tro att det var en grupp fulla och förbannade polska attackdykare som satt en bit bort i gummibåten och drack vodka och åt pirogis när det small och utbrast i ett gemensamt "kuurvaa" när det small...

Vi kommer nog inte att få något facit hursomhelst.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ok.

Varför vi inte kommer att få veta något;

Utredningen har troligen ett dera redan en ganska klar bild om vem som varit inblandad, eller så har de bevis / ledtrådar som det inte är politiskt &/ strategiskt önskbart att följa upp. Eller både och.
Vi vet ju alla om ett fartyg som mörkat transponder i rätt geografiskt område i rätt tid. Det faktum att man vet det betyder att man sett att det försvinner / kommer tillbaks, och det skall gå bra att spåra vart det kommit ifrån och vart det tatt vägen. Och det skall inte ta 5 månader.

Det finns ju förstås ett gäng med motiv för detta, Svensken. Har nog inte bollar? Framförallt är tajmingen dålig mitt i icke-fungerande nato-ansökan.
Normännen, förutom att Ryssen är ett klart hot så har de ju sin egna konkurrerande gas. De har nog knappast heller bollar att göra setta, och har de gjort det inom svensk ekonomisk zon, så har svensken sanktionerat det.
Tyskar som inte gillar hur beroende man satt sig till rysk energi. Troligen inte federalt sanktionerat då gänget som gjort sig beroende fortfarande är igång = någon privat grupp = mindre troligt på denna skala.
Ukraina. Av självklara anledningar. Men det har nog fullt upp på hemmaplan skulle jag tro.
Svensken vill inte anklaga någon inom EU, då en europeisk splitring i detta läge skulle vara djupt problematisk. Kanske inte minst i Sverige pga Nato läget. Det har också blivit en politisk helighet att stödja Ukraina.

Kvar står Ryssland själva och USA.
Ryssen ville pressa europa i allmänhet och Tysken i synnerhet. Gärna skapa lite panik utan att kanske gå till direkt attack. Att de kan motivera att inte betala vite för avstängd gas i sin egen värld är ju en redan nämnd poäng som jag tror att är ett sidospår, men ändå relevant.

USA kan tänka sig vilja plocka bort Rysslands hållhake på EU, samtidigt som de får sälja sin egen gas. Till på det så får de göra ett maktspel mot ryssen utan direkt konfrontation.

Dessa två är i min värld de två tydligt troligaste aktörerna.

Sveriges utredning har inte mycket att vinna på att officiellt anklaga Ryssland. "Alla" hatar redan Ryssland och är med på tåget att de är fienden, så något direkt propaganda motiv finns ej. Och att peta på den björnen just nu med Nato på hälft och svenska försvarsmakten på sparlåga är inte uppmärksamhet de vill ha. Ryssen får gärna hålla sin uppmärksamhet på Ukraina.

Att publikt bevisa att jänkarna sprängt den förefaller ju ännu mer idiotiskt. Ett dera så har man redan sanktionerat det - i vilket fall man är medskyldig. Eller så har man inte det, och det är ännu värre.
Då har man egentligen bara två alternativ - Sanktionera det i efterhand trots att man blivit överkörd i sin bakgård - då verkar man ytterst lealös och inkompetent, plus att man röjt manteln till sin allierade. Eller - Fördöma det - Det är inte riktigt läge att stöta sig med sin viktigaste allierade och den ända som har pondus att kanske lösa NATO-problematiken.

Ryssen har ju förstås sin egen utredning. Men de har gjort sig av med precis all trovärdighet. Ingen kommer att tro på vad de säger, även om bevisen de lägger fram skulle råka vara korrekta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag tror inte det, de kunde väl bara stängt av? Vad som står i ett kontrakt verkar inte uppfattas som särskilt viktigt heller.
Kanske får någon av oss någon gång veta, men sannolikt inte.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte det, de kunde väl bara stängt av? Vad som står i ett kontrakt verkar inte uppfattas som särskilt viktigt heller.
Kanske får någon av oss någon gång veta, men sannolikt inte.
Har North Stream 2 någonsin tagits i drift ?
Jag kunde inte hitta att det tagits i drift. Verkar som Tyskland aldrig öppnat ventilen i Tyskland.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har North Stream 2 någonsin tagits i drift ?
Jag kunde inte hitta att det tagits i drift. Verkar som Tyskland aldrig öppnat ventilen i Tyskland.

Nej, jag tror inte den var i drift, den var dock trycksatt med gas för att klara vattentrycket, det var därför det bubblade en stund

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka