uncletom
Gudomlig sporthojare
Jag får inga fler p-platser här i samfälligheten så jag förvarar mina leksaker där så länge.varför har de militärfordon i ett shoppingcenter i Kiev
Jag får inga fler p-platser här i samfälligheten så jag förvarar mina leksaker där så länge.varför har de militärfordon i ett shoppingcenter i Kiev
Fortfarande kvarstår faktum som @powerjohan skrev; majoriteten av granaterna….Saxat från DN:
"Ryska militären stör ut ammunition elektroniskt i Ukrainakriget. Bara 6 procent av de svenskutvecklade Excalibur-granaterna ska ha träffat målet innan ukrainarna slutade använda dem på slagfältet."
"I början var Excalibur 155 millimeter gps-styrda artillerigranater, utvecklade av svenska BAE Systems Bofors och amerikanska Raytheon, effektiva mot ryska mål som artilleri och pansarfordon på 24–39 kilometers avstånd. Men mellan januari och augusti 2023 sjönk andelen träffar från 55 till 6 procent vid fronterna i Cherson, Charkiv och Bachmut, skriver New York Times.
”Excalibur-tekniken i de befintliga versionerna har förlorat sin potential”, står det i en analys."
"Även den markbaserade roboten GLSDB, som tillverkas av svenska Saab och amerikanska Boeing, ska ha påverkats negativt och sägs inte längre användas på slagfältet. En ukrainsk befattningshavare menar att amerikanerna håller på att modifiera vapnet.
Träffsäkerheten för gps-styrda raketartillerisystemet Himars och systemet JDAM, som omvandlar ”dumma bomber” till precisionsstyrda, sägs också ha försämrats."
Sen är det ju alltid bara en tidsfråga innan man modifierar sakerna så de funkar igen.
Hade, eller står de kvar sen 2022?Men varför har de militärfordon i ett shoppingcenter i Kiev? Svt lyckas inte direkt med uppdraget här kan jag känna.
Gammal bild används för att rättfärdiga attack mot köpcenter i Charkiv
”Shoppingcenter, knappast! Kolla baksidan av byggnaden!”. Så lyder en av kommentarerna i en svensk prorysk Facebookgrupp. Kommentaren syftar på en bild som påstås visa hur Ukraina gömmer vapen i köpcentret där minst 16 personer dog efter en rysk attack den 25 maj. Men bilden visar inte vad som...www.svt.se
Tycker det låter konstigt att söka skydd bland civila. Är det vanligt?Hade, eller står de kvar sen 2022?
Normalt sett försöker man söka flygskydd när fienden har flyg i luften.
I den tidiga delen av invasionen var nog flyghotet såpass stort att man inte uppträdde öppet dagtid.
Tycker det låter konstigt att söka skydd bland civila. Är det vanligt?
Bra poäng, men jag vet inte, men du verkar också ha en stark tro i frågan?Var det öppet och business as usual i Kiev den dagen, fotot togs? Du förutsätter att det var så, låter det som.
Den som kan sin nutidshistoria vet dock att den 21e mars 2022, var striden om Kiev på sin absoluta topp i intensitet sett till hela den ryska invasionens förlopp från början till idag.
22a mars startade den ukrainska motoffensiven som drev ut de ryska trupperna ur Kiev. Cirka två veckor senare var striden om Kiev över.
Jag tror inte folk var och shoppade.
Att man däremot nyttjar tomma byggnader som ballistiskt skydd är högst konventionellt och väl inom folkrätten och Genèvekonventionen.
Det var faktiskt inte ett argument emot han, snarare en belysning av hur träffprocenten påverkats av Rysslands uppdaterade telekrigförmåga.Fortfarande kvarstår faktum som @powerjohan skrev; majoriteten av granaterna….
Anledningen är enkel, Excalibur i förhållande till vanlig granat är liten i mängden, på grund av ren tillverkningsvolym.
Jag tror på logiska luckor och logiska resonemang, snarare än känslor.Bra poäng, men jag vet inte, men du verkar också ha en stark tro i frågan?
Ja, GPS är på tok för enkel i sitt slag. Med en hygglig antenn och rätt frekvens i MHz området och det blir nattsvartDet var faktiskt inte ett argument emot han, snarare en belysning av hur träffprocenten påverkats av Rysslands uppdaterade telekrigförmåga.
Ajajaj, det var ju synd.
DIREKT: Kraftig skattehöjning för bolag och rika i Ryssland
Följ vår direktrapportering om kriget i Ukraina och säkerhetsläget i Europa.www.sydsvenskan.seKraftig skattehöjning för bolag och rika i Ryssland
Ryssland planerar en skattehöjning för höginkomsttagare och bolag för att få in ytterligare medel till den offensiva krigföringen i Ukraina. Uppgiften kommer från det ryska finansdepartementet.
Ryssland har förlorat stora inkomster i främst utländsk valuta på grund av rådande sanktioner. Landet har också fått se intäkterna minska från energiexporten till främst Europa.
Finansdepartementet har därför tvingats hämta pengar ur statliga fonder och låna från statligt kontrollerade banker.
Bolagsskatten höjs från 20 procent till 25 procent. Dessutom ska skattenivåerna för höginkomsttagare förändras. Enligt departementets förslag kommer förändringarna att tillföra ryska statskassan omkring 2 600 miljarder rubel, motsvarande ungefär 300 miljarder kronor.
GPS har länge varit ett skämt. # Första gången jag märkte det var nog 20 år sedan. Åkte med en Volvo och GPS'n föreslog vi skulle svänga vänster ungefär 500 meter innan vi var framme vid rätt väg. Här hemma räcker det med att jag startar en gammal dator med en CPU som jobbar på 1200 MHz för att en annan GPS som utan dator prickar in var jag bor med ett fel på ca 50 meter helt plötsligt anger en plats 500 meter bort. Och när jag tänker efter så var det den datorn jag hade igång i baksätet på Volvon innan. I framsätet Volvoföraren, och min chef.Saxat från DN:
"Ryska militären stör ut ammunition elektroniskt i Ukrainakriget. Bara 6 procent av de svenskutvecklade Excalibur-granaterna ska ha träffat målet innan ukrainarna slutade använda dem på slagfältet."
"I början var Excalibur 155 millimeter gps-styrda artillerigranater, utvecklade av svenska BAE Systems Bofors och amerikanska Raytheon, effektiva mot ryska mål som artilleri och pansarfordon på 24–39 kilometers avstånd. Men mellan januari och augusti 2023 sjönk andelen träffar från 55 till 6 procent vid fronterna i Cherson, Charkiv och Bachmut, skriver New York Times.
”Excalibur-tekniken i de befintliga versionerna har förlorat sin potential”, står det i en analys."
"Även den markbaserade roboten GLSDB, som tillverkas av svenska Saab och amerikanska Boeing, ska ha påverkats negativt och sägs inte längre användas på slagfältet. En ukrainsk befattningshavare menar att amerikanerna håller på att modifiera vapnet.
Träffsäkerheten för gps-styrda raketartillerisystemet Himars och systemet JDAM, som omvandlar ”dumma bomber” till precisionsstyrda, sägs också ha försämrats."
Sen är det ju alltid bara en tidsfråga innan man modifierar sakerna så de funkar igen.
Har du testat miltära implementationer av GPS i amerikanska militären? Den är inte riktigt lika inexakt som den civila.GPS har länge varit ett skämt. # Första gången jag märkte det var nog 20 år sedan. Åkte med en Volvo och GPS'n föreslog vi skulle svänga vänster ungefär 500 meter innan vi var framme vid rätt väg. Här hemma räcker det med att jag startar en gammal dator med en CPU som jobbar på 1200 MHz för att en annan GPS som utan dator prickar in var jag bor med ett fel på ca 50 meter helt plötsligt anger en plats 500 meter bort. Och när jag tänker efter så var det den datorn jag hade igång i baksätet på Volvon innan. I framsätet Volvoföraren, och min chef.
Lätt få ordning på ?!?. Gissar att på Archer placering och målangivningen grundar sig på användning av GPS. Så när GPS'n inte fungerar så är det kört utan förprogrammerade
fasta platser (för uppställning) och fasta platser (för mål). Till vilka man man kan mäta sig in tex optiskt och sedan beräkna inställning av pjäsen. Och ska man sedan styra in så får det ju bli med tex tröghetsnavigering eller optiskt mot målet, lycka till med det innan Ukraina har gett upp.
# I Västra Götaland Regionen har man valt ett avgiftsystem som grundar sig på GPS, dvs vilken som är nästa hållplats beräknas från Bussen/Spåvagnens linje och var Bussen/Spårvagnen enligt GPS befinner sig. Vilket vanligtvis funkar. Men för någon månad sedan var det en dag när det inte funkade på flera olika spårvagnar. Nästa hållplats vara många hållplatser fel. Vi var på väg till håll plats vi hade lämnat osv. Jag gissade direkt på Rysslands störningar av GPS .....
Har för mig att Iran sa att de gjorde sånt för en massa år sedan med.Redan de första kryssningsmissilerna med GPS hade alternativa navigationssystem just för att det är så lätta att STÖRA ut GPS, även den militära. Bara att sända med tillräckligt hög effekt så slår du ut signalen, civil eller militär.
Men att spoofa, dvs just att lura enheten att den har annan position och hastighet än den faktiskt har utan att enheten kan detektera det och gå över på alternativa navigationssytem är en betydligt svårare konst, speciellt när det gäller militär GPS, och man kan gissa att det här som ryssarna har haft framgångar nyligen
Och de får inte heller någonsin flyga i resten av världen pga det.Rysslands flygbolag börjar lagar vissa Boeing 737 och Airbus 320 med reservdelar de själva reverse-engineerat fram, inkl det mesta (men inte allt) i motorn. Imponerande, men inget jag skulle våga flyga med.
Ja just det, de "kidnappade" en amerikansk stor drönare. Men de lyckades bara göra det en gång, så jag kan tänka mig att amerikanarna gjorde just något sådant för att säkerställa att det inte kunde hända igen. Eller möjliggjorde att göra "override", räcker ju med att skicka någon form av hemlig signal att den ska strunta i GPS tills den kört X kilometer åt någon lämplig riktning mätt med gyro.Har för mig att Iran sa att de gjorde sånt för en massa år sedan med.
Men ja, spoofa är definitivt mer tekniskt avancerat än att bara skrika ut i etern så att signalen dränks. Särskilt med tanke på att mGPS borde vara krypterad. Iofs är väl krypteringen avslagen över Ukraina just för att Ukrainarna ska kunna köra på.
Lösningen blir kanske att implementera separata kryptoströmmar så att de kan låta Ukraina få en egen krypterad kanal som de sedan kan stänga ner när det hela är klart...
Inte en chans i väst. Men de där flygplanen är redan körda då de inte har korrekt dokumentation av service. Troligtvis redan gjort med insmugglade delar från exempelvis Kina och att offra vissa flygplan för delar. Men varken Boeing eller Airbus säljer numera kit utan att det dokumenterat faktiskt gjorts service och även om det kan fejkas så riskerar det att svartlista även kinesiska plan som är med i bluffen.Och de får inte heller någonsin flyga i resten av världen pga det.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|