Ok.
Varför vi inte kommer att få veta något;
Utredningen har troligen ett dera redan en ganska klar bild om vem som varit inblandad, eller så har de bevis / ledtrådar som det inte är politiskt &/ strategiskt önskbart att följa upp. Eller både och.
Vi vet ju alla om ett fartyg som mörkat transponder i rätt geografiskt område i rätt tid. Det faktum att man vet det betyder att man sett att det försvinner / kommer tillbaks, och det skall gå bra att spåra vart det kommit ifrån och vart det tatt vägen. Och det skall inte ta 5 månader.
Det finns ju förstås ett gäng med motiv för detta, Svensken. Har nog inte bollar? Framförallt är tajmingen dålig mitt i icke-fungerande nato-ansökan.
Normännen, förutom att Ryssen är ett klart hot så har de ju sin egna konkurrerande gas. De har nog knappast heller bollar att göra setta, och har de gjort det inom svensk ekonomisk zon, så har svensken sanktionerat det.
Tyskar som inte gillar hur beroende man satt sig till rysk energi. Troligen inte federalt sanktionerat då gänget som gjort sig beroende fortfarande är igång = någon privat grupp = mindre troligt på denna skala.
Ukraina. Av självklara anledningar. Men det har nog fullt upp på hemmaplan skulle jag tro.
Svensken vill inte anklaga någon inom EU, då en europeisk splitring i detta läge skulle vara djupt problematisk. Kanske inte minst i Sverige pga Nato läget. Det har också blivit en politisk helighet att stödja Ukraina.
Kvar står Ryssland själva och USA.
Ryssen ville pressa europa i allmänhet och Tysken i synnerhet. Gärna skapa lite panik utan att kanske gå till direkt attack. Att de kan motivera att inte betala vite för avstängd gas i sin egen värld är ju en redan nämnd poäng som jag tror att är ett sidospår, men ändå relevant.
USA kan tänka sig vilja plocka bort Rysslands hållhake på EU, samtidigt som de får sälja sin egen gas. Till på det så får de göra ett maktspel mot ryssen utan direkt konfrontation.
Dessa två är i min värld de två tydligt troligaste aktörerna.
Sveriges utredning har inte mycket att vinna på att officiellt anklaga Ryssland. "Alla" hatar redan Ryssland och är med på tåget att de är fienden, så något direkt propaganda motiv finns ej. Och att peta på den björnen just nu med Nato på hälft och svenska försvarsmakten på sparlåga är inte uppmärksamhet de vill ha. Ryssen får gärna hålla sin uppmärksamhet på Ukraina.
Att publikt bevisa att jänkarna sprängt den förefaller ju ännu mer idiotiskt. Ett dera så har man redan sanktionerat det - i vilket fall man är medskyldig. Eller så har man inte det, och det är ännu värre.
Då har man egentligen bara två alternativ - Sanktionera det i efterhand trots att man blivit överkörd i sin bakgård - då verkar man ytterst lealös och inkompetent, plus att man röjt manteln till sin allierade. Eller - Fördöma det - Det är inte riktigt läge att stöta sig med sin viktigaste allierade och den ända som har pondus att kanske lösa NATO-problematiken.
Ryssen har ju förstås sin egen utredning. Men de har gjort sig av med precis all trovärdighet. Ingen kommer att tro på vad de säger, även om bevisen de lägger fram skulle råka vara korrekta.