Så anställning är viktigare än ideologiska drivkrafter? Lite det som någon annan just beskylldes för alltså. ?
Är lätt att ha åsikter på läktaren...
Jag hade åkt ned om jag inte haft familj, som jag skrivit om tidigare. Då jag vet att risken är skyhög att inte komma hem hel, alt inte alls komma hem.
Men hade jag tappat jobbet DESSUTOM (utöver riskerna i Ukraina), hade jag inte åkt alls.
Nu har jag lämnat FM sedan 20+ år men jag hade troligen även nu (civilt jobb), tappat det. Vi har compliance-krav på arbetsplatsen som gör en återvändande soldat till en risk.
Alla som varit med då det "hettat till" vet att man inte kommer hem utan post-traumatisk stress, ingen lek att hantera det.
Alla drabbas mer eller mindre.
Alla drabbas olika och det går inte att förutsäga hur, man kan bara förbereda sig och hantera detta efteråt.
Att då även tappa jobbet och ha svårt att få nytt, blir en ytterligare stress.
Väldigt dåligt och då kan det gå illa på många sätt, om man redan har PTSD.
Är därför ingen slump att FM inte vill ha sina anställda i krig/konfliktsituationer som inte stöds av FM.
Då svenskarna gör insatser har man minutiösa förberedelser, genomförande med stöd, uppföljning och kontroll. Något som inte finns i Ukraina på samma sätt. = stora risker.
Just därför ska Caroline Nordengrip ha all heder.
OK, hon bara utbildar och är långt ifrån gränsen, men det är INTE utan risker!