Ska man vara orolig för Ryssland?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vilken invasion tänkte du på då?

Dessutom: Ryssland har alltid varit den som startat krigen, men det enda de ”vunnit” var när de allierade gav dem allt de behövde.
Jag tänkte på alla försök genom åren och att vi inget lärt av historien.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tänkte på alla försök genom åren och att vi inget lärt av historien.
Jag tänkte på att ingen någonsin försökt invadera Ryssland på vintern. Däremot har de förstås gett sig in i krig som dragit ut på tiden och det blir vinter varje år… Det var väl bara Napoleons grande armée som fick stryk av kung Bore.

Däremot har den ryska historieskrivningen tyvärr fått fäste hos många. Tro inte på den.
Ryssland är och har alltid varit en aggressiv imperialistisk diktatur.
Listan på illdåd är lång och ständigt växande. Ideliga anfallskrig.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tänkte på att ingen någonsin försökt invadera Ryssland på vintern. Däremot har de förstås gett sig in i krig som dragit ut på tiden och det blir vinter varje år… Det var väl bara Napoleons grande armée som fick stryk av kung Bore.

Däremot har den ryska historieskrivningen tyvärr fått fäste hos många. Tro inte på den.
Ryssland är och har alltid varit en aggressiv imperialistisk diktatur.
Listan på illdåd är lång och ständigt växande. Ideliga anfallskrig.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia
Nazisterna fick ju en del råpisk av vintern med.
Jag själv är lite undrande till om det som hjälpt Ryssland när de blivit invaderade tidigare, de stora avstånden, leran och vintern, fortfarande är ett lika stort hinder för en modern armé. Det finns ju andra länder som har lera och vinter som borde kunna hjälpa till med planeringen, och de stora avstånden borde kunna hanteras med USAs försörjningsmaskin. Sedan är det atombomber och andra ICBMer som tillkommit i modern tid man måste hantera.
Nåja, om Ukrainas gränshugg visar sig alldeles för effektiva, kommer vi få se kärnvapen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nazisterna fick ju en del råpisk av vintern med.
Jag själv är lite undrande till om det som hjälpt Ryssland när de blivit invaderade tidigare, de stora avstånden, leran och vintern, fortfarande är ett lika stort hinder för en modern armé. Det finns ju andra länder som har lera och vinter som borde kunna hjälpa till med planeringen, och de stora avstånden borde kunna hanteras med USAs försörjningsmaskin. Sedan är det atombomber och andra ICBMer som tillkommit i modern tid man måste hantera.
Nåja, om Ukrainas gränshugg visar sig alldeles för effektiva, kommer vi få se kärnvapen?
Tyskland hade naturligtvis slagit Sovjet i grund om inte USA (och GB) hjälpt Sovjet med lastbilar, flygplan, kängor, livsmedel, verktyg, fartyg osv osv osv. Vintern är egentligen bara att vänta ut och den andra sidan har det ju minst lika jobbigt. Lex finska vinterkriget.

Krig är en fråga om logistik, produktionskapacitet och i viss mån innovation.

I just detta krig är lera/vinter något bägge parter har erfarenhet av. Tillgången på materiel, dvs ekonomi och produktionskapacitet kommer att avgöra.

Jag personligen tror inte på kärnvapen, för om Putin drar det kortet kommer han att få alla sina kort synade och då rasar korthuset ögonaböj. Kärnvapen handlar om hot, inte om verkan. Eller uttryckt i andra termer; de handlar om politik, inte om krig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyskland hade naturligtvis slagit Sovjet i grund om inte USA (och GB) hjälpt Sovjet med lastbilar, flygplan, kängor, livsmedel, verktyg, fartyg osv osv osv. Vintern är egentligen bara att vänta ut och den andra sidan har det ju minst lika jobbigt. Lex finska vinterkriget.
Jo.
Krig är en fråga om logistik, produktionskapacitet och i viss mån innovation.
Jo, det går ju utmärkt att vinna alla slag och ändå förlora kriget om man bränner alla sina resurser.
I just detta krig är lera/vinter något bägge parter har erfarenhet av. Tillgången på materiel, dvs ekonomi och produktionskapacitet kommer att avgöra.
Jaoh, Ryssland har stora tillgångar till råmaterial men behöver lära sig producera. Ukraina har istället förmågan att producera och designa nya saker, men mindre råvaror. Plus att de måste luta sig mot västs välvilja, och väst drar fötterna efter sig.

Jag personligen tror inte på kärnvapen, för om Putin drar det kortet kommer han att få alla sina kort synade och då rasar korthuset ögonaböj. Kärnvapen handlar om hot, inte om verkan. Eller uttryckt i andra termer; de handlar om politik, inte om krig.
Ja och han har ju skrikit varg så många gånger nu att ingen egentligen bryr sig längre. Ska hans kärnvapen få någon vikt som hotmedel måste han nästan använda dem. Och då kan han ju få det ännu hetare om öronen som sagt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det har en oerhörd effekt på stödet till främre enheter. Stannar logistiken stannar anfallet.
Snart kanske järnvägslogistiken från Belarus stannar
Den gröna ringen är en järnvägsknytpunkt. Den blå är vart ukrainarna sägs vara.
Den gula är geolokaliserat med gårdagens bilder.

1723115563510.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
8 brigader (-) UAF i Ryssland nu.
Såg 2 bekräftade brigader i morse. Nu släpar ju de bekräftade efter med nästan ett dygn.

Kollar man lite på ryska krigsbloggarna så pratas det om ungefär följande scenario på marken just nu.

1723123096860.png

Och ja, det är fog of war över det hela så vi kan ju inget annat än spekulera ännu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är det officiellt att Ukraina kontrollerar gasfördelningsstationen i Sudzha. En del av gasen till södra Europa går där igenom. Gaspriserna går upp också. Kanske dags att se sig om efter andra källor för vissa länder... :unsure:

Pratas om att följande förband är inne i Ryssland:
82 air assault
80 air assault
22 mech inf
Artillery bde
103 TDB
88 mech inf (Tror de hade väl Leoparder)
Geogia legion
Special forces rgt

Det är 2024 och tyska tanks erövrar ryska städer igen.... what a time to be alive :näsblod
Och nej, jag är inte jättepositiv till att gå in i Ryssland. Men beroende på mål så kan det finnas bra skäl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag såg ett inslag på youtube som hävdar att det finns en kärnvapenanläggning där i eller vid Kursk. En anläggning som Ukraina kanske redan har kontroll över, eller snart har kontroll över.

Ifall det stämmer så kanske det inte är så bra läge för Putin att skramla med kärnvapnen heller nu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Glöm inte ha koll på Krim just nu.
Ryssland drar tillbaka S400 enheterna från Sevastopol mot Kertjbron.
Är inte Sevastopol värt att skydda längre eller finns det ett större hot att bry sig om?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns väl inga som helst försvarslinjer ifall Ukraina nu anfaller norrifrån antar jag?
All warfare is based on deception. Hence, when we are able to attack, we must seem unable; when using our forces, we must appear inactive; when we are near, we must make the enemy believe we are far away; when far away, we must make him believe we are near.

-Sun Tzu

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...