Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skottland är likt Krim en autonom stat med eget parlament.

Kaliningrad har inte autonom status utan är en exklav som tillhör Ryssland. Kaliningrad är fd Östpreussen som Sovjet fick efter WWII. Ironiskt nog en av orsakerna till att Tyskland gick in i Polen då Polen tänkte stänga ner den landkorridor som sammanband Östpreussen med resterande Tyskland via Gdansk och västerut. Det blev ett problem efter att Polen bildades som land efter WWI. Helt plötsligt separerade Östpreussen/Gdansk från Tyskland.
Men jag frågade inte om det var en autonom del, jag frågade vad du tycker om att om Köningsberg vill fria sig från Ryssland, om de då ska få göra det.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Men jag frågade inte om det var en autonom del, jag frågade vad du tycker om att om Köningsberg vill fria sig från Ryssland, om de då ska få göra det.

Jag svarade. Tyskland förlorade Königsberg/Östpreussen efter WWII och Kaliningrad har ingen autonom status. Kaliningrad vill tillhöra Ryssland. Det bor i princip 100 % ryssar där. Du får nog fråga dom allierade hur dom tänkte där. Det var vinnarna av WWII som beslutade att ge Östpreussen till Sovjetunionen. Troligtvis för att straffa Tyskland. Det är en frihandelszon idag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag svarade. Tyskland förlorade Königsberg/Östpreussen efter WWII och Kaliningrad har ingen autonom status. Kaliningrad vill tillhöra Ryssland. Det bor i princip 100 % ryssar där. Du får nog fråga dom allierade hur dom tänkte där. Det var vinnarna av WWII som beslutade att ge Östpreussen till Sovjetunionen. Troligtvis för att straffa Tyskland. Det är en frihandelszon idag.
Och vad har allt det är göra med om de ska få bli fria från Ryssland om de vill?
Det fanns en gång ett parti som drev frågan om att bli fria från Ryssland och bli en fjärde baltisk stat, men partiet blev förbjudet av Ryssland.
De ville bli fria från Ryssland en gång i tiden, och jag har hört att den lusten har blommat upp igen. Så, du tycker inte att de ska få bryta sig loss från Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Och vad har allt det är göra med om de ska få bli fria från Ryssland om de vill?
Det fanns en gång ett parti som drev frågan om att bli fria från Ryssland och bli en fjärde baltisk stat, men partiet blev förbjudet av Ryssland.
De ville bli fria från Ryssland en gång i tiden, och jag har hört att den lusten har blommat upp igen. Så, du tycker inte att de ska få bryta sig loss från Ryssland?

Det var en tid där några ville bryta loss Skåne från Sverige. Fick dom det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det var en tid där några ville bryta loss Skåne från Sverige. Fick dom det?
Du vill verkligen inte svara på frågan va?
Ett ja eller nej nu, om folket i Kaliningrad vill lämna Ryssland, borde de få det?
Ta inte upp några andra områden, länder eller att de inte är självstyrande nu. Allt det är irrelevant för frågan som jag ställer

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Du vill verkligen inte svara på frågan va?
Ett ja eller nej nu, om folket i Kaliningrad vill lämna Ryssland, borde de få det?
Ta inte upp några andra områden, länder eller att de inte är självstyrande nu. Allt det är irrelevant för frågan som jag ställer

Jag skiter i det lika mycket som att jag skiter i om Skåne vill lämna Sverige. Jag tyckte att det vart surt gjort när USa/NATO bröt loss Kosovo från Serbien och därefter byggde NATO’s största baser i Europa i Kosovo. NATO/USA hade gjort samma på Krim. Nu sket det sig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att börja anfalla mål i Ryssland kan bara få negativa konsekvenser. Dels kan det drabba Rysslands civilbefolkning som inte har med kriget att göra, vilket kan förändra omvärldens sympatier för Ukraina. Dels kan det eskalera kriget. Om Ryssland anser sig angripet eller om man rentav hamnar i underläge kan det få obehagliga konsekvenser. Putin har tillgång till kraftfulla vapen, och Putin kommer inte acceptera en förlust.

Väst kan inte fortsätta att sätta allt kraftfullare vapen i händerna på Zelensky. Den mannen är inte att lita på, han saknar gränser i sin kamp mot Putin. Zelensky skull gärna se att Nato försöker ta kontroll över luftrummet över Ukraina, även om det skull innebära WW3.
Öh? Nej. Läs Z-ryska telegramkanaler. Kharkiv offensiven har tappat luften sen försörjnings-, förstärknings- och underhållsomgångar bekämpats på rysk sida gränsen. Det finns inte slagkraft länge om det inte kommer fram mat, am och inte minst folk till fronten.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Annat som pågår i terrorstaten Ryssland;
17% centralbanksränta, genererar låneräntor om runt 20%. En stegrande inflation samt högre skatter, är nog en ganska hygglig indikator på att det kostar även för ryska befolkningen när staten är ute och rövar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ur DN:
"Ett storslaget gasledningsprojekt skulle bli symbolen för det ”obegränsade partnerskapet” mellan Ryssland och Kina.
Men nu kräver Kina att få köpa den ryska fossilgasen till kraftigt rabatterat pris – annars blir det ingen gasledning."
"Peking kräver att få betala ett mycket lågt pris för gasen, bara något över det kraftigt subventionerade pris som ryska kunder betalar. Och långt under vad tidigare europeiska kunder betalade."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Samma i Ukraina nu efter att man fått svårare att rekrytera frivilliga nazzar.
Visar eller tar någon av klippen upp hur Ukraina tvingar ordervägrare att, utan rättegång, skickas direkt till köttmuren vid fronten för att sen skickas mot fienden utan erfordelig utrustning?
Orkar nämligen inte kolla igenom 3 videos som inte har med saken att göra 🙃

Vi har diskuterat det här med nazister tidigare och det du försöker påvisa att alla ukrainare är nazister tror inte ens ryssarna på längre.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Visar eller tar någon av klippen upp hur Ukraina tvingar ordervägrare att, utan rättegång, skickas direkt till köttmuren vid fronten för att sen skickas mot fienden utan erfordelig utrustning?
Orkar nämligen inte kolla igenom 3 videos som inte har med saken att göra 🙃

Vi har diskuterat det här med nazister tidigare och det du försöker påvisa att alla ukrainare är nazister tror inte ens ryssarna på längre.
Jag har ALDRIG påstått att alla ukrainare är nazzar. Nu får du ge dig. Dom man skickade till Donbass 2014 och framåt däremot där var många högerextrema/nazzar. Och inte bara från Ukraina utan från många länder i Europa, Sverige inkluderat...... Frivilliga högerextremister.

Kolla klippen. Man tvångsrekryerar till armén. Många länder i EU tänker börja utvisa ukrainska män nu och vad tror du kommer hända med dom när dom kommer tillbaka till Ukraina?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har ALDRIG påstått att alla ukrainare är nazzar. Nu får du ge dig. Dom man skickade till Donbass 2014 och framåt däremot där var många högerextrema/nazzar. Och inte bara från Ukraina utan från många länder i Europa, Sverige inkluderat...... Frivilliga högerextremister.

Kolla klippen. Man tvångsrekryerar till armén. Många länder i EU tänker börja utvisa ukrainska män nu och vad tror du kommer hända med dom när dom kommer tillbaka till Ukraina?
Du måste nog försöka kolla lite vad du skriver då.
Du skrev själv ovan följande.
"Samma i Ukraina nu efter att man fått svårare att rekrytera frivilliga nazzar."

Du får nog svårt att hitta något som helst stöd för att det skulle vara en majoritet av Ukrainska soldater som var Högerextrema. Mestadels för att det inte är sant.
Visst. Det finns säkerligen högerextrema i Ukraina liksom det gör i de flesta länder.

Och vad gäller tvångsrekrytering så är jag ganska övertygad om att man är på väg åt det hållet i Ukraina.
Om landet blir angripet av en angripare som säger sig vilja radera ut nationen så är det en plikt att hjälpa till att försvara landet.
De flesta länder (liksom Ukraina) försöker lösa det så långt det går med frivilliga vilket gått relativt bra hittills.
Men när de frivilliga inte längre räcker till så är det oundvikligt att man i någon mån går mot att beordra människor. Och jag misstänker att det är på väg åt det hållet i Ukraina. Ryssland har helt enkelt mycket fler soldater (liksom fler invånare att göra soldater av) än Ukraina.

Vi har detsamma i Sverige. Skulle vi bli angripna så är en hyfsad andel av befolkningen fortfarande krigsplacerade någonstans och då är man mer eller mindre tvingad att göra det som ålägs en för att försvara landet. Och på den tiden när vi hade allmän värnplikt så var det belagt med fängelsestraff att vägra genomföra värnplikten även om man så klart hade rätt att begära vapenfri tjänst.
Våran lagstiftning är till och med i vissa avseenden hårdare än Ukrainas. Ukraina tillåter kvinnor att lämna landet.
Svensk lag förbjuder alla myndiga personer oavsett kön att lämna landet i händelse av krig. Vi förväntas ta ansvar för att hjälpa till att försvara landet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Samma i Ukraina nu efter att man fått svårare att rekrytera frivilliga nazzar."

Du får nog svårt att hitta något som helst stöd för att det skulle vara en majoritet av Ukrainska soldater som var Högerextrema. Mestadels för att det inte är sant.
Visst. Det finns säkerligen högerextrema i Ukraina liksom det gör i de flesta länder.

Och vad gäller tvångsrekrytering så är jag ganska övertygad om att man är på väg åt det hållet i Ukraina.
Om landet blir angripet av en angripare som säger sig vilja radera ut nationen så är det en plikt att hjälpa till att försvara landet.
De flesta länder (liksom Ukraina) försöker lösa det så långt det går med frivilliga vilket gått relativt bra hittills.
Men när de frivilliga inte längre räcker till så är det oundvikligt att man i någon mån går mot att beordra människor. Och jag misstänker att det är på väg åt det hållet i Ukraina. Ryssland har helt enkelt mycket fler soldater (liksom fler invånare att göra soldater av) än Ukraina.

Vi har detsamma i Sverige. Skulle vi bli angripna så är en hyfsad andel av befolkningen fortfarande krigsplacerade någonstans och då är man mer eller mindre tvingad att göra det som ålägs en för att försvara landet. Och på den tiden när vi hade allmän värnplikt så var det belagt med fängelsestraff att vägra genomföra värnplikten även om man så klart hade rätt att begära vapenfri tjänst.
Våran lagstiftning är till och med i vissa avseenden hårdare än Ukrainas. Ukraina tillåter kvinnor att lämna landet.
Svensk lag förbjuder alla myndiga personer oavsett kön att lämna landet i händelse av krig. Vi förväntas ta ansvar för att hjälpa till att försvara landet.
Vi har självklart pliktlagar i Sverige. SAMTLIGA som vistas i Sverige har totalförsvarsplikt.

Noteras att detta är ytterligare ett av de falska argument som förs fram från Kreml för att framställa Ukraina i sämre dager.

Noteras att Hell nästan undantagslöst plockar sina argument från den listan. Frågan är då om det är medvetet eller omedvetet? Och utifrån det svaret får man väl bedöma trovärdigheten.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Porochenko gjorde Azov, Aidur, Högra Sektorn etc till en del av Ukrainas Nationalgarde 2014. Så är det fortfarande. Vilket gör att Ukraina idag är det enda landet på jordklotet som har nazzar officiellt som en del av sin försvarsmakt. Det var Aidur, Azov, Högra Sektorn etc som skickades mot Donbass.

Ryssland tänker inte ockupera hela Ukraina. I så fall hade man gjort det för länge sedan. Man vill att Ukraina uppfyller Minsk-fördragen, vilket landet skrivit under att man ska göra.

Så nu säger du att Sverige är hårdare än vad Ukraina och Ryssland är under krig? Skojigt. Nyss klagade du enbart på Ryssland. Men du har troligtvis rätt faktiskt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Vi har självklart pliktlagar i Sverige. SAMTLIGA som vistas i Sverige har totalförsvarsplikt.

Noteras att detta är ytterligare ett av de falska argument som förs fram från Kreml för att framställa Ukraina i sämre dager.

Noteras att Hell nästan undantagslöst plockar sina argument från den listan. Frågan är då om det är medvetet eller omedvetet? Och utifrån det svaret får man väl bedöma trovärdigheten.
Jag har inte tagit någonting över huvudet taget från den listan. Inte ens vetat om att den existerat. Jag har redogjort för mina källor, Guardian, Expressen, Ottawa Citizen, Jerusalem Times, BBC, LA Times etc etc...... Du får väl klaga på dom tidningarna då. Jag har medvetet valt västmedia-källor.

Jösses. Nu går trollfabriken på högvarv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inte tagit någonting över huvudet taget från den listan. Inte ens vetat om att den existerat. Jag har redogjort för mina källor, Guardian, Expressen, Ottawa Citizen, Jerusalem Times, BBC, LA Times etc etc...... Du får väl klaga på dom tidningarna då. Jag har medvetet valt västmedia-källor.

Jösses. Nu går trollfabriken på högvarv.
Det är alltså en ren slump att alla dina argument återfinns på listan?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är alltså en ren slump att alla dina argument återfinns på listan?
Och att det även finns "nyttiga idioter" på mer kända nyhetsbyråer vore ju omöjligt och isf också en ren slump. :)
Och absolut inte ett bevis på hur långt Putlers propaganda når.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka