Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trump sa att han är bra vän med Putin och att han kan få honom att göra det han vill.
Jag uppfattar det som att Trump har höga tankar om sig själv.
Han lider uppenbart av storhetsvansinne och narcissism av sällan skådat slag. Man kan ändå lägga det åt sidan och fokusera på sak och inte person.
Jag är helt säker på att han skulle göra ett djärvt försök att ordna fred, som han gjorde i Mellanöstern (och lyckades) och i Nordkorea (och inte lyckades).

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Han lider uppenbart av storhetsvansinne och narcissism av sällan skådat slag. Man kan ändå lägga det åt sidan och fokusera på sak och inte person.
Jag är helt säker på att han skulle göra ett djärvt försök att ordna fred, som han gjorde i Mellanöstern (och lyckades) och i Nordkorea (och inte lyckades).
Är det fred i mellanöstern?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tja då vet Ryssland att det bara gäller att hålla ut. Med lite flax hoppar USA av Ukraina stödet 2024 efter presidentvalet. Om det går som Ryssland och Trump hoppas. #
"Peace for our time" som det heter / hette.
# Kanske ännu tidigare om Demokraterna beslutar sig för att undvika göra detta till en valfråga.
På bästa (s) -sätt känn vart vinden blåser som jag fick förklarat NATO anslutningsbeslutet. Tack !

View attachment 481628
Man kan tycka att kriget borde ta slut innan november 2024 men vem vet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan tycka att kriget borde ta slut innan november 2024 men vem vet.
Om fronten legat 500 mil mer åt Öster hade jag hållit med dig.
Men i ett krig där Västra sidan inte får anfalla in i Östra sidan för supportrarna så varför ?
Och när USA lägger ner stödet så försvinner resten av supportrarna som en solnedgång. #
De saknar ju Kärnvapen av betydelse för att matcha Rysslands.

# När IS var besegrat drog USA in stödet till Kurderna. Och nu gör väl Sverige det också ?!
1678141246057.png

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag vet att det förminskas här men att det är mer fred än innan är väl ett faktum, oavsett vad man tycker om Trump.
Fredsavtal och/eller återupptagna diplomatiska relationer mellan Israel och några ME-länder!

Fred i ME kommer nog aldrig tyvärr, Palestinakonflikten kommer att hålla i sig några generationer till, för många lättkränkta syskonbarn som läser uppviglingsboken från forntiden.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Var är Gustav 'Vasa' Eriksson när man behöver en? Jag vill att Sverige ska bli en stormakt igen, spöa ryssarna och ta över åtminstonne halva norra Europa. Finland låter vi vara för dom har varit så snälla, Norge är ju vårt (egentligen), Danmark kan bli en hård nöt att knäcka men det går om vi bjuder dom på öl innan slaget.

Vi har ju allt som behövs, malm och andra råvaror, fabriker (Bofors), kunskapen och tekniken har vi haft sedan 1800-talet, och malajerna har vi importerat nu i över 30 år. Detta kan faktisk bli en anledning för mig att börja titta på TV igen. Vem vet, jag kanske blir peppad och hakar på i attacken mot ryssland, ge mig en AK5a och en uniform, och en vecka till att få den att passa, så lovar jag att bli en duktig soldat som gör min plikt med stolthet och glädje.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var är Gustav 'Vasa' Eriksson när man behöver en? Jag vill att Sverige ska bli en stormakt igen, spöa ryssarna och ta över åtminstonne halva norra Europa. Finland låter vi vara för dom har varit så snälla, Norge är ju vårt (egentligen), Danmark kan bli en hård nöt att knäcka men det går om vi bjuder dom på öl innan slaget.

Vi har ju allt som behövs, malm och andra råvaror, fabriker (Bofors), kunskapen och tekniken har vi haft sedan 1800-talet, och malajerna har vi importerat nu i över 30 år. Detta kan faktisk bli en anledning för mig att börja titta på TV igen. Vem vet, jag kanske blir peppad och hakar på i attacken mot ryssland, ge mig en AK5a och en uniform, och en vecka till att få den att passa, så lovar jag att bli en duktig soldat som gör min plikt med stolthet och glädje.

Ja, allt fram till Poltava tillhör ju oss. Det är dags att vi sparkar ut Putte och tar tillbaka det som är vårt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På den tiden var Sverige ett fattigt land med några få rika som sålde ut våra naturresurser och för pengarna köpte Wagnergrupper som fick mörda, bränna och våldta runtom i Europa. Hemma svalt folk ihjäl, dog av enkla sjukdomar och avrättades om de sa emot.

Något att sträva efter?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På den tiden var Sverige ett fattigt land med några få rika som sålde ut våra naturresurser och för pengarna köpte Wagnergrupper som fick mörda, bränna och våldta runtom i Europa. Hemma svalt folk ihjäl, dog av enkla sjukdomar och avrättades om de sa emot.

Något att sträva efter?

Med jordbruksmarken i Ukraina ska väl inte ens våra svenska politiker lyckas klåpa till det så till den grad att svenska folket skulle behöva svälta?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jodå, det blir vindkraftspark på bördig åker.

Alldelens oavsett vad det blir på marken kommer det att ta många år innan den är minröjd och möjlig att bruka.

Det är ju inte bara den mark som har besuttits av svinen, utan även allt som har varit beskjutet/bombat som måste rensas.
Dom har skjutit en enorma massa blindgångare som måste tas om hand, både med artilleri och som flygbomber och missiler.
Det har ju också använts en massa ryzka clusterbomber som lämnar massor med oexploderade "bomblets" (substridsdelar kanske det Svenska ordet är).

Det får mig att tänka på dom Bombkapsel 90/DWS39 som vi har i lager, den togs ju fram för att inte räknas som klusterbomb, men sablades väl ändå ner av clusterbombsförbudet.

Ukrainarna skulle ju kunna få substridsdelarna att hänga under sina drönare, och släppa dom en och en över målet, dom som träffar gör nytta och dom som missar självdestrueras och blir ofarliga.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Något att sträva efter?
Och idag har vi några få rika politiker som säljer ut våra naturesurser.
Minerallagstiftningen är ju ett praktexempel på ovan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Så länge Ryssland kan använda mer ammunition än Ukraina lär det inte bli fred.​

Tror jag.

"Vi kommer naturligtvis från svensk sida att göra allt vi kan för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att hitta en lösning, säger försvarsminister Pål Jonson (M).
Han och EU:s utrikeschef Josep Borrell är på onsdag värdar för EU:s informella försvarsministermöte i Arlanda stad norr om Stockholm. Där ska ministrarna diskutera den plan som Borrell arbetar fram tillsammans med EU-kommissionen, det svenska EU-ordförandeskapet och EU-länderna.

Det är bråttom. Det finns uppgifter om att Ryssland avfyrar omkring 50 000 artillerigranater per dag, medan Ukraina bara kan använda upp till 7 000."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tror jag.

"Vi kommer naturligtvis från svensk sida att göra allt vi kan för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för att hitta en lösning, säger försvarsminister Pål Jonson (M).
Han och EU:s utrikeschef Josep Borrell är på onsdag värdar för EU:s informella försvarsministermöte i Arlanda stad norr om Stockholm. Där ska ministrarna diskutera den plan som Borrell arbetar fram tillsammans med EU-kommissionen, det svenska EU-ordförandeskapet och EU-länderna.

Det är bråttom. Det finns uppgifter om att Ryssland avfyrar omkring 50 000 artillerigranater per dag, medan Ukraina bara kan använda upp till 7 000."

50000 som landar lite hipp som happ i lekparker och sjukhus V.S 7000 som i alla fall träffar i närheten av militära mål...

Visst är det ett enormt problem att Ukraina har dåligt med ammunition, men det har rysland också, skäggige mannen grinar ju dagligen över att han bara får samma tilldelning som den vanliga militären.

EU hade väl ett möte i går där man bestämde att göra ett gemensamt inköp av ammunition, jag minns inte beloppet, men det var en avsevärd summa IAF

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Tror jag.

Tvivlar på att det skulle bli bättre om Ukraina kunde kasta tiotusentals pjäser på sin egen mark med. Kriget tar slut när Ryssland inser att det kostar för mycket för vad de kan vinna. Och med tanke på att de redan börjat bygga frankentanks, och inte har något problem att skicka hundratusentals män i köttkvarnen så vetefan vad som skulle vara tröskeln där det kostar för mycket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tvivlar på att det skulle bli bättre om Ukraina kunde kasta tiotusentals pjäser på sin egen mark med. Kriget tar slut när Ryssland inser att det kostar för mycket för vad de kan vinna. Och med tanke på att de redan börjat bygga frankentanks, och inte har något problem att skicka hundratusentals män i köttkvarnen så vetefan vad som skulle vara tröskeln där det kostar för mycket.

Förutom frankentanks så har dom ju släpat fram alla T62 som fortfarande rullar ur lager och ska uppgradera dom med... ny radio.

Det är väl snudd på att en CV9040 skjuter genom frontpansaret på en sån, ett välriktat skott med en CarlG slår nog också ut dom och NLAW och Javelin har absolut inte problem med dom.

Men först ska dom in på renovering, och under den tiden kan dom fabrikerna inte bygga nytt.

T62 har ju ocksså en slätborrad 115mm kanon som inte har använts på länge, så frågan är hur mycket ammunition dom kan skrapa fram (Kina och NK har)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förutom frankentanks så har dom ju släpat fram alla T62 som fortfarande rullar ur lager och ska uppgradera dom med... ny radio.

Det är väl snudd på att en CV9040 skjuter genom frontpansaret på en sån, ett välriktat skott med en CarlG slår nog också ut dom och NLAW och Javelin har absolut inte problem med dom.

Men först ska dom in på renovering, och under den tiden kan dom fabrikerna inte bygga nytt.

T62 har ju ocksså en slätborrad 115mm kanon som inte har använts på länge, så frågan är hur mycket ammunition dom kan skrapa fram (Kina och NK har)
Ja, Rysslands materiel stinker last ditch redan efter ett år, det är lite överraskande. Skickar Ryssland fler män kommer de snart behöva tvångsvärva kvinnor att jobba i fabrukerna som "pumpar ut" krigsmateriel för att inte bli av med grundkompetensen de behöver för att fortsätta kunna bygga sitt skräp ens på det halvdana sättet de gör när de utarmar den manliga delen av befolkningen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ryssland är ett motsägelsefullt land.
Dom kan tillverka enorma mängder kass lågteknologi, och enstaka exemplar av absolut spjutspetsteknologi, men däremellan är det rätt tomt.

Jag såg en dokumentär om han Svensken som styrde upp deras biltillverkning, när han kom till fabriken så tillverkade dom bara vita bilar för det var enklast så, ingen hade frågat vilken färg som sålde bäst eller var mest efterfrågad, för finns det bara vita bilar att köpa så säljer dom bäst...

Sovjet 2.0

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping