Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det är nog inte dags att korka upp, tända cigarren och blåsa faran över riktigt än.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Snarare vet de att halva internet är fullt med folk som gärna okritiskt sprider deras små filmer som inte betyder någonting.

Du kan ju kolla på kordinaterna vart det är och sen kan du jämföra vädret när det var. Sen kan du ju även kolla när de anlände med tåget till stationen.
Men det är ju klart man kan ju bara ta den enkla vägen och avföra allt som att det är helt betydelselöst för att det inte passar in i ens narrativ samt ge sig själv en pokal för det.
Själv föredrar jag ta till mig all information och dra mina slutsatser från det. Givetvis med åtanke att Ryssland är bra på matryoshka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom filmer som har spridits som ska visa att dom lastar och drar sig ur har nästan samtliga visat samma tre stridsvagnsindivider (om man kollar individnummer på vagnarna)
Dock filmat ur flera olika vinklar och platser.

Dessutom har insatta människor konstaterat att en av vagnarna lastats med tornet i konstig vinkel, pipan eleverad ut åt sidan, något man normalt inte gör om inte tornet är trasigt.

Jag drar inga slutsatser från det, men det skulle vara kul med filmer på ett helt tågset lastat med dom senaste och bästa vagnarna i 70km/h på väg ifrån Ukrainas gräns.

(DISCLAIMER: Ibland är jag ironisk, har du Autism eller allmänt svårt att uppfatta sådan så behöver du inte läsa mina inlägg och absolut inte svara på dom)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
men hur ni än vrider o vänder det så det usa och nato som har startad allt detta med att rycka närmare o närmare den ryska gräns med sina hardware
försök inte, för det går inte att bortförklara
det är det som är nöttens kärna, inte ukraina eller bornholm eller va fan som, men natos ständiga närmande den ryska gränsen
det är det som kamrat putin retar sej på. han skiter högaktnings fullt i ukraina. men han använder ukraina till att sätta press på usa och nato.
o till del kan jag förstå han. det precis som din granne parkerar sin bil närmare o närmare din tomt, till slut kommer du reta dej på att den står på din tomtgräns.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
o till del kan jag förstå han. det precis som din granne parkerar sin bil närmare o närmare din tomt, till slut kommer du reta dej på att den står på din tomtgräns.
Står det 130,000 thugs från Wagner Group vid ens tomtgräns skulle även jag vara orolig. Vem har en modern historia av anektering?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
men hur ni än vrider o vänder det så det usa/nato som har startad allt detta med att rycka närmare o närmare den ryska gräns med sina hardware
försök inte, för det går inte att bortförklara
det är det som är nöttens kärna, inte ukraina eller bornholm eller va fan som, men natos ständiga närmande den ryska gränsen
det är det som kamrat putin retar sej på. han skiter högaktnings fullt i ukraina. men han använder ukraina till att sätta press på usa - nato.
o till del kan jag förstå han. det precis som din granne parkerar sin bil närmare o närmare din tomt, till slut kommer du reta dej på att den står på din tomtgräns.

Dina påståenden är helt verklighetsfrånvända.

Vad har Donetsk och Krim med det att göra?

Vadå ”Nato som ryckt närmre rysk gräns”?

Menar du baltstaternas ansökan och beviljan om medlemskap? Eller Ungern och Polens?

USA? Det är (för femtioelfte gången) de suveräna staterna som själva väljer vilket försvar de vill ha. Återigen: NATO är inte federalt. Vad får du allt ifrån? Russia Today?

Din liknelse med den parkerade bilen är ganska usel. Prova istället med att grannen installerat ett sofistikerat larm. Ja det är ju såklart besvärande att strålkastare tänds och lyser upp när du bara lite oskyldigt (och i vanlig ordning dyngrak, varvid du ”råkar” navigera fel..) ska pissa i grannens rosenrabatt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
men hur ni än vrider o vänder det så det usa/nato som har startad allt detta med att rycka närmare o närmare den ryska gräns med sina hardware
försök inte, för det går inte att bortförklara
det är det som är nöttens kärna, inte ukraina eller bornholm eller va fan som, men natos ständiga närmande den ryska gränsen
det är det som kamrat putin retar sej på. han skiter högaktnings fullt i ukraina. men han använder ukraina till att sätta press på usa - nato.
o till del kan jag förstå han. det precis som din granne parkerar sin bil närmare o närmare din tomt, till slut kommer du reta dej på att den står på din tomtgräns.
Ser att vi lever i helt olika världar här.
En där nationer är suveräna stater och faktiskt själva bestämmer vad gör och vilken väg de går. Vi kan kalla den verkligheten.
Samt en där Ryssland dikterar vad du gör eller får göra. Vi kan kalla den Sovjet utopin.

I verkligheten så är Ukraina, Estland och de andra baltländerna egna länder som själva bestämmer vad de skall göra. Lika legitima som Sverige, USA eller vilket land som helst.
Vill Sverige gå med i EU och därmed ingå i ett samarbetsavtal där vi åtar oss att följa gemensamma regler så får vi göra det. Vill Sverige gå med i försvarsalliansen NATO så är vi fria att göra det. Det är så det fungerar i verkligheten.

I Sovjet Utopin så skall Sverige eller Ukraina först fråga diktatorn i Ryssland om lov för att få göra saker. Helst skall vi även hålla oss till att rösta och heja på honom vid varje tillfälle som ges. För i Sovjet utopin existerar ingen fri vilja. Där skall alla lyda diktatorn.


Skall vi använda grannliknelsen så kan vi säga så här:
Din granne tecknar ett avtal med Securitas om att installera ett larm med åtgärd. Alla dörrar blir larmade och carportern får en kamera. Du stör dig så mycket på att du inte längre kan gå in och låna hans verktyg på natten så att du börjar träna skytte mot en tavla som du ställt vid hans staket. Du bjuder även in alla dina jaktkompisar för att skjuta mot tavlan vid grannen. Nu kommer polisen och ser till att situantionen lugnar ned sig och att ni inte skjuter ihjäl någon.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lägg till att Ryssland även kräver att Sverige och Finland inte skall få välja sin egen väg vad gäller säkerhetspolitik. Eller väljer ni att inte alls se detta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, när grannen ställer krav på att man inte skaffar sig ett larmavtal med Securitas så borde man inse att man varit jävligt korkad som inte skaffat sig det avtalet för länge sedan och eftersom man inte skaffade sig avtalet igår så bör man skaffa det idag.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Lägg till att Ryssland även kräver att Sverige och Finland inte skall få välja sin egen väg vad gäller säkerhetspolitik. Eller väljer ni att inte alls se detta?

Var det inte så att de kräver att nato inte släpper in oss. D.v.s. Sverige får göra vad vi vill, så länge nato inte låter oss bli medlemmar. Så det är Nato som inte ska få välja.
Jag vet, i princip samma sak, men det låter inte lika drastiskt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Dina påståenden är helt verklighetsfrånvända. tja, annars är det dina

Vad har Donetsk och Krim med det att göra? vem har nämt det

Vadå ”Nato som ryckt närmre rysk gräns”? har du missad att baltikum inte längre tillhör rysland o dom numera är alierade med usa

Menar du baltstaternas ansökan och beviljan om medlemskap? Eller Ungern och Polens? ja, förklara hur du får det till att usa och nato inte har närmat sej ryska gränsen

USA? Det är (för femtioelfte gången) de suveräna staterna som själva väljer vilket försvar de vill ha. Återigen: NATO är inte federalt. Vad får du allt ifrån? Russia Today? när har jag sagt att usa är nato

Din liknelse med den parkerade bilen är ganska usel. Prova istället med att grannen installerat ett sofistikerat larm. Ja det är ju såklart besvärande att strålkastare tänds och lyser upp när du bara lite oskyldigt (och i vanlig ordning dyngrak, varvid du ”råkar” navigera fel..) ska pissa i grannens rosenrabatt. detta är så urbota korkad så det vet jag inte hur jag ska bemöta
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Var det inte så att de kräver att nato inte släpper in oss. D.v.s. Sverige får göra vad vi vill, så länge nato inte låter oss bli medlemmar. Så det är Nato som inte ska få välja.
Jag vet, i princip samma sak, men det låter inte lika drastiskt.
exakt det en himla skilnad, rysland är ute efter nato o inte ukraina eller sverige eller osv. allt handlar om nato o inget annat
synd bara ingen fattar det
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du kan ju kolla på kordinaterna vart det är och sen kan du jämföra vädret när det var. Sen kan du ju även kolla när de anlände med tåget till stationen.
Men det är ju klart man kan ju bara ta den enkla vägen och avföra allt som att det är helt betydelselöst för att det inte passar in i ens narrativ samt ge sig själv en pokal för det.
Själv föredrar jag ta till mig all information och dra mina slutsatser från det. Givetvis med åtanke att Ryssland är bra på matryoshka.
Pokalen var till dig, denna gång för att du så förtjänstfullt delat stora mängder film på rysk militär utrustning.

Jag tycker det är oansvarigt av dig.

Jag tittade på Google på koordinaterna, kände inte ens igen korsningen. Det var i alla fall på fel sida av korsningen om det är samma ställe så koordinaterna är fel. Jag lade en minut på projektet skall jag erkänna.

Det är mycket möjligt, rent av troligt, att alla dessa filmer på försvarsmateriel som sprids är placerade och planerade. Vad är då svaret från svenska krigsintresserade medelålders män?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vilka länder har NATO annekterat? Du vet om att NATO inte är ett land, utan en gemenskap, ungefär som EU, begränsat till försvar av lilleputtländer som fortfarande har sitt oberoende och fria vilja kvar att försvara.

Och det där verkar inte Ryssland förstå. Verkar som att de ser nato som ett land/nation som kommer blanda sig i Rysslands intresse.
Min chef är förlovad med en ryska, som kommer från en högt uppsatt politisk familj, så det kan ibland bli intressanta diskussioner på lunchen.
Så som jag ser det, är det deras avsaknad av tillit eller förståelse av vad nato är som ställer till det.
Och det kanske man inte kan klandra dem för, när usa är medlem. För mycket av deras agg mot nato bygger på att "usa" kommer för nära.
Så att försöka få ryssland att förstå vad nato är hade antagligen varit bästa lösningen på hela problemet, men detta skulle då ha gjorts för länge sen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eller hur!? Och nu har Ukraina skjutit ryska separatister också.

:nicka
Japp, det verkar vara den ingången som Putler väljer.

Ungefär som när hans föregångare startade krig mot Polen för att "Polacker" hade attackerat en radiostation.
"Polackerna" ifråga pratade dock knackig Polska när dom tillslut lyckades sända iväg ett meddelande från radiostationen, och meddelandet gick bara ut över sändaren i Gleiwitz och inte över hela landet, för dom hade attackerat sändarhuset, och inte studion...
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top