Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läge för ett Star Warrs citat: "I find your lack of faith disturbing"

Jag vill nog gärma tro att poliskonstaplarna och före detta kollegorna skogsmatroser m.fl skulle göra rätt saker, alltså vilja, kunna ocjh göra om det till äventyrs skulle dyka upp några "små gröna män". Nej förresten inte bara tror, jag är övertygad om det.
Vad baserar du din tro på? Genuint nyfiken.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag är också rätt säker på en sak. Sannolikheten att vi kan försvara oss mot Ryssland hade varit högre om alla som sitter på internet och gnäller på alla andra och hur värdelöst Sverige är lade den tiden på att bidra konstruktivt till att lösa den förbannade jävla uppgiften istället.

Kommer inte ihåg från vilken film detta citat kommer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker att om fler skrev textväggar med "å ena sidan å andra sidan" resonemang som under en evighet aldrig verkar landa i någonting någonsin så skulle ryssen hålla sig borta.

Självklart har jag ingen särskild skrivmaskin i åtanke.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jag tycker att om fler skrev textväggar med "å ena sidan å andra sidan" resonemang som under en evighet aldrig verkar landa i någonting någonsin så skulle ryssen hålla sig borta.

Självklart har jag ingen särskild skrivmaskin i åtanke.
Bra, då fortsätter jag med det.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är också rätt säker på en sak. Sannolikheten att vi kan försvara oss mot Ryssland hade varit högre om alla som sitter på internet och gnäller på alla andra och hur värdelöst Sverige är lade den tiden på att bidra konstruktivt till att lösa den förbannade jävla uppgiften istället.

Kommer inte ihåg från vilken film detta citat kommer.
Sverige har en av de högsta andelarna av befolkningen i EU som vill försvara sitt land med vapen i hand.

Självklart finns det (ofta ryskinfluerade) grupper i samhället som försöker agitera i motsatt riktning, svenskar är veklingar osv. Putin borde komma hit och styra upp, Försvarsmakten är fjollor osv osv.

Men verkligheten ser inte alls ut så.

Man kan säkert garva lite i smyg åt de där töntiga lattefarsorna med manbun, rutig skjorta och som går inåt med tårna men en rätt stor andel av dem kommer likväl att efter lite inkörningstid och utbildning att göra sin plikt på ett mycket bra sätt, på samma sätt som sker i tex Ukraina.

Varje meddelande om att motståndet skall upphöra är falskt. Gäller fortfarande, alltsedan 1943. Faktum är att grundlagen inte tillåter något annat än fortsatt motstånd till dess att Sverige är fritt igen, om så nödvändigt med regeringen i exil.

Vi har ett återtagande att göra inom både civilt och militärt försvar; det första får börja nästan från noll med de förutsättningar som råder idag, det sista är förvisso vasst, men behöver öka i volym och det är inte snabba scenarier utan det handlar om utbildning av officerare som i sin tur kan utbilda nästa generation osv osv. Plus att de skall bli erfarna i yrket. Men det måste göras och nu gör vi det tillsammans i Nato.

Ryssland är det dimensionerande hotet då, nu och i framtiden alldeles oavsett vilka alternativa sanningar som tex Swebb-TV, Samnytt och andra kollaboratörmedier försöker prångla ut.

Så ja, vi bör vara oroliga för Ryssland men vi skall vara lugna vad gäller försvarsvilja och -förmåga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Många tror fortfarande att det var en slump/felnavigering. Men så var det inte. Fler detaljer lär komma fram i sinom tid.

Ständigt denna ryss, för att travestera Ture Sventon.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Många tror fortfarande att det var en slump/felnavigering. Men så var det inte. Fler detaljer lär komma fram i sinom tid.

Ständigt denna ryss, för att travestera Ture Sventon.
Ja när jag bodde där nere fick jag höra lite vad som hade hänt egentligen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sannolikheten att vi kan försvara oss mot Ryssland hade varit högre om alla som sitter på internet och gnäller på alla andra och hur värdelöst Sverige är lade den tiden på att bidra konstruktivt till att lösa den förbannade jävla uppgiften istället.
Medhåll !
Men bland den gruppen finns även de som VET hur vi rustat ned vår förmåga, vilka de verkliga riskerna är och som varnat för detta, utan att godhetsknarkande politiker lyssnat.

Jag har varnat, då jag vet vad vi kan/inte kan, efter att ha spenderat 10+år i försvarsmakten.
Vissa saker är vi skitbra på, men dessa är för få i antal.
(kommer inte att beskriva mer än så, tror ni förstår varför)

Och jag kommer försvara vårt fina land oavsett vilket land som attackerar oss.
Vi kommer sälja oss dyrt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har varnat, då jag vet vad vi kan/inte kan, efter att ha spenderat 10+år i försvarsmakten.

Jag delar din åsikt, men folk som inte har tillbringat en endaste dag i försvarsmakten verkar veta ännu bättre.

Glädjande nog ser man förbättringar på många plan nu, men det tar många år att bygga upp vad som har rivits ner i många år.

En liten ljusglimt är att vi nu kan bygga en förmåga som är relevant för ett modernt krig, eftersom vi inte har ladorna fulla med material för det förra kriget.
Fast ibland har vi inte ens ladorna kvar...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Medhåll !
Men bland den gruppen finns även de som VET hur vi rustat ned vår förmåga, vilka de verkliga riskerna är och som varnat för detta, utan att godhetsknarkande politiker lyssnat.

Det är inte politiker som är ”godhetsknarkare” (detta usla ord som mest används av högerextremister som gått livets hårda skola), det är väljarna som springer åt det håll där ”allt till alla” utlovas.

Det har alltid funnits politiker som stått raka i denna och andra frågor (påfallande ofta folkpartister) men folk röstar hellre på partier som lovar runt i populistiska frågor.

”… and the MEXICANS gonna pay for it!” (Yeeeeahhh)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Medhåll !

Självklart kan och bör neddragningarna av vår försvarsförmåga kritiseras hårt. Det jag lackar ur på är när det bara blir en massa nihilism och häcklande där det närmast låter som att man hoppas att det skall gå helt åt helvete med Sverige vid ett anfall från Ryssland, ungefär som om människor som röstat på fel parti då får sitt straff. Jag har svårt att få ihop logiken med den typen av snack annat än att man själv redan flyttat eller tänkt flytta utomlands.

Som svensk medborgare anser jag att man har en plikt att försvara landet, inklusive att bidra till det psykologiska försvaret, och dit räknas att inte skapa onödig misstro och splittring.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA