powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Vikingasvamlet orkar jag inte ha en åsikt om. Ska man så långt bak kan man lika gärna prata indoeuropeiska folkvandringen och konstatera att vi är bröder med alla utom Finland, Estland och Ungern.. ja och några minoriteter i andra länder.Jag tittar på Ryssland, läser här https://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssland
Sträcker det sig verkligen från Finland till Japan? Det är ju fantastiskt. Tittar vi på befolkningen så verkar dock inte så värst många vara ryssar, utan det är en blandning av olika folkslag som mest anser sig som 'egna'. Detta kan naturligtvis avhjälpas med lite alkohol och mutor.
Så är ryssar, ett folkslag? Förvisso rätt så utblandat med kasaker, judar och annat aisatiskt ju längre norr / österut vi kommer, men typiskt för Moskvas bild utåt verkar betona en ljus typ med blåa ögon, ungefär som Tyskland en gång gjorde. Putin liknar en finne med sina små blåa ögon och höga kindben, och vi vet hur sega dom kan vara
Och så kallar dom sig "ryssar". Jag skulle vilja gå så långt att ge dom titeln 'gamla vikingar', vilka med sitt keltiska ursprung besitter dom egenskaper vi själva har - lugna, envisa och följsamma under visst förtryck med den säregna effekten att alla ska ha det lika jävligt (jäntelagen?). För är det något vi hatar så är det orättvisa, även gammal sådan med tanke på hur vi gärna böjer oss för påminnelsen om att Sverige en gång var en stormakt, med allt vad det innebär.
Gällande befolkningsmängden så vinner Ryssland över Sverige, vi är vad .. 9 miljoner, och dom verkar vara "106 miljoner i dom europeiska delarna", totalt 145 milj enligt wikin ovan. Så något måste dom ju ha gjort rätt. Frågan är om vi här i Sverige inte bara är 'bortglömda ryssar'? Dvs vikingar som inte följde med österut för att vidga den tidens imperium.
Hur vore det om vi helt enkelt gick med Ryssland? Jag tror det skulle passa vår mentalitet perfekt, för att alla där har det lika jävligt, det är nära till Japan med allt det innebär (motorcyklar), stora ytor med mycket land, ingen som tjatar om "miljön", mineraler och allt en industriellt innovativ galning kan önska sig.
Balansera det goda mot det onda, ... "diktatur"? .. har vi inte redan det här i Sverige?
Nej vi har inte "diktatur" här. Vårt politiska system har sina brister och väljarna är till stora delar idioter vilket de styrande på båda sidor utnyttjar i utspel som gagnar deras politiska makt framför nationens och det stora flertalets väl. Ja allra mest sossarna men resten är, utan undantag, också delaktiga.
MEN från det till att påstå att det är som i Ryssland där oppositionella grips eller mördas är ganska många steg. Eller att det är förbjudet att kalla ett krig ett krig, att rapportera om hur det går i sagda krig etc.
Likadant med miljöpolitik. Även om man kan irritera sig på att vi ska "gå före" och "visa resten av världen" till en löjlig kostnad, så tar jag det hellre än rysk mentalitet där man kan lämna kärnubåtar och synnerligen miljöfarligt avfall i det fria för att det är för dyrt/jobbigt att ta hand om. Men en mellanväg hade kunnat vara trevlig.