Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ganska orförskämt att kalla folk troll. Speciellt när det mesta man skriver själv och ens argumentationsteknik skulle hamna i kategorin trollande.
Detta är inte OT2 och diskussionen om Ryssland är ganska aktuell och högst intressant.
Så skulle vi kunna ha en lite högre nivå på den här tråden?
Det vore klart trevligare.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Följer med spänning den senaste dagens attitydförändring från Ryska sida.
Skall bli intressant att se vad satelitbilderna säger om eventuella förflyttningar.
"Ryssland vill inte ha krig i Europa och är redo att förhandla med Nato och USA. Det uppger president Vladimir Putin efter ett möte med den tyske förbundskanslern Olaf Scholz i Moskva."

Sen skall man inte vara mera blåögd än att man får komma ihåg att Ryssland har dragit sig ur Syrien fler gånger än de gått in i landet. Så vad som sägs och vad som görs är ofta två helt olika saker.
En annan taktik från Syrien är ju att man flyttat fram materiel med trupp, sen dragit tillbaka del av trupp men man har råkat glömma kvar materielen som sedan kunnat sättas i drift ganska snabbt när man behövt och skickat dit trupp igen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Följer med spänning den senaste dagens attitydförändring från Ryska sida.
Skall bli intressant att se vad satelitbilderna säger om eventuella förflyttningar.
"Ryssland vill inte ha krig i Europa och är redo att förhandla med Nato och USA. Det uppger president Vladimir Putin efter ett möte med den tyske förbundskanslern Olaf Scholz i Moskva."

Sen skall man inte vara mera blåögd än att man får komma ihåg att Ryssland har dragit sig ur Syrien fler gånger än de gått in i landet. Så vad som sägs och vad som görs är ofta två helt olika saker.
En annan taktik från Syrien är ju att man flyttat fram materiel med trupp, sen dragit tillbaka del av trupp men man har råkat glömma kvar materielen som sedan kunnat sättas i drift ganska snabbt när man behövt och skickat dit trupp igen.
Hittils har inget av vikt dragits tillbaka enligt dom underrättelser som finns.

Lite tomma lastbilar har kört därifrån, efter att ha lastat av stora mängder maskeringsnät...

Dom läckta bilder på stridsvagnar som har transporterats från fronten tros vara trasiga vagnar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
SVT:
"Cyberattack mot Ukrainas försvarsdepartement och banker
Ukrainas försvarsdepartement och två banker utsattes under tisdagen för cyberattacker, bekräftar Ukrainas informationssäkerhetscenter, enligt Reuters.
Ukrainas försvarsdepartements hemsida attackerades, enligt AFP som hänvisar till Ukrainas försvarsdepartement.
Även Ukrainas statliga sparbank, Oschadbank, bekräftar att en cyberattack har ägt rum mot deras tjänster och system, rapporterar Reuters.
En annan stor ukrainsk bank, Privatbank, uppger att deras kunder haft problem med betalningar under tisdagen, skriver Reuters.
Tidigare under tisdagen uppgav Ukrainas cybersäkerhetscenter att flera ukrainska banker, försvarsmaktens webbplats samt försvarsdepartementet utsattes för cyberattacker. Det rapporterade den ryska nyhetsbyrån TASS, enligt Reuters."
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
SVT:
"Cyberattack mot Ukrainas försvarsdepartement och banker
Ukrainas försvarsdepartement och två banker utsattes under tisdagen för cyberattacker, bekräftar Ukrainas informationssäkerhetscenter, enligt Reuters.
Ukrainas försvarsdepartements hemsida attackerades, enligt AFP som hänvisar till Ukrainas försvarsdepartement.
Även Ukrainas statliga sparbank, Oschadbank, bekräftar att en cyberattack har ägt rum mot deras tjänster och system, rapporterar Reuters.
En annan stor ukrainsk bank, Privatbank, uppger att deras kunder haft problem med betalningar under tisdagen, skriver Reuters.
Tidigare under tisdagen uppgav Ukrainas cybersäkerhetscenter att flera ukrainska banker, försvarsmaktens webbplats samt försvarsdepartementet utsattes för cyberattacker. Det rapporterade den ryska nyhetsbyrån TASS, enligt Reuters."
Ja, såg det.
Undrar om det är "istället för" eller "starten på"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Följer med spänning den senaste dagens attitydförändring från Ryska sida.
Skall bli intressant att se vad satelitbilderna säger om eventuella förflyttningar.
"Ryssland vill inte ha krig i Europa och är redo att förhandla med Nato och USA. Det uppger president Vladimir Putin efter ett möte med den tyske förbundskanslern Olaf Scholz i Moskva."

Sen skall man inte vara mera blåögd än att man får komma ihåg att Ryssland har dragit sig ur Syrien fler gånger än de gått in i landet. Så vad som sägs och vad som görs är ofta två helt olika saker.
En annan taktik från Syrien är ju att man flyttat fram materiel med trupp, sen dragit tillbaka del av trupp men man har råkat glömma kvar materielen som sedan kunnat sättas i drift ganska snabbt när man behövt och skickat dit trupp igen.

Ja, redan Sun Tzu förklarade väl att man inte bör annonsera vad man ämnar göra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
SVT:
"Cyberattack mot Ukrainas försvarsdepartement och banker
Ukrainas försvarsdepartement och två banker utsattes under tisdagen för cyberattacker, bekräftar Ukrainas informationssäkerhetscenter, enligt Reuters.
Ukrainas försvarsdepartements hemsida attackerades, enligt AFP som hänvisar till Ukrainas försvarsdepartement.
Även Ukrainas statliga sparbank, Oschadbank, bekräftar att en cyberattack har ägt rum mot deras tjänster och system, rapporterar Reuters.
En annan stor ukrainsk bank, Privatbank, uppger att deras kunder haft problem med betalningar under tisdagen, skriver Reuters.
Tidigare under tisdagen uppgav Ukrainas cybersäkerhetscenter att flera ukrainska banker, försvarsmaktens webbplats samt försvarsdepartementet utsattes för cyberattacker. Det rapporterade den ryska nyhetsbyrån TASS, enligt Reuters."

Och Sverige gör allt i sin makt för att vi ska överge kontanterna och bara handla med digitala pengar. :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och Sverige gör allt i sin makt för att vi ska överge kontanterna och bara handla med digitala pengar. :näsblod
Jag personligen har alltid lite kontanter i små valörer undanstoppade.
Det är rätt shysst att ha en bunt tjugor och hundralappar att ta till när det är "datafel"

Ingen vill ju ta emot kontanter till en början, men blir det ett långvarit strul med dom elektroniska betalningslösningarna så har man ju bra förhandlingsläge att köpa saker av dom sim inte har några kontanter.

Jag skulle tippa att dom som behöver Nikotin klarar sig ett par dagar innan dom säljer platt-tv'n för kontanter till två paket cigg... :hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Var det bara jag som fattade att inlägget om att Putte flyttade hem båten som det tyngsta beviset var ironiskt menat?

Jag börjar fan tappa tilltron till folk

Jag måste nog leta upp inlägget och se om jag bommade några uppföljningar.

Jag läste det som ironiskt och funderade över andras placering i autismspektrat.
Ni läste fel. Läs inlägget och efterföljande inlägg. Det var blodigt allvar. Case closed.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ni läste fel. Läs inlägget och efterföljande inlägg. Det var blodigt allvar. Case closed.
Trams! De efterföljande inläggen är svar på reaktionerna.

Jag försöker alltid att läsa inlägg utan att titta vem som skrivit dem för att låta texten stå på egna ben. Det är något jag kan rekommendera. Vissa svar är ganska tydligt färgade av tidigare diskussioner mellan olika individer där läsarens förutfattade meningar påverkar tolkningen.

Ganska många inlägg ser man direkt vem som skrivit, men ibland blir jag förvånad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Trams! De efterföljande inläggen är svar på reaktionerna.

Jag försöker alltid att läsa inlägg utan att titta vem som skrivit dem för att låta texten stå på egna ben. Det är något jag kan rekommendera. Vissa svar är ganska tydligt färgade av tidigare diskussioner mellan olika individer där läsarens förutfattade meningar påverkar tolkningen.

Ganska många inlägg ser man direkt vem som skrivit, men ibland blir jag förvånad.
Ja men dåså. Inlägget om båten var bara ett stort skämt. Kul.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja men dåså. Inlägget om båten var bara ett stort skämt. Kul.
Revisionismen har börjat.

Det var absolut inte ett skämt, nonsens, vilket förvisso inte upphovsmannen har påstått heller.

Det var ju en medlem som fort hakade på och lade ut många länkar om en båt, det kanske också var ett skämt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trams! De efterföljande inläggen är svar på reaktionerna.

Jag försöker alltid att läsa inlägg utan att titta vem som skrivit dem för att låta texten stå på egna ben. Det är något jag kan rekommendera. Vissa svar är ganska tydligt färgade av tidigare diskussioner mellan olika individer där läsarens förutfattade meningar påverkar tolkningen.

Ganska många inlägg ser man direkt vem som skrivit, men ibland blir jag förvånad.

Tycker du inte det är lite ovanligt eller underligt att man börjar lägga in länkar för att stödja och bevisa någonting som var ett skämt?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Trams! De efterföljande inläggen är svar på reaktionerna.

Jag försöker alltid att läsa inlägg utan att titta vem som skrivit dem för att låta texten stå på egna ben. Det är något jag kan rekommendera. Vissa svar är ganska tydligt färgade av tidigare diskussioner mellan olika individer där läsarens förutfattade meningar påverkar tolkningen.

Ganska många inlägg ser man direkt vem som skrivit, men ibland blir jag förvånad.
Ser att upphovsmannen nu "gillat" detta inlägg, så jag får väl ta tillbaka det där med att han inte påstått att det var ett skämt.

Expressen skämtade också kanske.

Sjuklöverväljare har verkligen problem med att erkänna när de har fel, det är en sak som är säker.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top