Även OM det nu är så att det krävs speciella nycklar och speciella paddor för att peta in målkoordinaterna så skulle det vara en ganska smal sak att byta nycklarna så att ukraina får en egen uppsättning och kan skicka saker själva.Nu är jag ju bara en amatör och gymnasieutbildad och utger mej inte för att vara en stor tänkare.
Men, läste nyss att EU ger klartecken för att långdistans vapen får lov att användas av Ukraina mot Ryssland.
Puttes synpunkt på att om så sker så ser han det som en agressionshandling av väst/ nato. Hans argument är då: dessa vapen kontrolleras INTE av ukrainska militären, utan av de länder som förfogar över just dessa vapen.
Följaktligen blir det ju då att om tex tyskarna rullar in sina långdistans vapen in i Ukraina, så är dom ju på ukrainsk mark- och det ser jag inga problem med...men, vapensystemen kan inte skötas av Ukraina...då de är ytterligt avancerade och kräver rätt sorts "nycklar" för att kunna användas, dessa "nycklar" sitter Tyskland och enbart Tyskland på (om vi nu antar Tyskland som givare av vapensystemen )
Då tycker lilla jag ivf att Putte har en point i det han säjer....kommer ni (Tyskland) att färdigställa vapnen som används, kommer ni (Tyskland) att programmera mål koordinaterna, så kommer ni (Tyskland) att anses vara i krig mot oss.
Jag är inget stort fan av Putte....men anser att han på ett sätt har rätt i precis det han säjer.
Sitter folk från Tyskland, England, Frankrike och programmerar mål koordinaterna, alternativt att de är på plats i Ukraina med sin militär utrustning så känns det lite brunt tycker jag......då tycker ju ivf jag att då ÄR vi ansvariga för eskaleringen som Putte troligen kommer att svara på, för då angriper VI plötsligt Ryssland.
Jaja, bara lite banala funderingar en fredag, innan ölen har gjort mej både stor o jävligt stark ( o förbannad på ALLT!!)
//
Visst är det möjligt det skulle vara massa nycklar och spärrar ivägen, men högst otroligt. Har du sett miltärfordon? De har en startknapp, eftersom att när det är krig eller stridssituation vill man inte råka tappa bort en nyckel och sitta brunt till, så generellt är militärens leksaker skyddade av folk med automatkarbiner och stora kanoner snarare än nycklar.
Atombomber och liknande vapen undantaget. HiMARS, Storm Shadow och övriga är inte märkvärdiga nog vapen att kräva särbehandling.