Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är detta fejk eller finns dessa smådrones på riktigt?

Ja.
Både och, det är absolut fejk än så länge, men så små drones finns, man kan programmera dom att arbeta i klunga.

Egentligen finns all teknik/mjukvara men kanske inte snabb nog och förfinad nog för att användas på det här sättet än.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Aprilskämt?

Det är ju på riktigt fullt så patetiskt att man undrar lite...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Spaning, den kan inte göra så mycket mer:

Än så länge.
Tänk dig den med ett enskotts vapen av något slag. Rekylen är ju oväsentlig. Pipan behöver inte hålla för fler skott så den kan göras lätt. Kanske till och med i kolfiber. Den är ju ändå förbrukad efter skottet.
Sen en svärm sådana ned i skyttegraven.

Som det är nu så har den 2 km räckvidd och 20 m bort så varken hör man den eller ser den knappt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Än så länge.
Tänk dig den med ett enskotts vapen av något slag. Rekylen är ju oväsentlig. Pipan behöver inte hålla för fler skott så den kan göras lätt. Kanske till och med i kolfiber. Den är ju ändå förbrukad efter skottet.
Sen en svärm sådana ned i skyttegraven.

Som det är nu så har den 2 km räckvidd och 20 m bort så varken hör man den eller ser den knappt.

Just Black Hornet kan nog inte bära den extravikten, men visst är det görbart med en liknande modell.
Drönare av många olika sorter kommer absolut att vara viktiga i framtiden.

Ett förpackningsföretag i Australien tillverkar tusentals av vattentålig wellpapp, man viker ihop den på minuter och monterar i motorenhet och kameraenhet, eventuellt en sprängladdning om man vill använda den som kamikaze-drönare eller en bombsläppnings enhet om man vill släppa bomber.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Imagine that... Det kanske inte är så konstigt att det tar tid, även det fortfarande hade varit mera logiskt att blocka Finland...

Bifogat

• NATO.jpg
    NATO.jpg
    130.6 KB · Visningar: 37

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Imagine that... Det kanske inte är så konstigt att det tar tid, även det fortfarande hade varit mera logiskt att blocka Finland...

Jo, men listan krymper, och det är inte säkert att det är så väldans ömsesidigt...

Byxbajsaren från Kreml får nog bjuda sina kompisar på lunchen för att dom ska sitta vid samma bord som honom i matsalen.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jo, men listan krymper, och det är inte säkert att det är så väldans ömsesidigt...

Byxbajsaren från Kreml får nog bjuda sina kompisar på lunchen för att dom ska sitta vid samma bord som honom i matsalen.
Just vad gäller Erdogan så är det nog skapligt ömsesidigt, Turkiet har fått mycket kritik för att vara allt för ryssvänliga...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
NSS/HV har fortfarande AK4B (utan beredskapsammunition) och personlig utrustning hemma. Skillnaden mot för drygt 20 år sen är att vapnet är låst och enskild soldat inte har nyckeln. Ur beredskapssynpunkt är det dåligt då vapnet inte är kattpiss värt låst.

Förbandsmässigt däremot är de mer slagkraftiga, lägre medelålder, bättre utrustade och med bättre struktur än då när jag var aktiv. Lämnade in för åratal sedan när SMC stal mer och mer av mitt engagemang.
B ersätts med C (Spuhr-kolv) och inom ett par år så kommer det börja rulla ut Sakotillverkade enhetsvapen som FM köper in tillsammans med finska försvaret. Blir samma kaliber som idag används (NATO-standard). Kommer att bli riktigt bra.

Låset är ett minne blott och förvaring löses på annat sätt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
B ersätts med C (Spuhr-kolv) och inom ett par år så kommer det börja rulla ut Sakotillverkade enhetsvapen som FM köper in tillsammans med finska försvaret. Blir samma kaliber som idag används (NATO-standard). Kommer att bli riktigt bra.

Låset är ett minne blott och förvaring löses på annat sätt.
Där ser man vad man missat i civila mörkret där man traskar runt numera.

OT:
Vad jag förstått så har 7,62x51 fått en liten återkomst på bekostnad av 5,56x45 pga det utbredda bruket av skyddsväst/platecarrier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

OT:
Vad jag förstått så har 7,62x51 fått en liten återkomst på bekostnad av 5,56x45 pga det utbredda bruket av skyddsväst/platecarrier.

Jag är ingen vapen-nerd, men jävlar vilken skitstorm det blev angående valet av kaliber...

Vi verkar rätt ensamma om att tycka att 7.62 behövs, dom flesta föredrar 5.56 med mer ammunition.

Hursomhelst: Finlads sako är vår!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett förpackningsföretag i Australien tillverkar tusentals av vattentålig wellpapp, man viker ihop den på minuter och monterar i motorenhet och kameraenhet, eventuellt en sprängladdning om man vill använda den som kamikaze-drönare eller en bombsläppnings enhet om man vill släppa bomber.
Just de där IKEA drönarna är smarta och billiga.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

OT:
Jo 5.56 kommer dock att finnas i de sk personskyddskarbinerna med kortare pipa. För sjukvårdspersonal, hundförare mfl som idag har pistol (den är ju bra, men knappast som huvudbeväpning) - samma folk som förr fick kpisten.

Det här gäller ju hela FM, inte bara HV.

Att sen jänkarna går in i en helt ny kaliber, ja det kommer ju ställa till det, men det är en längre horisont och vi och finnarna har ett behov här och nu och som verkar lösas på i sammanhanget rekordkort tid.

7.62 är en jäkla bra kaliber. Visserligen tung och skrymmande, men effekten i målet och de erfarenheter man drar nu av krigföring, gör det till ett vettigt val för oss.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag är ingen vapen-nerd, men jävlar vilken skitstorm det blev angående valet av kaliber...

Vi verkar rätt ensamma om att tycka att 7.62 behövs, dom flesta föredrar 5.56 med mer ammunition.

Hursomhelst: Finlads sako är vår!
Det var ju därför 5.56 kom även hos oss i AK5:an, men den har ju visat sig alldeles för klen i skogen och i stad... Så inte många ställen den duger. USA såg det redan i Vietnam, hur kulorna vek av för minsta kvist och dessutom var instabil och kräver hög rotation för självstabilitet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år