Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Meduza bedömer att Ryssland förlorar 120 man om dagen 2 år in i kriget. Jag tror deras siffror är bland de bästa därute.
(med förlorar så syftas här att de dör och inte bara skadas)
Vore intressant att se de ukrainska förlusterna med, men dessa kommer nog första efter kriget.

"Meduza is now updating that research at the full-scale invasion’s two-year mark, drawing on data that covers the period between February 24, 2022, and late 2023. Using this information and our previous methodology, we estimate that roughly 75,000 Russian combatants have been killed in Ukraine, and Russia’s rate of losses is not slowing."

Det är inte bara manskap Ryssland förlorar. Även materielet går åt i hög takt.
1708791660293.png

1708791535037.png

Det är ett utnötningskrig som tar slut när Ryssland slutar kriga. Inte när man köper mera tid genom fejkade fredstrevare för att kunna bygga upp reserverna igen. Putin själv säger ju var och varannan dag att i hans utopi finns inte Ukraina kvar som land.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Men låt oss ponera att det här fortsätter i tjugo-trettio år och Krim ändå blir ryskt, då är det bättre att dra plåstret nu.
ett fredsavtal med innebörden att Ukraina blir stympat kommer _enbart_innebära temporärt tills Ryssland byggt upp militära resurser igen för att fortsätta sin speciella operation.

Ett ”fredsavtal” med innebörden att Ukraina blir stympat kommer _enbart_innebära temporärt tills Ryssland byggt upp militära resurser igen för att fortsätta sin speciella operation. Då är det väl bättre att dra plåstret nu? Fler kommer ju dö om det finns chans att fylla på resurserna? Tillbaka-kaka säger jag.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ett ”fredsavtal” med innebörden att Ukraina blir stympat kommer _enbart_innebära temporärt tills Ryssland byggt upp militära resurser igen för att fortsätta sin speciella operation. Då är det väl bättre att dra plåstret nu? Fler kommer ju dö om det finns chans att fylla på resurserna? Tillbaka-kaka säger jag.
Det bygger ju på samma "slippery slope therory" som har hävdats i hela diskussionen här. Om Ryssland får sin eftertraktade neutrala zon mot Nato så kommer det följas av krav på utökade områden. Putin kan hävda samma sak - för varje land som ansluts till Nato så kommer fienden ett steg närmare Rysslands gräns.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Möjligt men om Ryssland nöjer sig med Krim är det värt att avsluta nu.
Ingen annan verkar ju vilja lägga sig i heller, så det kommer inte avslutas vad det verkar.
Men visst, NATO kan atombomba Moskva vad mig anbelangar men det verkar ju inte så troligt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssland hade i praktiken Krim utan att omvärlden protesterade alltför mycket och helt uppenbart nöjde de sig inte med det.

De kommer inte att frivilligt lämna något Ukrainskt område som de ockuperar i dag. Eller avhålla sig från att sno åt sig mer i framtiden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Applicera det på 1939.
Nej, den fegheten ska vi inte ha. Om det så kräver att fler länder blandar sig i gör att ryssen slutar ockupationen så får
Om vi nu ska ner i jämförelseträsket så kommer jag dra Karelen.

Men visst, Polen kunde ju börja med att upprätthålla sina gränser, fine for me. Den där missilen på traktorn kunde de ju hämnas, fast den var från Ukraina men de ljög, men det var väl någon överflygning också, bara att skjuta ned. Finland, eller varför inte Sverige för första gången i historien, kunde ju visa lite balls. Men det kommer inte och det vet vi nog båda två så då kvarstår inte vad vi fantiserar om utan vad som är realistiskt och det gärna innan Trump vinner valet i november.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryssland hade i praktiken Krim utan att omvärlden protesterade alltför mycket och helt uppenbart nöjde de sig inte med det.

De kommer inte att frivilligt lämna något Ukrainskt område som de ockuperar i dag. Eller avhålla sig från att sno åt sig mer i framtiden.
Det vet vi inte, inte jag i alla fall. En kompromiss nu vore att omvärlden låter dem ta Krim och att resten av Ukraina går med i NATO.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skanska icke att förglömma, en storspelare i byggbranschen. Vi är ett märkligt litet skitland egentligen. Och då har vi inte ens nämnt IKEA, ABBA, Bofors och framförallt Roxette(!). Det svenska musikundret...
Nej vi är ett märkligt fantastiskt land, även om en del framgångar kommit genom förnedrande och ynkligt beteende, men i huvudsak är vi en stolt nation i grund och botten.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen annan verkar ju vilja lägga sig i heller, så det kommer inte avslutas vad det verkar.
Men visst, NATO kan atombomba Moskva vad mig anbelangar men det verkar ju inte så troligt.
Har du någonting som ens lite tyder på den viljan? Typ, Hostomel, hur får du in det i kontexten?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har du någonting som ens lite tyder på den viljan? Typ, Hostomel, hur får du in det i kontexten?
Jag vet inte vad hostomel är och orkar inte slå upp det, precisera.

Jag är personligen för att Sverige lägger sig i konflikten då Ryssland nyligen kränkt Sverige men vad jag vill har ingen som helst betydelse för denna diskussion som från min sida inte bygger på idealism och fantasier utan på hur läget ser ut, vilka parterna är och vad som blir bäst långsiktigt för alla.

Vi har ju ett väldigt bra försvar, kan inte det upprätthålla våra gränser? Nästa ryska plan som är över gränsen skall ner i drickat, så tycker jag (att det borde vara).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nj

Nja, det vore som att Finland skulle gå in i Ryssland och ta tillbaka förlusten menar du? Skulle det stöttats med isf?
Ja Karelen och Krim är fullt jämförbart. Ta tillbaka det nu. NATO får backa upp. Inget snack och lätt som en plätt, i fantasin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ryssland borde få betala oerhört stora skadestånd till Finland också. Bara att de fick köpa alla de där slutprodukterna är värt triljarders biljoner.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ja Karelen och Krim är fullt jämförbart. Ta tillbaka det nu. NATO får backa upp. Inget snack och lätt som en plätt, i fantasin.
Tror man ska låta bli och hävda ”gamla ” områden. Speciellt om de ingick i en tidigare union. Jämförelsen skulle snarare vara att Kroatien ska återförena Jugoslavien. Det är lite mer jämförbart..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag vet inte vad hostomel är och orkar inte slå upp det, precisera.
Hostomel är flygplatsen för ryssen gick på pumpen första dagarna av kriget. Märkligt ställe då det ligger 70mil väster om Donetsk. Mycket märklig…
Köp inte skitsnacket om att Putin nöjer sig med en tredjedel..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras