Ska man vara orolig för Ryssland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, tror att en del av dina inlägg kan läsas annorlunda.
Kontexten är rysk krigföring. Din provocerande debattstil har exakt ingenting att hämta här. :)

Att diskutera litteratur eller sjunga med ryssar har jag gjort många gånger; de jag har umgåtts med genom åren på det viset är mer bildade än den genomsnittlige svensken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kontexten är rysk krigföring. Din provocerande debattstil har exakt ingenting att hämta här. :)

Att diskutera litteratur eller sjunga med ryssar har jag gjort många gånger; de jag har umgåtts med genom åren på det viset är mer bildade än den genomsnittlige svensken.
Vad var det du blev provocerad av nu sade du?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad var det du blev provocerad av nu sade du?
Du gör ditt bästa i alla trådar men som sagt, inget att hämta. Istället är vi nog många som gläds åt att du inte är obildbar. :)

Ryssland är en skurkstat på samma sätt som Iran och Nordkorea. De håller sin befolkning i ofrihet (förvisso olika nivåer) och hjärntvättar dem med propaganda. Inget fel i grunden på vanliga människor.

Nu förstår jag att våndan är svår eftersom Ryssland fortfarande framställs som ett föredöme i ”nationella” kretsar (och dess ”alternativa” medier) men vackert nog att inse att även några vilsna svenskar med trasslig skolgång är tacksamma måltavlor för rysk propaganda och ekonomiskt stöd.
Allt som splittrar demokratier är bra för Ryssland. Om det sedan är ”kvinnor för fred” eller ”SWebb-TV) spelar ingen roll alls.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du gör ditt bästa i alla trådar men som sagt, inget att hämta. Istället är vi nog många som gläds åt att du inte är obildbar. :)

Ryssland är en skurkstat på samma sätt som Iran och Nordkorea. De håller sin befolkning i ofrihet (förvisso olika nivåer) och hjärntvättar dem med propaganda. Inget fel i grunden på vanliga människor.

Nu förstår jag att våndan är svår eftersom Ryssland fortfarande framställs som ett föredöme i ”nationella” kretsar (och dess ”alternativa” medier) men vackert nog att inse att även några vilsna svenskar med trasslig skolgång är tacksamma måltavlor för rysk propaganda och ekonomiskt stöd.
Allt som splittrar demokratier är bra för Ryssland. Om det sedan är ”kvinnor för fred” eller ”SWebb-TV) spelar ingen roll alls.
Har du råkat ut för något personligt trauma eller vad har hänt? Taggarna utåt i alla trådar.

Trist att se förvandlingen, och på så kort tid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har du råkat ut för något personligt trauma eller vad har hänt? Taggarna utåt i alla trådar.

Markus, du om någon borde väl veta att jag inte har taggarna utåt när jag till och med försvarar dig. Och det var länge sedan jag insåg att du egentligen är en kramgo kille som bara får köra för lite hoj just nu. :)

Åter till Ryssland!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Och därför ska vi förlåta dem och glatt låta dem härja vidare, eller vad fan menar du…?

Återigen - det finns mängder med dokumentation som vittnar om att moskoviter i krig har betett sig som svin, oavsett tidsålder. 1800-tal, 1900-tal eller nutid - same story. Våldtäkter, stölder och allehanda dåd mot civil befolkning har varit och är en väsentlig del av deras krigsföring.

Precis som hos ett antal andra barbariska och fullständigt genomruttna skurkstater i centrala Afrika där ett människoliv inte är värt någonting.
Ditt resonemang faller på att ryssar inte är ett enhetligt folkslag och därför inte heller kan ha specifika ondskefulla egenskaper som bara återfinns inom landets gränser.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Vissa har ett behov av att ha en fiende, någon som kan beskyllas för allt som är ont och dåligt. Det gör livet mycket enklare.
För vissa är det invandrare, för andra kommunister, och för somliga är det ryssar som får representera all ondska i världen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus, du om någon borde väl veta att jag inte har taggarna utåt när jag till och med försvarar dig. Och det var länge sedan jag insåg att du egentligen är en kramgo kille som bara får köra för lite hoj just nu. :)

Åter till Ryssland!
Jag tror bara något har hänt, för slängigt och nytt är inslaget av bitterhet. Det gamla von Oben känner jag igen men nu är det fler konstiga inslag. Hoppas det ordnar sig!

Ryssland var det ja, varför slutar så många ministrar i Ukraina tror forumet? Jag tror hund begraven.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår att Brook och Markus egentligen är som Ernie och Bert i Sesam, om ni kommer ihåg det programmet.

Själv inser jag att jag ganska säkert är indoktrinerad i flera saker genom åren som jag levt och bildat mig. Vi kan börja med att Inga-Lill är världens vackraste kvinna (dagisfröken på daghemmet Humlan, sundbyberg ca 1975), korv med bröd (eller mos) är min nationalrätt. Magnus Brasse och Eva är världens bästa barnprogram, Pippi fanns på riktigt. Alla barn behöver en liten 50cc cross. När man blir äldre ska den bytas till 80cc, senare 125 osv tills man är duktig nog att köra en 450 eller 500 cc. Och coca-cola är gott inte bara på julafton.

.. och det heter faktiskt "_egerboll"!

Ojsan. Nu fick jag en släng skuldkänsla, är jag en elak pojke eller bara ordentligt indoktrinerad? Ibland känner jag mig som en riktig taliban. Fast, är inte det relativit? I slutändan handlar väl ändå allt bara om tid, plats och närmiljö. Eller?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag förstår att Brook och Markus egentligen är som Ernie och Bert i Sesam, om ni kommer ihåg det programmet.

Tyvärr inte, men jag antar att det var en trevlig och ödmjuk karaktär som ställdes mot en hysterisk och jobbig annan karaktär? Vem var snyggast?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror bara något har hänt, för slängigt och nytt är inslaget av bitterhet. Det gamla von Oben känner jag igen men nu är det fler konstiga inslag. Hoppas det ordnar sig!

Ryssland var det ja, varför slutar så många ministrar i Ukraina tror forumet? Jag tror hund begraven.
Förändringarna i Ukrainas regering annonserades redan i juli.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vet inte om någon annan tråd där detta skulle passa, så rockenroll nu ..., fast på rysska.

Om ryssarna vore fulla på vodka, och tyskarna höga på morfin, så skulle dom nog komma fram till liknande lösning på en permanenteringsmaskin för håriga elefanter. Jag, som neutral observatör, skulle omedelbart gå på det.

das curl-blitzer fur hariges elefanten.jpg

MEN.. det är det inte. Utan denna makalösa manick är något vi alla kan se och känna på om vi åker till Vladivostoks Fortress Museum. Här:

Vladi-04.jpg

Klicka gärna på platsen i er Google-Maps så hittar ni fler bilder på makalösa manickar. Så var ligger Vladivostok? Många vet säkert, men jag vill vara tydlig, här:

Vladi-01.jpg

Jodå, det ligger farligt nära Nord-Korea. Men eftersom jag vet att vi alla har minst en hjälm så behöver jag inte varna för nedfallande objekt. Utan snarare vill jag framhäva mitt intresse och entusiasm för denna underliga stad som ligger långt ifrån det vi normalt tänker på när vi menar "ryssland". Bor det alltså ryssar här? - Hmm nja, det ser så ut.

Vladipeople-01.jpg

Vladipeople-02.jpg

Ja, jag skulle inte ha något emot att gifta mig här, och leva mitt liv lyckligt ovetandes om vad som lurar strax västerut. Fasen jag försöker hitta bilder, men det verkar inte vara så mycket turism dit. Jaja hur som helst, folket i Vladivostok känns bekanta. Framför allt noterar jag av sat-bilden att döma att pojkarna här gillar tunga leksaker.

Vladi-02.jpg

Och det lider ingen brist på ställen att upptäcka ...

Vladi-05.jpg

Fort No4 verkar särdeles festligt, om vi zoomar in och klickar oss fram på google-kartan till bilder på stället.

Staden i sin helhet bjuder på en dynamisk 'terräng' med allt annat än räta vinklar. Byggd bland bergen är den utformad som en hysterisk labyrint med serpentiner och genvägar, fan hela stan är ju en crossbana !?

Vladi-03.jpg

Hit vill jag åka och bo en månad med min KTM 350, lära mig 'banorna' och få nya vänner. Dom kanske inte har mcDonalds, men jag är inte kinking med mat, och jag går gärna en crashcourse i rysska om fröken är snäll och luktar gott.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Här finns några finska vittnesmål från ryskt mördande av civilbefolkning. Vill minnas att jag hänvisade till denna händelse tidigare men de gamla länkar jag hade sedan början av 2000-talet fungerade inte längre. Bakgrunden är att dessa bilder var hemligstämplade med hänvisning till ”relationen till främmande makt” ända fram till 2001, då de publicerades på en finsk dagstidnings hemsida. Det blev då mycket starka känslor och bilderna togs bort efter en kortvarig debatt.

Men det ryska tillvägagångssättet var sig likt; då som nu. Det går en rak linje mellan den finska byn och Butja.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ditt resonemang faller på att ryssar inte är ett enhetligt folkslag och därför inte heller kan ha specifika ondskefulla egenskaper som bara återfinns inom landets gränser.

Jag kan inte minnas att jag har påstått något sådant om "ryssar", däremot om moskoviter.

Moskoviterna själva älskar ju att sätta sig över alla andra folkslag inom Rysslands gränser. Eftersom de verkar vara genuint fega så vill de helst inte deltaga i krig själva, utan tvingar istället fram de andra "lägre stående" folkslagen som ren kanonmat...

Det är inte många veckor sedan SVT Sapmi rapporterade att fler än tiotusen samer / renskötare från Kolahalvön och västra Sibirien har tvångsrekryterats, snabbutbildats, skickats till Ukraina och sedan kommit tillbaka i liksäckar eller rapporterats som saknade. Och jag vill minnas att jag hört liknande berättelser också om andra minoriteter i Ryssland. Moskoviterna ser sig onekligen som ett herrefolk över andra folk i Ryssland, trots att de också säger sig motarbeta nazismen...

Men som flera andra redan har påpekat, sannolikt har varken "ryssar" eller moskoviter en specifik gen som gör dem till våldtäktsmän, tjuvar, barbarer eller rena fegisar. Däremot är de drillade i ett system där ett människoliv betyder noll och intet. Att de sedan spenderar en livstid blockerade från alla former av utbildning och upplysning gör inte saken bättre.

Nä du Birger Tammer, det börjar bli dags att släppa hörnflaggan...

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield