Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, eller är det lite brist på gäng som utbildar panikinkallade, för att de som verkligen kan, är vid fronten?
Jag var inte helt allvarlig. Men flera länder har ju utbildande förband på plats i Ukraina, men det skulle nog inte vara dumt att skala upp utbildningen lite till. Åas så har de nog utbildat så in i helvete för att ha folk för våroffensiven i år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ypop4er

Ypperlig reklam för svensk militärmakt. Vårt hemvärn är så välutbildat att en hobbyist därifrån är duktig nog att utbilda krigande trupper under brinnande invasion för att stärka försvaret mot världens näst mäktigaste militärmakt.

Hon är alltså en sån där som fastnar i nerfällt läge när hon har böjt sig ner??

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ypop4er

Ypperlig reklam för svensk militärmakt. Vårt hemvärn är så välutbildat att en hobbyist därifrån är duktig nog att utbilda krigande trupper under brinnande invasion för att stärka försvaret mot världens näst mäktigaste militärmakt.
Man ska veta att de Ukrainare som utbildats är vanliga människor: lärare, ingenjörer, bankpersonal, målare ja alla - som troligen aldrig sett ett vapen.

Så en Hemvärnsutbildning är skyhögt över deras förmåga innan starten av utbildningen.
Ukraina behöver all hjälp de kan få!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ryssland vet inte riktigt var de ska förstärka sina grupperingar. Det syns även att områden runt Bakhmut som intagits av Wagner efter månader av tuggande, därefter överlämnats till de reguljära ryska styrkorna, snabbt fallit tillbaka de senaste dagarna när de ukrainska förbanden tryckt emot.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade länge trott att Ukraina skulle släppa Bakhmut en dag och dra sig tillbaka till bättre positioner.
Men....Bakhmut holds..
Intressant om det är där den stora vändningen kommer.
Ett nytt Stalingrad som skickar eko långt in i Ryssland.
Bakhmut holds ?

st,small,507x507-pad,600x600,f8f8f8.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag hade länge trott att Ukraina skulle släppa Bakhmut en dag och dra sig tillbaka till bättre positioner.
Men....Bakhmut holds..
Intressant om det är där den stora vändningen kommer.
Ett nytt Stalingrad som skickar eko långt in i Ryssland.
Bakhmut holds ?

View attachment 484035
En intressant detalj är ju att de verkar ha ganska lätt att trycka tillbaka den reguljära armen, men Wagner verkar svårtuggat.
Och Ryssland har ju gjort Bakmut till den viktigaste biten land för dem att inta, så att ta den biten land ifrån dem kommer ju antagligen ha en lätt demoraliserande effekt på de ryska soldaterna. Plus att om de låser upp soldaterna där så kan de inte hitta på något annat dumt nån annanstans.
Visst har det sett ut som om det antagligen hade varit smart att backa ur för Ukraina ganska många gånger, men de har ju haft en ganska okej KvD där, och staden är ju redan bombad till grus så att möta ryssen där är ju ganska bra ändå. Annars stövlar de ju bara vidare till nästa stad och bombar sönder den med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, Bakhmut har varit någon slags prestige projekt för den ryska sidan, dom låser sig vid att en stad på kartan ska intas och då får det kosta vad det kosta vill.

Det var ju en annan stad tidigt i kriget som var ett liknande projekt, det hade absolut inget militärt värde, men dom malde på, Ukraina evakuerade staden och lät det kosta för varje meter.

När Ukraina inte längre tyckte att det var värt kostnaden backade dom ur, och ryssarna fick ta sitt "segerfoto" på den största grushögen i staden, för det fanns inte kvar någon upprättstående infrastruktur att fästa flaggan vid.

Bakhmut är väl bara grus vid det här laget, allt brännbart är borta efter alla brandbomber och frågan är om det ens finns hus kvar att inhysa befälen i om dom skulle lyckas inta den.
Men nu är frågan om rysarna vill det längre, då flankerna runt staden börjar ge vika och dom riskerar att bli inringade där.

Twitter igår levererade bilder på bilköer med "civila" rysar på väg ut ur Donbas.
Förtroendet för den ryska krigsmakten sviktar tydligen

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dom få hela hus som fanns kvar hade väl Ukraina försåtsminerat och sprängdes i luften när ryssarna installerade sina staber där.

Men det har nog varit otrevligt oavsett vilken sida man har varit på. Finns filmer på något som ser ut som vit fosfor som singlar ner vilket väl inte är det trevligaste att komma i kontakt med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom få hela hus som fanns kvar hade väl Ukraina försåtsminerat och sprängdes i luften när ryssarna installerade sina staber där.

Men det har nog varit otrevligt oavsett vilken sida man har varit på. Finns filmer på något som ser ut som vit fosfor som singlar ner vilket väl inte är det trevligaste att komma i kontakt med.

Vid något tillfälle har det varit vit fosfor, men dom vanliga brandbomberna man har sett har inte varit det, det har varit alldelens för lite rökspår efter dom för att vara fosfor

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vilka kör fosfor? Ukraina gissar jag.
Minns att det var ett himla ståhej när Israel rättmätigt använde det, nu håller alla med om att det är bra gissar jag vidare.

/Kille som gissar

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Minns att det var ett himla ståhej när Israel rättmätigt använde det, nu håller alla med om att det är bra gissar jag vidare.

/Kille som gissar
Ukraina har använt fosfor på ett godkänt vis enligt vad jag läst, medan Ryssland använt det mot civilbefolkningen, och då såklart också på ett regelmässigt vis.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

/Kille som gissar
Var rysk attack som jag såg. Men jag kan ha fel i att det var just fosfor, men det såg otrevligt ut.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Heder, synd hon bara utbildat sig i Hemvärnet, då det verkar vara en tjej med drag!
Tänk om hon varit officer.
Nu utbildar hon förband som är långt ifrån gränsen, klokt då hon har barn.
Underskatta inte HV. Det finns gott om folk där som är fd yrkessoldater, reservare eller med decennier av utbildning och utlandsmissioner bakom sig. Dessutom med ett intresse och driv som kanske inte återfinns överallt.

Står sig extremt väl internationellt både i teori och praktik.

Sen finns det ju glada amatörer förstås, men instruktörerna håller generellt hög nivå.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin