Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rysslands säkerhetstjänst övervakade just den specifika terrorgruppen som begick terrorattentatet. Bara dagar före attacken så förvarnades ryska säkerhetsrådet om att tadzjikiska medborgare skulle kunna begå ett attentat på ryskt territorium.

Redan den 7 mars tipsade amerikanska myndigheter sina ryska motsvarighet om ett förestående hot från just denna grupp. Putin avfärdade några dagar innan detta som en amerikansk provokation för att destabilisera Ryssland.

19 mars skedde attacken.
Konserthuset ligger mindre än 3 km från högvarteret för kravallpolisen i Moskva. Det tog polisen mera än 1 h att ta sig dit från det att första skotten avlossats.
Moskva är fylld till bredden med övervakningskameror, men ändå kunde angriparna lungt köra ut ur staden. Man stängde aldrig av in/utfarterna till staden. Att detta går att göra vet vi sen Prigozhin rullade mot staden. Då stängdes allt.
Belarus ambassadör i Ryssland har sagt att deras säkerhetsstyrkor hjälpte till att förhindra att terroristerna lyckades fly över deras gemensamma gräns. Han syftar på Rysslands och Belarus gemensamma gräns.

Ryska staten publicerar glatt bilder på när de stympar och torterar de misstänkta. Nog för att man alltid torterat folk, men man har aldrig varit så glad i att visa upp det. Det visar hur djupt kriget i Ukraina har påverkat samhället.
Putin har inte nämnt den islamistiska delen i attentatet. Han har bara nämnt Ukraina.

Varför gjordes inget innan och under attacken?
Troligtvis för att det fattades fel beslut högre upp och att resurser som finns tillgängliga i Moskva är gravt undermåliga. Dessutom så är de officiella beslutskedjorna i Ryssland en stor begränsande faktor. Ingen vill fatta beslut, då man får skit för det när man gör det.

Ryska polisens uppgifter i sammanhang; (disclaimer, samma tidszon!)
Terroristerna flyr från Crocus med en gammal Renault kl. 20.13
De passerar polisspärr 23.07 (291 km från Crocus)
De arresteras 23.30 (385 km från Crocus)
Således har de alltså kört med en snitthastighet på 121 km/h och mellan polisspärr och arrestering 247 km/h.

Hade de istället kritiserat Kreml offentligt hade de arresterats i samma kvarter?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Således har de alltså kört med en snitthastighet på 121 km/h och mellan polisspärr och arrestering 247 km/h.

Hade de istället kritiserat Kreml offentligt hade de arresterats i samma kvarter?
Går den bilen ens så fort? 🤔

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SvD har börjat lista alla konstiga omständigheter. Det är samma typ av lista som alltid florerar vid liknande händelser bara att det brukar vara annan typ av media som skriver om det då.
Las Vegas skytten, Sandy Hook, Drottninggatan, Nya Zeeland - alla har jag läst samma typ av listor runt.

Konstig samtid.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
SvD har börjat lista alla konstiga omständigheter. Det är samma typ av lista som alltid florerar vid liknande händelser bara att det brukar vara annan typ av media som skriver om det då.
Las Vegas skytten, Sandy Hook, Drottninggatan, Nya Zeeland - alla har jag läst samma typ av listor runt.

Konstig samtid.
Eh, det är ju alltid en massa okänd information, så det gissas vilt och felaktigheter sprids i bristen på klar information. Det brukar ta några dagar eller veckor tills all information landat ordentligt, har alltid varit så och kommer alltid vara så (om vi inte satsar på ett totalövervakat samhälle där privatliv upphört att existera)

Vad gäller att det ska vara hårt kameraövervakat i Ryssland, kan man tänka sig att det håller samma underhållsnivå som allt annat i samhället, och att kanske lite hårdvara tagits och används i militära sammanhang istället? Men det är ju bara rena funderingar från min sida.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eh, det är ju alltid en massa okänd information, så det gissas vilt och felaktigheter sprids i bristen på klar information. Det brukar ta några dagar eller veckor tills all information landat ordentligt, har alltid varit så och kommer alltid vara så (om vi inte satsar på ett totalövervakat samhälle där privatliv upphört att existera)

Vad gäller att det ska vara hårt kameraövervakat i Ryssland, kan man tänka sig att det håller samma underhållsnivå som allt annat i samhället, och att kanske lite hårdvara tagits och används i militära sammanhang istället? Men det är ju bara rena funderingar från min sida.
Ja det är alltid också en massa folk som tillskyndar och vill hitta logiska förklaringar till vilket pris som helst. Väldigt få som vill ta in olika uppgifter och värdera över tid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det intressanta nu är ju att samma journalistkår som inte vågat skriva om en enda märklighet i något annat fall redan går ut med en lista på allt de inte gillar i Rysslands version. Det är konstigt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Tänk om de haft en regnbågsflagga på bilen. Då hade de inte ens kommit in i Moskva 😅

Den Renaulten vill man inte möta i ett rödljusrace

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det intressanta nu är ju att samma journalistkår som inte vågat skriva om en enda märklighet i något annat fall redan går ut med en lista på allt de inte gillar i Rysslands version. Det är konstigt.
Har dålig koll på ägarkedjorna i Svensk media, men den är väl ganska uniform här, på samma sätt som den är i USA. Så när pengarna pekar med hela handen så förmedlas det budskapet de vill.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det finns film på nätet. Jag har sett den. De matar honom med hans eget öra efter att de skurit av det.
Även om jag tycker att terrorister bör skjutas så gör man inte så mot folk som ännu inte har funnits skyldiga. Sen att t.ex. svenska polisen lyckades skjuta Arklöv i ryggen efter att han väl gripits kanske vi inte skall prata om 🙄

Enligt vem?
IS själva säger ju att de gjort det ensamma och har publicerat videos på attacken.

USA varnade även Ryssland och Putin, men hans lakejer fortsatte istället att jaga HBTQ folk istället för terrorister.

För att de hade underrättelser på att IS skulle slå till mot Ryssland. Det var ju därför de varnade Ryssland för just att IS skulle slå till.

Edit: Det finns även bilder på när rysk polis torterar den ene av de misstänkta med elektricitet mot hans könsdelar.
Att så uppenbart visa upp tortyr av misstänkta visar hur djupt ryska samhället har sjunkit. sista två åren.
Lägg gärna upp länken gällande örat. Jag har sett det i skrift men inte lyckats hitta ett klipp.....

Varnade USA ryssarna just för att IS skulle slå till? Det verkar inte finnas några belägg för det påståendet.

Jo att en av dom misshandlades vet jag. Polisen som gjorde det hade tydligen anhöriga som varit på plats..... Även ryssar är människor, tro´t om du vill..... När USA systematiskt misshandlat och torterat fångar så verkar du ha en annan inställning till det. Nu VISSTE man också att man haffat dom skyldiga. Alla dom tusentals på Guantanamo, Abu Ghraib-fängelset etc som man torterade, skendränkte etc där man inte ens visste om dom var skyldiga eller oskyldiga...... Allt från barn, europeiska medborgare, Uyghurer till hyfsat få som var faktiska terrorister spärrades in i åratal...... Blackwater flög runt och haffade folk på måfå i princip..... En engelsk medborgare på affärsresa till Gambia haffades och flögs till Guantanamo. Vad hade han gjort? Ingenting..... Men, visste, inte schysst att en terrorist som precis haft ihjäl en stor mängd människor fick ström i pungen. Jag vågar nog dock påstå att skendränka någon är mycket värre. Det gör jävligt ont med el i pungen men att känna att man håller på att drunkna? Ångest på riktigt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lägg gärna upp länken gällande örat. Jag har sett det i skrift men inte lyckats hitta ett klipp.....

Varnade USA ryssarna just för att IS skulle slå till? Det verkar inte finnas några belägg för det påståendet.

Jo att en av dom misshandlades vet jag. Polisen som gjorde det hade tydligen anhöriga som varit på plats..... Även ryssar är människor, tro´t om du vill..... När USA systematiskt misshandlat och torterat fångar så verkar du ha en annan inställning till det. Nu VISSTE man också att man haffat dom skyldiga. Alla dom tusentals på Guantanamo, Abu Ghraib-fängelset etc som man torterade, skendränkte etc där man inte ens visste om dom var skyldiga eller oskyldiga...... Allt från barn, europeiska medborgare, Uyghurer till hyfsat få som var faktiska terrorister spärrades in i åratal...... Blackwater flög runt och haffade folk på måfå i princip..... En engelsk medborgare på affärsresa till Gambia haffades och flögs till Guantanamo. Vad hade han gjort? Ingenting..... Men, visste, inte schysst att en terrorist som precis haft ihjäl en stor mängd människor fick ström i pungen. Jag vågar nog dock påstå att skendränka någon är mycket värre. Det gör jävligt ont med el i pungen men att känna att man håller på att drunkna? Ångest på riktigt.
Exakt vad USA sade direkt till Ryssland är nog inte publik information, men här är vad deras Ryska ambassad sa publikt den 7:e mars.

Hade ju varit intressant att se vad den faktiskta rapporten de hänvisar till sade, men den är antagligen inte publik, och om en så vore skulle den antagligen vara ganska hårt censurerad för att skydda källor. Men skulle bli väldigt förvånad om den rapporten inte säger vilka extremister som planerade ett attentat.

Sedan är ju inte Ryssland ensamma om att ignorera klara varningar om terrorattentat, USA hade klara varningar innan den där planattacken i New York, både tider, personer och metoder. Precis som Israel hade varningar från en hel länders spionorganisationer om attacken Oktober 7.
Det händer helt enkelt att länder ignorerar varningar. Den här gången var det Ryssland. Tror inte man ska dra några större växlar på att det hände.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tänker inte lägga upp/länka gorevideos på SH!! Förutom att de är ganska äckligt så är det emot reglerna. Googla eller sök på yandex eller vad den ryska motsvarigheten heter.

Varnade USA ryssarna just för att IS skulle slå till?
Ja.
Det verkar inte finnas några belägg för det påståendet.
Jo.
Nu VISSTE man också att man haffat dom skyldiga.
Hur då?
Länka eller presentera bevis på att de redan då visste att de var skyldiga.

Men, visste, inte schysst att en terrorist som precis haft ihjäl en stor mängd människor fick ström i pungen.
Tortyr i vilket fall som helst, oavsett vad folk tycker man ska göra med terrorister.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
i övrigt: statsbarden har slängt ihop en välregisserad musikvideo samt komponerat en låt på 48timmar. Det är såklart inget märkligt..om vi nu pratar om konstigt genom att veta saker i förtid.. men det är bara om ryskt som det är naturligt att ha koll..
Två dagar är mer än gott om tid att komponera, spela in, mixa och göra en enkel video på. Här är en översättning av vad han skrev....:

"Vi sörjer förlusten av liv och ber för de överlevandes hälsa.

Det är omöjligt att förstå, acceptera eller förstå vad som hände. Det gör så ont att jag inte ens orkar skrika. Det gör ont för oss alla. Hela landet har ont.

På dagen för vår nationella sorg över offren för den omänskliga terrorattacken i Crocus City Hall i Moskva vill jag hedra minnet av alla de som dog med en sång som jag skrev i går".

Här är länken till låten i original.

Shaman är en rejält stor artist och nu en dag senare har låten över 5 miljoner visningar på YouTube enbart. Han har ett gäng människor som jobbar med honom. Enkel musikvideo. Kläder, schysst backdrop, ställ fram ett mickställ och kör..... Det är inte direkt ovanligt att göra betydligt mycket mer avancerade inspelningar än så här på rejält mycket kortare tid. Om man är kreativ och kör på kan man göra det på några timmar nu för tiden.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag tänker inte lägga upp/länka gorevideos på SH!! Förutom att de är ganska äckligt så är det emot reglerna. Googla eller sök på yandex eller vad den ryska motsvarigheten heter.

Ja.

Jo.

Hur då?
Länka eller presentera bevis på att de redan då visste att de var skyldiga.

Tortyr i vilket fall som helst, oavsett vad folk tycker man ska göra med terrorister.
Skicka länken i ett PM då.

VK är nog "den ryska motsvarigheten" du syftar på. Sökt där också. Inte hittat något.

Bilen blev identifierad redan utanför Crocus på övervakningskameror. Man visste på pricken vilken bil dom körde när dom drog söderut mot Ukrainska gränsen..... Det fanns vapen i bilen när man haffade dom. Och samma kläder som förövarna haft på sig på övervakningskameror inne under attacken......

Nä i dom bästa av världar är aldrig tortyr ok oavsett vem som utför den. Där är vi helt eniga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skicka länken i ett PM då.

VK är nog "den ryska motsvarigheten" du syftar på. Sökt där också. Inte hittat något.

Bilen blev identifierad redan utanför Crocus på övervakningskameror. Man visste på pricken vilken bil dom körde när dom drog söderut mot Ukrainska gränsen..... Det fanns vapen i bilen när man haffade dom. Och samma kläder som förövarna haft på sig på övervakningskameror inne under attacken......

Nä i dom bästa av världar är aldrig tortyr ok oavsett vem som utför den. Där är vi helt eniga.
Märkligt att du missat den är du hänger så mycket i ryska kanaler. Telegram är fullkomligt nerlusad med Gore-klipp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Märkligt att du missat den är du hänger så mycket i ryska kanaler. Telegram är fullkomligt nerlusad med Gore-klipp

Är inte på Telegram. Är väldigt sällan inne på VK men har några ryska polare som inte har VPM-tjänst så kommunicerar med dom på VK.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Ändå ett stort framsteg att du skrev flera meningar innan du började skriva om USA, tidigare i vår började väl varje inlägg med något irrelevant om en annan fråga! Kämpa!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har dålig koll på ägarkedjorna i Svensk media, men den är väl ganska uniform här, på samma sätt som den är i USA. Så när pengarna pekar med hela handen så förmedlas det budskapet de vill.
Jag tror inte det fungerar så att Schibsted och Bonnier delar ut order om vad som skall skrivas. Kanske bara att det nu är en safe space att skriva om konspirationer när Ryssland är inblandat.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin