Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ska man antaga att rimligaste vore att låta Tyskland få Polen där den 1/9-1939 också.
Europa under ett stortsardöme kommer aldrig vara fritt. Att då tro att Ryssland med besittning av 30% av världens vete..

Tyskland? Sovjet skulle ju ha halva enligt deras avtal.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det är ett dilemma, men alternativen verkar inte jättebra heller.
Utmaningen är att hitta balansen mellan realism och idealism.
Den inslagna vägen fungerar ju inte, vad ska till då, skall väst bomba Moskva? Ok för mig men vad blir konsekvensen och kan man ta sig an en sådan uppgift realistiskt?
Hålla på och skicka saker som inte räcker har vi snart nått till vägs ände med men vi skall så klart fortsätta så länge någon vill ha det.
Och jag gissar att det snart (senast 2025) är slut med att någon vill ha det.
Dom Ukrainska flyktingarna kommer som det heter "rädda bostadsmarknaden" i EU / Sverige.
Jämför lite med Kurderna som övergavs så fort IS var besegrat och (s) ville "hänga" med NATO.
1708768710268.png
ovan från gp.se idag
1708769547639.png
ovan från dn.se idag

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hehe. Ja, det där med kvinnorna har man märkt. Kanske inte som du beskriver, men det blir lite det stuket med pälsar och glitter och högklackat. Men jag tror att det beror på att de ligger 50 år efter oss i utvecklingen, och äntligen vill visa att de har råd och kan kosta på sig. Vänta 30 år så kommer de ha kommit ikapp och blivit som vi.

Dom är ikapp. Det började vända rejält för 15 år sedan ca. Idag har yngre ryssar samma klädstil som vi. Finns givetvis ett gäng äldre och mer gammaldags kvar men kliver man runt på gator i städer i Ryssland idag ser man knappt någon skillnad i jämförelse med här.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
När blev det är troligt att Putin slutar och inte ger sig in i matchen igen, efter att ha tagit östra Ukraina och Krim.
Det är Kiev (därmed hela Ukraina) som är målet. Hur kan du tro nå annat?

Det där stämmer inte. 70 % av dom som bor i Donbass ser sig som ryssar. Om Ukraina uppfyllt Minsk-förordningen så hade inget av detta hänt. Om inte USA stött oppositionen och statskuppen så hade inget av detta hänt. Om inte Porochenko och andra hotat med att kasta ut Ryssland från sina baser på Krim etc så hade inget av detta hänt. Man drar inte igång en statskupp 8 månader innan nästa demokratiska presidentval. Man drar igång en presidentvalskampanj.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fortsätta sanktionerna, öka stödet (så länge Ukraina vill försvara sig själva ärvdes vår förb… plikt att stödja som de närområdesinvånare vi är). För det kommer heller inte sluta med Ukraina. Moldavien-Transnistrien, Polen-Suwalki…det har aviserats om ”ryska minoriteters behov” där med. Ingår det i realismen? Jag hade då inte önskar mig att om något rullade in över pite-älven, så sitter Europas länder och bara ”jaja, intill Dalälven är ju inte så farligt och i realismens namn kan de få Stockholm med”.
Ja jag skrev ju att vi skall fortsätta stödja dem. De kan bestämma hur länge men det kommer kräva många ukrainska liv.

Jag är helt säker på att Ryssland under min livstid inte kommer attackera Polen, det är lika stor chans att Polen attackerar Ryssland, vilket de kan få göra för min del.

Men låt oss ponera att det här fortsätter i tjugo-trettio år och Krim ändå blir ryskt, då är det bättre att dra plåstret nu. Vad gäller Krim så lät väst Ryssland ta det, som Karelen, så det är nog bara att låta den saken vara nu. Jag tror inte alla områden som någon gång erövrats kan återlämnas, det är inte realistiskt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja jag skrev ju att vi skall fortsätta stödja dem. De kan bestämma hur länge men det kommer kräva många ukrainska liv.

Jag är helt säker på att Ryssland under min livstid inte kommer attackera Polen, det är lika stor chans att Polen attackerar Ryssland, vilket de kan få göra för min del.

Men låt oss ponera att det här fortsätter i tjugo-trettio år och Krim ändå blir ryskt, då är det bättre att dra plåstret nu. Vad gäller Krim så lät väst Ryssland ta det, som Karelen, så det är nog bara att låta den saken vara nu. Jag tror inte alla områden som någon gång erövrats kan återlämnas, det är inte realistiskt.
En undersökning visade att nio av tio inte längre tror på seger för Ukraina. Flera röster uppmanar Zelensky att försöka få en förhandlingslösning med Putin.
Enligt en artikel i Aftonbladet så går det illa för Ukraina. Ryssland har kontroll över luftrummet med drönare och hindrar Ukrainas soldater från att omgruppera sig. Soldaterna är krigströtta och uppgivna, det är inte alls samma tongångar som för ett år sedan. Ryssarna tycks ha oändliga resurser och bara maler på.
Jag har hela tiden trott på en lösning som alla kan acceptera. Krim, Donetsk, Luhansk och hela den östra regionen blir en egen suverän stat. Då får Ryssland en zon mot Nato, Ukraina kan gå med i EU och Nato och alla blir nöjda. Det bor ju ändå mest ryssar i de regionerna, så vad finns att förlora?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är nog max 5 år krig kvar, och Ukraina kommer inte förmå att trycka tillbaka ryssen, utan deras seger hänger på att Ryssland lyckas starta ett flerfrontskrig med andra, eller att stödet från befolkningen kraschar totalt till gränsen till inbördeskrig, eller till och med så att ett inbördeskrig startar. Ukrainas befolkning börjar vara lite negativa till kriget, och viljan att hoppa i köttkvarnen har fallit. Och även om så inte var fallet har de inte befolkning att fortsätta kriget mycket längre än så.
Å andra sidan kommer inte Ryssland kunna ta hela Ukraina heller vad det verkar, med en stad om året blir det lite väl långsamt. Men ögonblicket väst slutar skicka materiel och pengar kommer Ukraina att förlora, även om det säkert tar några månader för det att verkligen spela ut på slagfälten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En undersökning visade att nio av tio inte längre tror på seger för Ukraina. Flera röster uppmanar Zelensky att försöka få en förhandlingslösning med Putin.
Enligt en artikel i Aftonbladet så går det illa för Ukraina. Ryssland har kontroll över luftrummet med drönare och hindrar Ukrainas soldater från att omgruppera sig. Soldaterna är krigströtta och uppgivna, det är inte alls samma tongångar som för ett år sedan. Ryssarna tycks ha oändliga resurser och bara maler på.
Jag har hela tiden trott på en lösning som alla kan acceptera. Krim, Donetsk, Luhansk och hela den östra regionen blir en egen suverän stat. Då får Ryssland en zon mot Nato, Ukraina kan gå med i EU och Nato och alla blir nöjda. Det bor ju ändå mest ryssar i de regionerna, så vad finns att förlora?
Intressant se hur stora skillnaderna är mellan olika länder i EU. Tycker jag.
1708781531916.png

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
View attachment 495503
Det är svårt att se någon direkt tendens här. Man hade ju väntat sig att de länder som ligger nära Ryssland skulle vara mer negativa till en fredlig lösning, men så är det inte direkt. Portugal ligger rätt långt från Ryssland men verkar oroa sig en hel del.
25-30% bryr sig inte särskilt mycket...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är svårt att se någon direkt tendens här. Man hade ju väntat sig att de länder som ligger nära Ryssland skulle vara mer negativa till en fredlig lösning, men så är det inte direkt. Portugal ligger rätt långt från Ryssland men verkar oroa sig en hel del.
25-30% bryr sig inte särskilt mycket...
Små länder som ligger rätt långt från Ryssland oroar sig mest.
Eller tror helt oförnuftigt på Ukrainska framgångar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Längder med vacklande ekonomi verkar mindre benägna att vilja kasta pengar på Ukraina.
Skulle det var därför Ungern köper 4 st Gripen ? För Ungerns vacklande ekonomi ?
Sverige med 62000 gängkriminella och 23000 poliser kanske passar under vacklande ekonomi ?
Knepigt det här !

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Skulle det var därför Ungern köper 4 st Gripen ? För Ungerns vacklande ekonomi ?
Sverige med 62000 gängkriminella och 23000 poliser kanske passar under vacklande ekonomi ?
Knepigt det här !
4 jaktplan är ju en piss i nilen sett till försvarsbudget. Särskilt om man köper en av de billigaste på marknaden.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Knepigt det här !
Man blir alltid lika fascinerad av att lilla oansenliga landet Sverige har ett egenproducerat jaktplan som faktiskt efterfrågas av andra länder. Vi behöver inte heller be andra länder om att få köpa deras amerikanska F-16 eller franska Rafale eller vad de heter. För vi kan bygga egna! Och om det inte vore nog så hade vi till helt nyligen två egna inhemska bilmärken - Volvo och SAAB. Inte illa av ett så litet land, det har varken Danmark, Norge eller Finland klarat av.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Man blir alltid lika fascinerad av att lilla oansenliga landet Sverige har ett egenproducerat jaktplan som faktiskt efterfrågas av andra länder. Vi behöver inte heller be andra länder om att få köpa deras amerikanska F-16 eller franska Rafale eller vad de heter. För vi kan bygga egna! Och om det inte vore nog så hade vi till helt nyligen två egna inhemska bilmärken - Volvo och SAAB. Inte illa av ett så litet land, det har varken Danmark, Norge eller Finland klarat av.
Vi hade också det inhemska Scania, och Volvo BM. Och Ericsson. Vi brukade slå myucket över vår matchvikt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Applicera det på 1939.
Nej, den fegheten ska vi inte ha. Om det så kräver att fler länder blandar sig i gör att ryssen slutar ockupationen så får

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vi hade också det inhemska Scania, och Volvo BM. Och Ericsson. Vi brukade slå myucket över vår matchvikt.
Skanska icke att förglömma, en storspelare i byggbranschen. Vi är ett märkligt litet skitland egentligen. Och då har vi inte ens nämnt IKEA, ABBA, Bofors och framförallt Roxette(!). Det svenska musikundret...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där stämmer inte. 70 % av dom som bor i Donbass ser sig som ryssar. Om Ukraina uppfyllt Minsk-förordningen så hade inget av detta hänt. Om inte USA stött oppositionen och statskuppen så hade inget av detta hänt. Om inte Porochenko och andra hotat med att kasta ut Ryssland från sina baser på Krim etc så hade inget av detta hänt. Man drar inte igång en statskupp 8 månader innan nästa demokratiska presidentval. Man drar igång en presidentvalskampanj.
Om Ryssland följt Budapestuppgörelsen hade inte detta hänt. // det är ren bullshit du far med

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
View attachment 495503
If it was up to mee...så länge jag själv slipper åka med bössan till fronten eller skicka dit mina söner?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år