Men du ska svara på min fråga om Karelen väl? 🥹Jag vet. Det hör annan tråd till men ibland behöver man exemplifiera. Och så blev det lite (freudiansk??) tyskt där med
Men du ska svara på min fråga om Karelen väl? 🥹Jag vet. Det hör annan tråd till men ibland behöver man exemplifiera. Och så blev det lite (freudiansk??) tyskt där med
Du är ju inte så där blåst, försök lyfta dig."
Absolut. Men det ska gälla alla plan.
"Sveriges gränser har kränkts 42 gånger de senaste fem åren. Enligt dokument som Dagens Nyheter begärt ut ligger USA i topp med sju kränkningar, tätt följt av Ryssland som kränkt det svenska territoriet sex gånger de senaste fem åren."
Sänka amerikanska plan, det vore nåt"
Att karelen inte är jämförbart med en union som upplöstes, tror jag sa det? Det var ju näppeligen så att sovjet var Ryssland. Däremot var mycket riktigt karelen finskt liksom Skåne var danskt.Men du ska svara på min fråga om Karelen väl? 🥹
Det där är två ord som knappast hör hemma i samma mening...Delningen av Jugoslavien var ännu en flopp i världshistorien. Ett välfungerande kommunistiskt land delades upp i en massa små krigiska folkslag med åtföljande strider och konflikter. Nu ser vi samma process i Ryssland. En massa små folkslag som vill bli egna länder, folk som tror att de är bättre än grannarna och kommer klara sig bättre på egen hand.
Tja, kommunistiska land kan fungera i flera år efter att de gått i den fällan, men det är alltid en sönderfallande struktur som verkar tvungen att sluta i folkmord.Det där är två ord som knappast hör hemma i samma mening...
Nja, kommunistiska länder brukar inte fungera speciellt väl...Tja, kommunistiska land kan fungera i flera år efter att de gått i den fällan, men det är alltid en sönderfallande struktur som verkar tvungen att sluta i folkmord.
I starten så var ju exempelvis Sovjet vida mer produktivt än USA, så det beror ju lite på vad man väljer för definition av fungera.. Men de verkar alla alltid gå käpprätt åt helvete, gärna med lite kannibalism på vägen på grund av rejäl svält.Nja, kommunistiska länder brukar inte fungera speciellt väl...
Jag tippar på att Moldaviska Transnistrien är nästa som Ryssland lägger vantarna på.Länder som ligger nära inser att dom förr eller senare står på tur efter Ukraina.
Miltärtjänst är inget för dagens svenska politiker !
Så "fredsskadad" är riksdagen - Samtiden
Inte ens var fjärde riksdagsledamot har själv gjort värnplikten. Försvarsviljan tycks begränsad bland rikspolitikerna. I topp ligger KD, M och SD. KOMMENTAR. De senaste åren har antalet värnpliktiga ökat, och i år väntas 7 700 rycka in. Flera riksdagspartier vill att antalet ska upp betydligt...samtiden.nu
Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? KonstigtAtt karelen inte är jämförbart med en union som upplöstes, tror jag sa det? Det var ju näppeligen så att sovjet var Ryssland. Däremot var mycket riktigt karelen finskt liksom Skåne var danskt.
såhär;,Ryssland har tillhört Ukraina lika mycket som Ukraina tillhört Ryssland. 1991 gick det gifta paret skilda vägar. Ena parten är inte längre nöjd med att den andra skaffat sig ett eget (och tillsynes bättre) liv och börjar misshandla den andre och stjäla saker. Nån förnumstig beteendevetare tycker man skall sjunga ”we shall overcome”. Det enda vettiga som föreligger är dock att _aldrig belöna ett felaktigt beteende._
Det finns nog inte fler pragmatiska sätt att beskriva situationen på.
När Sovjet föll samman fick Finland trevare om att få tillbaka det. Mot en viss kostnad förvisso, men det var inte skälet till att de inte ville ha tillbaka det. Ingick en massa miljöförstöring. Samt säkerligen ett gäng ryskättlingar som inget land med självbevarelsedrift vill få inom sina gränser. Deportera dessa till Ryssland ingick nog inte i dealen så Finnarna tackade nej tack.Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? Konstigt
Hur tänker du i sammanhanget, så jag bättre förstår vad du far efter.Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? Konstigt
Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.Hur tänker du i sammanhanget, så jag bättre förstår vad du far efter.
Är Ukraina eller Ryssland ”Finland” i frågan eller är det mer ett ämne för ” andravärlskrigets gränsdragningstråden”?
Enig. Som med Krim. Skit i det bara.När Sovjet föll samman fick Finland trevare om att få tillbaka det. Mot en viss kostnad förvisso, men det var inte skälet till att de inte ville ha tillbaka det. Ingick en massa miljöförstöring. Samt säkerligen ett gäng ryskättlingar som inget land med självbevarelsedrift vill få inom sina gränser. Deportera dessa till Ryssland ingick nog inte i dealen så Finnarna tackade nej tack.
Men någonstans får man dra gränsen och låta gränser vara även om de tillkommit med vapen. Polen skulle ju få flytta österut, få delar av Ryssland men ge tillbaka delar till Tyskland och en massa annat jobbigt. Vem skulle Norge tillfalla, Danmark eller Sverige?
Vad jag vet så ingick gränsdragning för Finland/Karelen (Parisfördraget 1947), Ungern(Trianonfördraget), etc…. Således har Krim extremt lite gemensamt med karelens situationen. Annars har jag missat vilket samfund som accepterat annekteringen genom erkännande. Det är fisk och fågel du försöker jämföra. Funkar inte.Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.
Vill du inte svara på vad du tycker om Karelen?
För att Tyskland satt med alla fingrar i gasflaskan. Europa var fegt och precis detta fick de serverar ofiltrerat av Trump för övrigt..Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.
Vill du inte svara på vad du tycker om Karelen?
För att Tyskland satt med alla fingrar i gasflaskan. Europa var fegt och precis detta fick de serverar ofiltrerat av Trump för övrigt..
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|