Tammer
Gudomlig sporthojare
Ja, jo...det har ju gått så bra de senaste två åren. Ge upp och åk hem nu...Ryssarna har inlett en offensiv mot Charkiv, kan det vara platsen man försöker slå en kil igenom försvarslinjen?
Ja, jo...det har ju gått så bra de senaste två åren. Ge upp och åk hem nu...Ryssarna har inlett en offensiv mot Charkiv, kan det vara platsen man försöker slå en kil igenom försvarslinjen?
Problemet är väl att ryssen varit utdömd ett antal gånger de senaste två åren, utan att det egentligen har hänt nåt. Antingen har de ett antal äss i ärmen, eller så har bedömningarna av deras kapacitet var helt åt h....te.Ukraina kommer förlora, vad ska de göra? Få fram fler män som kan kriga? Ryssland är på utdöende också efter WWII, över 20 mille döda bara i det kriget och det föds bara mindre och mindre barn där.
Jag förstår deras frustration över väst och NATO, när väst (USA) sa att NATO inte ska expandera men ändå gör det är det väl inte så jävla konstigt att de agerar som de gör.
Helt ok med kärnvapen nära dem men om det skulle vara kärnvapen på Kuba, nej det går inte, snacka om dubbelmoral.
Om man ska vara orolig för Ryssland? Vid konventionellt krig? Nej, vad ska de göra? Åka gummibåt över?
Summa summarum, Ryssen visar åter igen att man inte förstår taktik utan bara slänger in vad de råkar ha för stunden, som de alltid har gjort.
Ryssen är hoarder, de skickar in vagnar från 50 talet, de använder artilleri från samma tid, T90 är en glorifierad T72, används den rätt med stöd från luft och infanteri så fungerar det men av det lilla jag sett så skickar man in pansar utan understöd...Problemet är väl att ryssen varit utdömd ett antal gånger de senaste två åren, utan att det egentligen har hänt nåt. Antingen har de ett antal äss i ärmen, eller så har bedömningarna av deras kapacitet var helt åt h....te.
Hur som helst så blir det spännande att se hur kampen avlöper mellan ryska orcher och västerlandets hober. Fast nu blir det viss lite väl spännande, nu är Sverige med i kampen i och med medlemskapet i Nato...hoppsan, det tänkte vi visst inte på när herr Kristersson ville stressa oss in i Nato.Ryssen är hoarder, de skickar in vagnar från 50 talet, de använder artilleri från samma tid, T90 är en glorifierad T72, används den rätt med stöd från luft och infanteri så fungerar det men av det lilla jag sett så skickar man in pansar utan understöd...
De har stort lager och kan skjuta iväg en massa, det betyder dock inte att de alltid träffar sina mål.
Väst har gett Ukraina hyfsade vapen för att nedkämpa både pansar och luftmål, även om en del av dem är utdaterade så kan tillverkana dra lärdom av hur de fungerar i skarpt läge.
Det kommer ändå bli så till sist. Hade Ukraina kunnat vinna över Ryssland hade de nog redan gjort det. Eller vad kunde vända till Ukrainas fördel?Nej, inte nödvändigtvis. Kan ju också vara ett uttryck för hur moral möter pragmatism och realism.
Det är ju fullt möjligt att göra bedömningen att det är större chans till fred genom förhandling än att Ukraina vinner, beroende på hur man realistiskt bedömer Ukrainas chanser. Det som talar emot är förstås att en förhandlingslösning samtidigt blir en signal till Putin att det går att fortsätta med samma metod och nå framgång, vilket kan bli förödande i förlängningen.
Men samtidigt finns ju en väldigt stark moralisk dimension i att man ser en förhandlingslösning som utesluten i nuläget. Ukraina får helt enkelt inte förlora. Ryssland får helt enkelt inte vinna. Detta moraliska perspektiv representerar i hög utsträckning den tidigare liberala och västorienterade och regelbaserade världsordningen. Det är nog ingen slump att just partier och personer som inte i samma utsträckning identifierar sig med denna värderingsgrund också har närmare till hands att föreslå förhandlingslösningar. Det utgör inte samma moraliska tabu för dem. Men det måste inte nödvändigtvis innebära att de sympatiserar med Ryssland.
Det kommer ändå bli så till sist. Hade Ukraina kunnat vinna över Ryssland hade de nog redan gjort det. Eller vad kunde vända till Ukrainas fördel?
Till sist blir det alltid en förhandling.
Praktiskt att lägga några miljarder och hålla ryssarna upptagna utan att riskera egna soldater.Ja, förhandling blir det alltid till slut. Frågan är om Ryssland går in i den från ett överläge eller underläge. Ett underläge är nog möjligt, men för att få dem dit krävs troligtvis helt annat stöd från väst än nu. Nu känns det mest som att väst agerar för att skjuta problemet framför sig.
Ja, det behöver ju inte nödvändigtvis vara fel strategi, sett till alternativenPraktiskt att lägga några miljarder och hålla ryssarna upptagna utan att riskera egna soldater.
Jättebra för alla utom de inblandade. 🥹Ja, det behöver ju inte nödvändigtvis vara fel strategi, sett till alternativen
Det jag inte förstår är att Ukraina inte ens kallar in alla exil ukrainareFrågan är väl vad som tar slut först?
Ryskt material eller ukrainska soldater.
Jag trodde dom gjort det?Det jag inte förstår är att Ukraina inte ens kallar in alla exil ukrainare
Det går tekniskt sett att vinna varje slag men förlora kriget, om varje vinst är tillräckligt dyrköpt. Jag tror inte att Ukraina kan vinna genom att trycka Ryssen över gränsen igen, inte utan att väst går in större, hårdare och mer på hela fronten och det är det ingen som är sugen på än iaf.Det kommer ändå bli så till sist. Hade Ukraina kunnat vinna över Ryssland hade de nog redan gjort det. Eller vad kunde vända till Ukrainas fördel?
Till sist blir det alltid en förhandling.
Jag vet bara att en, anekdotiskt jag vet, ukrainsk pappa i min sons idrott påstår sig vara utbildad av försvaret, men han bor här och jobbar här och säger sig inte ha blivit inkallad. "I would go immediately if they asked me".Jag trodde dom gjort det?
Kanske som önskan snarare än inkallning?
Frågan är väl vad som tar slut först?
Ryskt material eller ukrainska soldater.
Det är väl mer känslan man får när Ukraina tar in fångar och ryssarna har tillräckligt med manskap för en bred markoffensiv.Men Ryssland har bara dubbelt så stor folkmängd som Ukraina och förlorar kanske mer än dubbelt så mycket soldater som Ukraina så jag ser inte varför Ukraina nödvändigtvis skulle få slut soldater före Ryssland.
Bristande karaktär det där...Jag vet bara att en, anekdotiskt jag vet, ukrainsk pappa i min sons idrott påstår sig vara utbildad av försvaret, men han bor här och jobbar här och säger sig inte ha blivit inkallad. "I would go immediately if they asked me".
Han har barn och familj, det gör att folk kan ha svårt att dra från allt och åka till fronten.Bristande karaktär det där...
"Om de kallar på mig" pfff, de ska inte behöva kalla på honom.
Ukraina försöker hålla liv i sin nästa generation dessutom, medan Ryssland skickar alla sina unga män att dö i köttkvarnen, vilket inte bådar gott för framtidens Ryssland.Men Ryssland har bara dubbelt så stor folkmängd som Ukraina och förlorar kanske mer än dubbelt så mycket soldater som Ukraina så jag ser inte varför Ukraina nödvändigtvis skulle få slut soldater före Ryssland.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|